Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto?
Jakie wymagania serwisowe mają Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym?
Używane Citroeny z hydropneumatycznym zawieszeniem kuszą atrakcyjnymi cenami. Są zwykle tańsze od niemieckich czy japońskich rywali o 20-30%. Czy osoba, która szuka zwykłego samochodu do jazdy na co dzień powinna się nimi zainteresować? Tak, ale trzeba mieć świadomość, że przynajmniej część z kwoty zaoszczędzonej w chwili zakupu pochłoną później naprawy.Specjalistyczne serwisyNapraw samochodów z hydropneumatyką podejmują się wyłącznie wyspecjalizowane serwisy, stąd przed zakupem "hydraulika" trzeba sprawdzić, czy taka firma jest w bezpośredniej okolicy miejsca zamieszkania.Brak zamiennikówZa wyjątkiem popularnych "gruszek", czyli sfer zawieszenia (zastępują sprężyny i amortyzatory), do instalacji hydropneumatycznej nie dokupimy zamienników. Trzeba bazować na częściach używanych (do modeli starszych, takich jak XM i Xantia, zaczyna ich już brakować) lub na częściach oryginalnych (są drogie).Ceny usługZe względu na fakt, że obecność instalacji hydropneumatycznej utrudnia wykonanie niektórych czynności serwisowych, ich cena jest wyższa niż analogicznych napraw w autach tradycyjnych. Przykładem może być wyższy o 300-400 zł koszt wymiany sprzęgła, droższa o 50 zł wymiana klocków hamulcowych czy droższa o ok. 200 zł wymiana przekładni kierowniczej. Do wykonania tego typu usług potrzebne jest odpowiednie przeszkolenie, a w przypadku nowszych modeli także komputer diagnostyczny.
Najpopularniejsze Citroeny z hydraulicznym zawieszeniem
Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto? (czytaj artykuł)
Zanim kupisz:
- Włącz silnik i sprawdź, czy auto reaguje na sygnały z dźwigni lub przełącznika położenia "góra-dół".
- Usiądź w bagażniku; auto powinno samo wyrównać prześwit (taki sam test wykonaj obciążając przednią część samochodu).
- Posłuchaj silnika; częste "cykanie" świadczy o zużyciu pompy hydrauliki lub nieszczelności instalacji.
- Po teście sprawdź, czy nic nie wycieka spod auta.
Zawieszenie hydropneumatyczne: warto wiedzieć
Generacje zawieszeniaW dużym uproszczeniu możemy wyodrębnić trzy główne generacje zawieszeń hydropneumatycznych:
- Pierwsza - stosowana w starszych modelach, które "opadają" po dłuższym postoju.
- Druga - stosowana od połowy lat dziewięćdziesiątych; dodatkowy akumulator ciśnienia ("piąta gruszka"), utrzymuje roboczy prześwit po wyłączeniu silnika.
- Trzecia - nad całym system czuwa elektronika (np. w C5). Do zmiany prześwitu zamiast suwaka służy mały panel sterujący.
HydractiveTak Citroën oznacza zawieszenia sportowe, w których można wybierać tryb normalny i sportowy. Ciekawostka: w Xantii i XM-ie z hydractive możemy na postoju skręcić maksymalnie koło kierownicy, a ono i tak samoczynnie powróci do położenia zerowego.Nie mieszaj płynówNajstarsze modele jeżdżą na płynie LHS. Od połowy lat 70. wprowadzono płyn LHM. Do modeli C5 i nowszych trafił syntetyczny LDS.To się psuje w autach z hydrauliką
- Wycieki płynu z kolumn zawieszenia. Niestety w takim wypadku nadają się do regeneracji. Koszt: 1500 zł.
- Wycieki płynu z połączeń przewodów hydraulicznych i rozdzielaczy. Problem polega na tym, że przewody są drogie.
- Zużyte membrany w sferach zawieszenia. Całe sfery można regenerować lub tanio kupić nowe (ok. 500 zł za sztukę).
Schemat zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen C5)
- Centralka elektrohydrauliczna
- Przednie sfery
- Przedni regulator sztywności
- Czujnik położenia zawieszenia przedniego
- Tylne sfery
- Tylny regulator sztywności
- Czujnik zawieszenia tylnego
- Moduł BSI
- Czujnik położenia koła kierownicy
- Zbiornik płynu hydraulicznego
- Czujnik położenia pedału gazu
Jacek Ambrozik