Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto?

Jakie wymagania serwisowe mają Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym?

Citroen XM (1989-2000)
Citroen XM (1989-2000)Citroen

Używane Citroeny z hydropneumatycznym zawieszeniem kuszą atrakcyjnymi cenami. Są zwykle tańsze od niemieckich czy japońskich rywali o 20-30%. Czy osoba, która szuka zwykłego samochodu do jazdy na co dzień powinna się nimi zainteresować? Tak, ale trzeba mieć świadomość, że przynajmniej część z kwoty zaoszczędzonej w chwili zakupu pochłoną później naprawy.Specjalistyczne serwisyNapraw samochodów z hydropneumatyką podejmują się wyłącznie wyspecjalizowane serwisy, stąd przed zakupem "hydraulika" trzeba sprawdzić, czy taka firma jest w bezpośredniej okolicy miejsca zamieszkania.Brak zamiennikówZa wyjątkiem popularnych "gruszek", czyli sfer zawieszenia (zastępują sprężyny i amortyzatory), do instalacji hydropneumatycznej nie dokupimy zamienników. Trzeba bazować na częściach używanych (do modeli starszych, takich jak XM i Xantia, zaczyna ich już brakować) lub na częściach oryginalnych (są drogie).Ceny usługZe względu na fakt, że obecność instalacji hydropneumatycznej utrudnia wykonanie niektórych czynności serwisowych, ich cena jest wyższa niż analogicznych napraw w autach tradycyjnych. Przykładem może być wyższy o 300-400 zł koszt wymiany sprzęgła, droższa o 50 zł wymiana klocków hamulcowych czy droższa o ok. 200 zł wymiana przekładni kierowniczej. Do wykonania tego typu usług potrzebne jest odpowiednie przeszkolenie, a w przypadku nowszych modeli także komputer diagnostyczny.

Najpopularniejsze Citroeny z hydraulicznym zawieszeniem

Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto? (czytaj artykuł)

Citroen Xantia (1993-2001): staranne wykonanie, ale przeciętny poziom wyposażenia.Citroen
Wybierając wersję wysokoprężną za ok. 25 tys. zł, po zakupie trzeba przeznaczyć ok. 4 tys. zł na wymianę koła dwumasowego, filtra FAP oraz na regenerację lub wymianę przynajmniej jednej ze sfer.Deska rozdzielcza nie jest niestety ani oryginalna, ani czytelna.Citroen
Citroen C5 (2001-2008): jego zakup warto rozważyć. Aby przekonać klientów do jakości, Citroen udzielał aż 5-letniej gwarancji na zawieszenie. Za względu na większą precyzję prowadzenia polecamy wersje po liftingu.Citroen
Co go wyróżnia? Po raz pierwszy w historii Citroen zaproponował dwie wersje modelu: z zawieszeniem tradycyjnym (w wersjach Attraction i Dynamique, oraz hydropneumatycznym (Confort, Exclusive). Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. W kabinie: atrakcyjna stylizacja, bogate wyposażenie i dobre wykończenie.Citroen
Citroen XM (1989-2000): auto tylko dla hobbystów. Główną zaletą jest oryginalny wygląd i ogromny bagażnik. Polecamy jedynie drogie, zadbane egzemplarze, które mają wartość kolekcjonerską.Citroen
Citroen XM: na zdjęciach wersja sprzed faceliftingu, przeprowadzonym w 1994 roku. Idealny materiał na youngtimera.Citroen
Citroen Xantia (1993-2001): polecamy warunkowo. Wyróżniają ją bardzo niskie ceny na rynku wtórnym, dobra jakość wykonania, bardzo trwałe silniki 1.9D. Polecamy egzemplarze po roku 1994, które mają „piątą gruszkę” i nie opadają po długim postoju.Citroen
Citroen C5 II zadebiutował w 2008 roku. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe: sedan oraz kombi (Tourer). Samochód na tle rywali wyróżnia się gabarytami, ponieważ bazuje na płycie podłogowej luksusowego modelu C6.Citroen

Zanim kupisz:

  • Włącz silnik i sprawdź, czy auto reaguje na sygnały z dźwigni lub przełącznika położenia "góra-dół".
  • Usiądź w bagażniku; auto powinno samo wyrównać prześwit (taki sam test wykonaj obciążając przednią część samochodu).
  • Posłuchaj silnika; częste "cykanie" świadczy o zużyciu pompy hydrauliki lub nieszczelności instalacji.
  • Po teście sprawdź, czy nic nie wycieka spod auta.

Zawieszenie hydropneumatyczne: warto wiedzieć

Generacje zawieszeniaW dużym uproszczeniu możemy wyodrębnić trzy główne generacje zawieszeń hydropneumatycznych:

  • Pierwsza - stosowana w starszych modelach, które "opadają" po dłuższym postoju.
  • Druga - stosowana od połowy lat dziewięćdziesiątych; dodatkowy akumulator ciśnienia ("piąta gruszka"), utrzymuje roboczy prześwit po wyłączeniu silnika.
  • Trzecia - nad całym system czuwa elektronika (np. w C5). Do zmiany prześwitu zamiast suwaka służy mały panel sterujący.

HydractiveTak Citroën oznacza zawieszenia sportowe, w których można wybierać tryb normalny i sportowy. Ciekawostka: w Xantii i XM-ie z hydractive możemy na postoju skręcić maksymalnie koło kierownicy, a ono i tak samoczynnie powróci do położenia zerowego.Nie mieszaj płynówNajstarsze modele jeżdżą na płynie LHS. Od połowy lat 70. wprowadzono płyn LHM. Do modeli C5 i nowszych trafił syntetyczny LDS.To się psuje w autach z hydrauliką

Nowe przewody to wydatek nawet 1000 zł.Motor
  • Wycieki płynu z kolumn zawieszenia. Niestety w takim wypadku nadają się do regeneracji. Koszt: 1500 zł.
  • Wycieki płynu z połączeń przewodów hydraulicznych i rozdzielaczy. Problem polega na tym, że przewody są drogie.
  • Zużyte membrany w sferach zawieszenia. Całe sfery można regenerować lub tanio kupić nowe (ok. 500 zł za sztukę).

Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)

Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)Citroen
  1. Centralka elektrohydrauliczna
  2. Przednie sfery
  3. Przedni regulator sztywności
  4. Czujnik położenia zawieszenia przedniego
  5. Tylne sfery
  6. Tylny regulator sztywności
  7. Czujnik zawieszenia tylnego
  8. Moduł BSI
  9. Czujnik położenia koła kierownicy
  10. Zbiornik płynu hydraulicznego
  11. Czujnik położenia pedału gazu

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas