Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto?

Citroen XM (1989-2000)
Citroen XM (1989-2000)Citroen

Najpopularniejsze Citroeny z hydraulicznym zawieszeniem

Citroen Xantia (1993-2001): staranne wykonanie, ale przeciętny poziom wyposażenia.
Citroen Xantia (1993-2001): staranne wykonanie, ale przeciętny poziom wyposażenia.Citroen
Wybierając wersję wysokoprężną za ok. 25 tys. zł, po zakupie trzeba przeznaczyć ok. 4 tys. zł na wymianę koła dwumasowego, filtra FAP oraz na regenerację lub wymianę przynajmniej jednej ze sfer.Deska rozdzielcza nie jest niestety ani oryginalna, ani czytelna.
Wybierając wersję wysokoprężną za ok. 25 tys. zł, po zakupie trzeba przeznaczyć ok. 4 tys. zł na wymianę koła dwumasowego, filtra FAP oraz na regenerację lub wymianę przynajmniej jednej ze sfer.Deska rozdzielcza nie jest niestety ani oryginalna, ani czytelna.Citroen
Citroen C5 (2001-2008): jego zakup warto rozważyć. Aby przekonać klientów do jakości, Citroen udzielał aż 5-letniej gwarancji na zawieszenie. Za względu na większą precyzję prowadzenia polecamy wersje po liftingu.
Citroen C5 (2001-2008): jego zakup warto rozważyć. Aby przekonać klientów do jakości, Citroen udzielał aż 5-letniej gwarancji na zawieszenie. Za względu na większą precyzję prowadzenia polecamy wersje po liftingu.Citroen
Co go wyróżnia? Po raz pierwszy w historii Citroen zaproponował dwie wersje modelu: z zawieszeniem tradycyjnym (w wersjach Attraction i Dynamique, oraz hydropneumatycznym (Confort, Exclusive). Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. W kabinie: atrakcyjna stylizacja, bogate wyposażenie i dobre wykończenie.
Co go wyróżnia? Po raz pierwszy w historii Citroen zaproponował dwie wersje modelu: z zawieszeniem tradycyjnym (w wersjach Attraction i Dynamique, oraz hydropneumatycznym (Confort, Exclusive). Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. W kabinie: atrakcyjna stylizacja, bogate wyposażenie i dobre wykończenie.Citroen
Citroen XM (1989-2000): auto tylko dla hobbystów. Główną zaletą jest oryginalny wygląd i ogromny bagażnik. Polecamy jedynie drogie, zadbane egzemplarze, które mają wartość kolekcjonerską.
Citroen XM (1989-2000): auto tylko dla hobbystów. Główną zaletą jest oryginalny wygląd i ogromny bagażnik. Polecamy jedynie drogie, zadbane egzemplarze, które mają wartość kolekcjonerską.Citroen
Citroen XM: na zdjęciach wersja sprzed faceliftingu, przeprowadzonym w 1994 roku. Idealny materiał na youngtimera.
Citroen XM: na zdjęciach wersja sprzed faceliftingu, przeprowadzonym w 1994 roku. Idealny materiał na youngtimera.Citroen
Citroen Xantia (1993-2001): polecamy warunkowo. Wyróżniają ją bardzo niskie ceny na rynku wtórnym, dobra jakość wykonania, bardzo trwałe silniki 1.9D. Polecamy egzemplarze po roku 1994, które mają „piątą gruszkę” i nie opadają po długim postoju.
Citroen Xantia (1993-2001): polecamy warunkowo. Wyróżniają ją bardzo niskie ceny na rynku wtórnym, dobra jakość wykonania, bardzo trwałe silniki 1.9D. Polecamy egzemplarze po roku 1994, które mają „piątą gruszkę” i nie opadają po długim postoju.Citroen
Citroen C5 II zadebiutował w 2008 roku. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe: sedan oraz kombi (Tourer). Samochód na tle rywali wyróżnia się gabarytami, ponieważ bazuje na płycie podłogowej luksusowego modelu C6.
Citroen C5 II zadebiutował w 2008 roku. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe: sedan oraz kombi (Tourer). Samochód na tle rywali wyróżnia się gabarytami, ponieważ bazuje na płycie podłogowej luksusowego modelu C6.Citroen
  • Włącz silnik i sprawdź, czy auto reaguje na sygnały z dźwigni lub przełącznika położenia "góra-dół".
  • Usiądź w bagażniku; auto powinno samo wyrównać prześwit (taki sam test wykonaj obciążając przednią część samochodu).
  • Posłuchaj silnika; częste "cykanie" świadczy o zużyciu pompy hydrauliki lub nieszczelności instalacji.
  • Po teście sprawdź, czy nic nie wycieka spod auta.

Zawieszenie hydropneumatyczne: warto wiedzieć

  • Pierwsza - stosowana w starszych modelach, które "opadają" po dłuższym postoju.
  • Druga - stosowana od połowy lat dziewięćdziesiątych; dodatkowy akumulator ciśnienia ("piąta gruszka"), utrzymuje roboczy prześwit po wyłączeniu silnika.
  • Trzecia - nad całym system czuwa elektronika (np. w C5). Do zmiany prześwitu zamiast suwaka służy mały panel sterujący.
Nowe przewody to wydatek nawet 1000 zł.
Nowe przewody to wydatek nawet 1000 zł.Motor
  • Wycieki płynu z kolumn zawieszenia. Niestety w takim wypadku nadają się do regeneracji. Koszt: 1500 zł.
  • Wycieki płynu z połączeń przewodów hydraulicznych i rozdzielaczy. Problem polega na tym, że przewody są drogie.
  • Zużyte membrany w sferach zawieszenia. Całe sfery można regenerować lub tanio kupić nowe (ok. 500 zł za sztukę).

Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)

Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)
Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)Citroen
  1. Centralka elektrohydrauliczna
  2. Przednie sfery
  3. Przedni regulator sztywności
  4. Czujnik położenia zawieszenia przedniego
  5. Tylne sfery
  6. Tylny regulator sztywności
  7. Czujnik zawieszenia tylnego
  8. Moduł BSI
  9. Czujnik położenia koła kierownicy
  10. Zbiornik płynu hydraulicznego
  11. Czujnik położenia pedału gazu