Używane Honda Civic VIII i Mazda 3 II
Oba modele reprezentują japońską jakość wykonania. Ze względu na spore różnice w funkcjonalności i precyzji prowadzenia wybór nie jest taki łatwy, jak się wydaje.
Honda Civic VIII
lata produkcji: 2006-2011
ceny od: 26 000 zł
Mazda 3 II
lata produkcji: 2009-2013
ceny od: 26 000 zł
Honda Civic VIII w chwili swojego debiutu była prawdopodobnie najbardziej oryginalnym modelem w klasie kompaktowej. Ze względu na swoją kosmiczną stylizację otrzymała nieoficjalny przydomek UFO. Co ciekawe - styliści faktycznie inspirowali się tym, co latało na planie zdjęciowym Gwiezdnych Wojen.
Opisywana Mazda 3 debiutowała trzy lata później, ale jej projektanci zachowali daleko posunięty konserwatyzm. Tak naprawdę wynikał on z faktu, że samochód był daleko idącą modyfikacją poprzedniej generacji modelu. Trzeba jednak przyznać, że bardzo udaną, utrzymaną w sportowym stylu.
Funkcjonalny nokaut
Honda Civic jest od Mazdy 3 (porównujemy wersje hatchback) zdecydowanie bardziej przestronna. Oferuje dużo więcej miejsca na głowy, także dla osób siedzących z tyłu, a pod względem pojemności bagażnika wręcz deklasuje rywala. Jeśli ktoś ma 4-osobową rodzinę i wybiera między Hondą i Mazdą, podpowiadamy - Hondą będzie się jeździło znacznie wygodniej.
Stare konstrukcje japońskie zawsze miały problemy z korozją. Civic VIII oraz Mazda 3 II zrywają z niechlubną tradycją poprzedników, ale... No właśnie - jest jedno ale: w Hondach w okolicach przedniej szyby pojawiają się czasem pęcherze pod lakierem. Rdzawy nalot można znaleźć na tylnych podłużnicach (w okolicach mocowania elementów zawieszenia) oraz przy fabrycznych zgrzewach.
Mazda prezentuje się pod tym względem nieco lepiej. Być może producent wziął sobie do serca uwagi użytkowników poprzedniej generacji modelu, która rdzewieje na potęgę.
Punkty stracone w porównaniu przestronności Mazda odrabia na testach zderzeniowych Euro NCAP. Zdobyła komplet 5 gwiazdek, podczas gdy Honda Civic ma ich tylko cztery.
Hondą po zakupy, Mazdą na tor
Honda Civic ma budżetową konstrukcję podwozia. Z przodu układ McPherson, z tyłu belka skrętna. Przekłada się to na wysoką trwałość oraz bardzo niskie koszty serwisowania. Niestety - właściwości jezdne są takie sobie. Poprzednia generacja modelu dawała nieco więcej przyjemności z prowadzenia. Piszemy oczywiście o zwykłych wersjach, bo sportowy Type R o mocy 200-240 KM, to zupełnie inna bajka.
Mazda jest dla odmiany nastawiona na dostarczanie mocnych wrażeń już z podstawowymi silnikami. Z przodu ma układ McPherson, z tyłu konstrukcję wielowahaczową. Samochód znakomicie się prowadzi, przy czym chodzi tu o całość, czyli zestrojenie podwozia, układu kierowniczego, pedału sprzęgła i pracy lewarka zmiany biegów. Jeśli dla kogoś to za mało - w zanadrzu jest jeszcze sportowa wersja MPS. Dzięki turbodoładowaniu osiąga aż 260 KM, ale to już wyznacza granice możliwości zawieszenia.
Silnikowe dylematy
Silniki benzynowe Hondy uchodzą za wyjątkowo niezawodne. Podstawowa propozycja 1.4 16V o mocy 83 KM, jest zasadniczo zbyt słaba do tego samochodu. To idealna jednostka wyłącznie do miasta. Rozsądne optimum to odmiana 1.8 i-VTEC. Ma 140 KM i doskonale radzi sobie w każdej sytuacji. Jedyny problem to zwiększony hałas w kabinie powyżej 130 km/h i niezbyt niskie zużycie paliwa - czasem nawet powyżej 10 l/100 km. Dwulitrowej odmiany Type R nie trzeba chyba przedstawiać. Warto jedynie dodać, że to zaskakująco trwała propozycja. Jeśli chodzi o diesle - w gamie Civica występuje tylko jeden z "niepraktyczną" pojemnością: 2.2 i-CTDi (wysoka akcyza). Nie psuje się zbyt często, imponuje kulturą pracy i osiągami, ale trudno nie oprzeć się wrażeniu, że w gamie zabrakło czegoś mniejszego kalibru i tańszego w obsłudze.
W przypadku Mazdy oferta silników benzynowych ogranicza się do udanych 1.6, 2.0 i 2.0 DISI (ten ostatni ma bezpośredni wtrysk paliwa). Wszystkie godne są polecenia, choć optimum to wersja dwulitrowa z tradycyjnym wtryskiem. Jeśli chodzi o diesle - nabywca możne wybierać między podstawowym 1.6 CD (to sprawdzony francuski silnik 1.6 HDi) oraz 2.2 MZD-CD - to już kosztowna w serwisowaniu, choć bardzo dynamiczna konstrukcja Mazdy. Uwaga - w przypadku Hondy przed zakupem należy osłuchać skrzynię biegów - dość szybko zużywają się w niej łożyska. Głośna praca łańcucha rozrządu to dla odmiany norma.
Do wyboru trzy wersje nadwozia: hatchback 3d, hatchback 5d oraz sedan. Samochód powstał jako zupełnie nowa konstrukcja. Bazuje na niej obecnie produkowana, dziewiąta generacja modelu. Hatchback rożni się od sedana konstrukcją zawieszenia. W sedanie zastosowano z tyłu układ wielowahaczowy. Wersje benzynowe praktycznie się nie psują. Diesel ma łańcuch rozrządu i jest udany, ale występują problemy z zaopatrzeniem w części zamienne do niego. Użytkownicy Civiców narzekają na niską jakość szybki przed obrotomierzem - rysuje się nawet podczas przecierania miękką ściereczką. Jedyna recepta to wymiana na nowy element z ASO - ceny od 250 do 500 zł w zależności od punktu.
2006: premiera opisywanej generacji Hondy Civic
2007: do gamy dołącza sportowa odmiana Type R
2009: kosmetyczna modernizacja, z polskiej oferty zostaje wycofana wersja wysokoprężna
2011: nowa generacja
- Przeciętna trwałość mechanicznej skrzyni biegów.
- Dotyczy wszystkich wersji, a szczególnie tych mocniejszych.
- Delikatna powłoka lakiernicza. Bezwypadkowe starsze auta są zwykle całe porysowane.
- Nietrwały fabryczny akumulator.
W ogłoszeniach dominują Hondy benzynowe, ale diesle (głównie z prywatnego importu) także zaznaczają swoją obecność. Najbardziej popularną odmianą nadwozia jest hatchback.
NADWOZIE I WNĘTRZE
Auto jest ponadprzeciętnie funkcjonalne, ale przeciętne w testach EuroNCAP.
Ocena: 4/5
ZAWIESZENIE
Znowu cztery gwiazdki - prosta konstrukcja, ale takie sobie zestrojenie.
Ocena: 4/5
SILNIKI
Oferta benzynowa nie pozostawia nic do życzenia. Brakuje małego diesla.
Ocena: 4/5
KOSZTY
Wysoka cena zakupu, ale niskie koszty serwisowania.
Ocena: 4/5
Mazda 3 II jest poważnie zmodernizowaną poprzednią generacją modelu. Na rynku występują dwie wersje nadwoziowe - hatchback 5d oraz sedan. Niektóre elementy konstrukcyjne (np. tylne zawieszenie) są spokrewnione z Fordem Focusem II. Identyczny jak w Fordzie jest także wysokoprężny silnik 1.6. To bardzo popularna jednostka opracowana przez Citroena i Peugeota (wspólnie z Fordem). Jej zalety to szeroki dostęp do tanich części zamiennych, wysoka kultura pracy i niskie zużycie paliwa. Po stronie wad należy zapisać podatność na wycieki oleju. Pojawiają się na górze silnika w okolicy wtryskiwaczy. Innym typowym objawem zużycia jest zapach spalin w kabinie - wskazuje on na wypalone podkładki pod wtryskiwaczami.
2009: premiera handlowa
2011: modernizacja modelu, nowy wyświetlacz nad konsolą centralną (w kolorze niebieskim), okrągłe światła przeciwmgielne w zderzaku zamiast romboidalnych
2012: silnik Skyactiv (w USA)
2013: nowy model
- Problemy z funkcjonowaniem filtrów cząstek stałych. Dotyczy wersji 2.2 MZR-CD.
- Awarie układu klimatyzacji. Słaba strona wszystkich wersji.
- Awarie silnika 2.0 DISI. Nieautoryzowane serwisy mają problemy z jego precyzyjną diagnostyką.
Na rynku wtórnym udział diesli i odmian benzynowych jest mniej więcej wyrównany. Z miażdżącą przewagą dominują natomiast wersje pięciodrzwiowe - sedanów jest bardzo mało.
NADWOZIE I WNĘTRZE
Dobre wyniki w testach zderzeniowych, ale ciasne wnętrze.
Ocena: 4/5
ZAWIESZENIE
Świetna trakcja, nieco wyższe koszty serwisowania.
Ocena: 4/5
SILNIKI
W tej gamie każdy znajdzie coś dla siebie, także jeśli chodzi o diesle.
Ocena: 5/5
KOSZTY
Niezbyt wygórowane koszty zakupu, nieco droższe serwisowanie.
Ocena: 4/5
1. MIEJSCE: Mazda 3 II
Ocena: 4,5/5
2. MIEJSCE: Honda Civic VIII
Ocena: 4/5
Minimalnie wygrywa Mazda, ale oba auta mają zupełnie inny charakter. Civic to zaskakująco wygodny samochód rodzinny. Mazda jest ciaśniejsza i mniej praktyczna, ale jeśli trzeba potrafi pokazać lwi pazur, dając radość z każdego pokonanego kilometra.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 18-19/2015