Używane BMW X3 F25 (2010-)

Ceny używanego BMW X3 F25 osiągnęły poziom nowego Golfa. Auto zaczyna kusić. Ale niektóre opinie o awaryjności działają na klientów jak zimny prysznic.

Druga generacja X3 to typowy SUV klasy średniej. Ma długość 465 cm i rozstaw osi 281 cm. To wymiary między serią 3 a 5.
Druga generacja X3 to typowy SUV klasy średniej. Ma długość 465 cm i rozstaw osi 281 cm. To wymiary między serią 3 a 5.Motor

BMW X3 F25w produkcji: od 2010 r.ceny: od 72 000 zł

Godzenie sprzeczności to podstawa w przypadku konstruowania nowych samochodów. Klienci chcą, żeby kolejna generacja była przestronniejsza, lepiej wyposażona i bezpieczniejsza. A zarazem producent musi zachować jak najniższą masę i zużycie paliwa oraz oczywiście renomę marki i... rentowność.

Druga generacja X3, która zadebiutowała we wrześniu 2010 r., jest efektem takich właśnie trudnych kompromisów. Wobec poprzedniej generacji (czyli E83 z lat 2003-2010) zwiększono długość o 7 cm, natomiast rozstaw osi - tylko o 1 cm.

Główna zmiana to całkowite przeniesienie produkcji do Stanów Zjednoczonych, do fabryki w Południowej Karolinie - poprzednik powstawał w Austrii. Wydaje się, że to bez znaczenia dla użytkownika, ale naszym zdaniem widać różnicę między wnętrzem pierwszego a drugiego X3 i to na niekorzyść nowszego modelu.

Jest bardziej amerykańskie, a klienci zza oceanu nie przywiązują aż takiej wagi do jakości plastików.

Na zdjęciach występuje auto stosunkowo nowe, ale na tablicy przyrządów samochodu z przebiegiem 160 000 km też nie znaleźliśmy istotnych śladów zużycia z wyjątkiem wytartej warstwy ochronnej na ekranie centralnym.Motor

Dla całej rodziny

Jeśli chodzi o praktyczność, X3 F25 można postawić za wzór. Mimo typowego dla BMW umiejscowienia silnika (wzdłużnie, za przednią osią) co zmniejsza nieco kabinę, nie ma tu żadnych powodów do narzekań. Siedzi się wysoko, w pozycji wyraźnie "uterenowionej", bez cienia sportowych ambicji. Fotel kierowcy ma duże możliwości regulacji, kolumna kierownicza także. Z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby. Za fotelem kierowcy odsuniętym o metr od pedałów zostają 73 cm: to bardzo dobry wynik. Niewielu rywali może go przebić (np. Honda CR-V, Subaru Forester). W Mercedesie GLK jest znacznie ciaśniej.

[1] Fotele w najczęściej spotykanych wersjach są skórzane, ale z ręczną regulacją. Na zdjęciu: wersja komfortowa z rozsuwanym siedziskiem, dodatkowo profilowanym oparciem i pamięcią ustawienia. [2] Szerokością wnętrza X3 dorównuje klasowemu liderowi (Hondzie CR-V), przestrzenią na nogi ustępuje mu o znikome wartości.Motor

A do dyspozycji jest jeszcze ogromny, 550-litrowy bagażnik i dzielona na trzy części tylna kanapa (40/20/40). Pod podłogą bagażnika znalazł się mały schowek, który można unieść, zwalniając dwa wkręty i dostać się do akumulatora. Przewidziano też możliwość awaryjnego otwierania klapki wlewu paliwa: w tym celu trzeba zdjąć panel z prawego boku bagażnika. Wiele samochodów ma elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Jej siłownik czasem się zaciera.

Większość oferowanych samochodów ma bogate wyposażenie, ale konfiguracje są najróżniejsze, ponieważ prawie wszystko wymagało dopłaty. Najpopularniejszy element wyposażenia dodatkowego to sterownik iDrive z ekranem centralnym. Nieliczne, najuboższe wersje w miejscu ekranu mają schowek.

Postaw na komfort

Jak zwykle przypominamy, że nie zawsze bogatsze wyposażenie to atut. Lepiej skupić się na znalezieniu samochodu z małym przebiegiem niż bogato wyposażonego.

Spokojny kierowca nie doceni choćby systemu aktywnych a

mortyzatorów Dynamic Damper Control czy układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu. Warto natomiast zapolować na samochody z fotelami przednimi w wersji komfortowej i aktywnym tempomatem.

[1] Przyciski na kierownicy po lewej stronie obsługują tempomat. [2] Skrzynię automatyczną wyposażono w manetki. [3] Pasażerowie z tyłu mogą tylko otworzyć lub zamknąć nawiew, temperatury nie zmienią.Motor

Diesel czy... diesel

Procent diesli w ogłoszeniach sięga 75. To sporo, ale są auta, gdzie odsetek ten jest jeszcze większy. Co ciekawe, klienci wybierają często diesla nie dlatego, że trochę mniej pali (przy aucie za 100 000 zł nie jest to kluczowa kwestia), ale dlatego że ma większy zasięg.

Czterocylindrowe jednostki benzynowe zawsze mają turbodoładowanie i moc 184 lub 245 KM. Ta druga wersja okazuje się niedopracowana: coraz częściej słyszy się o zużyciu napędu pompy olejowej. Jedynym objawem jest szum słyszalny podczas nabierania obrotów.

Zupełnie niezawodny jest wolnossący silnik 3.0, ale występuje niezwykle rzadko. Przeważają dwulitrowe diesle. Wersja 143 KM ma napęd tylko na koła tylne, a 184 KM - xDrive. Polecamy oczywiście wariant "czteronapędowy". Skrzynia rozdzielcza systemu xDrive, problematyczna w innych modelach BMW, ma w X3 odmienną konstrukcję. Zamiast zębatek przenoszących napęd zastosowano łańcuch. Zdaniem specjalisty z firmy Decautomat takie rozwiązanie jest trwalsze, a wszelkie problemy użytkowników biorą się z lekceważenia wymiany oleju.

Temat wymiany oleju powraca zresztą jak bumerang. Czy w nowoczesnym dieslu można wymieniać olej co 30 tys. km? Naszym zdaniem nie. Traci on lepkość znacznie wcześniej, co odbija się szczególnie negatywnie na kondycji łańcucha rozrządu. W dieslu jest on umieszczony po stronie skrzyni biegów, więc jego ewentualna wymiana kosztuje nawet kilka tysięcy złotych. Szczęśliwi ci, którym łańcuch wymieniono na gwarancji. Zresztą wśród użytkowników X3 F25 nie brak głosów, że najlepszą inwestycją było wykupienie ochrony gwarancyjnej wydłużonej do 6 lat i 150 000 km (BMW Ultimate) wraz z kontraktem serwisowym.

550-1660 l: fantastyczny wynik. Również wykończenie zasługuje na wysoką ocenę. Roleta waży wyjątkowo mało i łatwo ją wyjąć.Motor
[1] Kanapa dzielona na trzy części: każdą można złożyć osobno. [2] Uniesienie podłogi bagażnika otwiera dostęp do akumulatora.Motor

Znów coś się zepsuło

Wspomniane na początku kompromisy chyba znalazły swój przejaw w nadmiernym obniżeniu kosztów, bo użytkownicy narzekają, że X3 to samochód dość awaryjny, a najczęściej opisywaną usterką jest stukanie z przekładni kierowniczej. Felerny podzespół firmuje marka ZF i z katalogu części BMW wynikałoby, że kilkakrotnie go modernizowano, ale narzekania na stuki pojawiają się niezależnie od rocznika pojazdu. Pechowcy mają już trzecią przekładnię kierowniczą.

Podobnie jak większość nowoczesnych samochodów, X3 także źle znosi dłuższe okresy nieużywania. Akumulator rozładowuje się (i tak nie ma łatwego życia z uwagi na system Start-Stop), co powoduje nie tylko trudności z uruchomieniem, ale też błędy w działaniu elektroniki. Nie ma natomiast żadnych zastrzeżeń do ośmiobiegowej skrzyni automatycznej Steptronic.

Ogólnie lektura działu "X3 F25" na forum BMW-klub.pl może przyprawić o ból głowy i zniechęcić do zakupu tego auta. Jednak niektóre usterki są zbytecznie wyolbrzymiane.

Skonsultowaliśmy się z mechanikiem z dużego ASO BMW w Warszawie, który powiedział, że faktyczne problemy X3 to wadliwa przekładnia kierownicza i przypadki usterek pomp olejowych w silniku 2.0 (typ N20). Reszta to mało istotne drobiazgi, jak brudne styki w lampach i farba odpadająca z tylnego znaczka.

Niskoprofilowe opony i duże felgi przekreślają użyteczność X3 w terenie, jednak gdy chodzi o jazdę po śniegu, xDrive daje sobie radę.Motor

Psychologia cyfr

Na rynku wtórnym widać już początek szybkiego spadku cen. Samochody, które rok temu przebijały psychologiczną barierę 100 tys. zł, teraz są wystawiane za 85-90 tys. zł. Bez problemu znajdzie się X3 tańsze niż 80 tys. zł, ale zazwyczaj trzeba będzie do niego dołożyć jeszcze kilka tys. zł, bo ma np. zużyte ogumienie, a markowe "osiemnastki" run-flat kosztują ponad 3000 zł za komplet. Przegląd po zakupie w ASO pochłonie kolejne ok. 1500 zł.

Warte polecenia egzemplarze 4-cylindrowe wciąż kosztują ok. 100 tys. zł, a za model 6-cylindrowy trzeba zapłacić nawet 140 tys. zł.

 
20i
28i
35i
18d
20d
30d
35d
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, biturbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
1997 cm3
2979 cm3
1995 cm3
1995 cm3
2993 cm3
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R6/24
R6/24
Moc maksymalna
194 KM
245 KM
306 KM
143 KM
184 KM
258 KM
313 KM
aksymalny moment obrotowy
270 Nm
350 Nm
400 Nm
360 Nm
380 Nm
560 Nm
630 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
230 km/h
245 km/h
195 km/h
210 km/h
230 km/h
244 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
6,7 s
5,7 s
9,9 s
8,5 s
6,2 s
5,8 s
Średnie zużycie paliwa
7,0 l/100 km
7,9 l/100 km
8,8 l/100 km
5,1 l/100 km
5,6 l/100 km
6,0 l/100 km
6,1 l/100 km

BMW X3: HISTORIA MODELU

2003-2010: lata produkcji pierwszej generacji X3 (E83)2010: debiut X3 F25, początkowo w Polsce dostępne były tylko wersje 2.0 d i benzynowa 3.0 biturbo2012: wersja 28i traci silnik 6-cylindrowy 3.0 na rzecz doładowanego, 4-cylindrowego 2.02014: lifting, tzw. Life Cycle Impulse, nowe silniki Diesla z serii B47: 2.0 150 i 190 KM, poszerzenie oferty o benzynową wersję sDrive z napędem tylko na tylną oś.

X3 F25 po liftingu - model aktualnie produkowany.Motor

UŻYWANE BMW X3 F25 (2010-): WYPOSAŻENIE

[1] Uwaga: wcale nie wszystkie auta mają klimatyzację automatyczną (ale większość). Panel klimatyzacji dwustrefowej jest łatwy w obsłudze i może jeszcze mieć przełączniki podgrzewania foteli. [2] Nawet w wersji 20d można trafić na egzemplarze z kołami 19-calowymi. Odradzamy. Motor

Trudno trafić na dwa identyczne X3, ponieważ lista opcji liczy kilka stron pisanych drobnych drukiem. W Polsce klimatyzacja automatyczna była seryjna, ale w niektórych krajach trzeba było za nią dopłacić. Wśród systemów, których obecności nie widać na pierwszy rzut oka, warto wymienić: aktywne zawieszenie DDC i adaptacyjny układ kierowniczy oraz 12-gigabajtowy dysk twardy. System nawigacji Professional ma ekran 8,8-calowy.

Z ośmiobiegowym "automatem" X3 pali mniej niż z sześciobiegową skrzynią manualną. Kontroler iDrive można obracać, wciskać lub pochylać. Działa całkiem intuicyjnie.Motor

Warto poszukać

  • wszelkich wersji sześciocylindrowych - nie ma wśród nich żadnych niewartych polecenia
  • samochodów z ważnym jeszcze kontraktem serwisowym, czyli darmowymi przeglądami
  • egzemplarzy oferowanych przez dealerów BMW (również w ramach Premium Selection)

Tego unikaj

  • samochodów i z najbogatszym, i z najuboższym wyposażeniem - oba "ekstrema" spowodują trudność przy odsprzedaży
  • benzynowej wersji 2.0 Turbo o mocy 245 KM - ma fabryczny problem ze smarowaniem

UŻYWANE BMW X3 F25 (2010-): TYPOWE USTERKI

  • stukanie z przekładni kierowniczej: problem powraca nawet po wymianie tego podzespołu w ramach gwarancji
  • niedostateczne smarowanie w silniku 2.0 Turbo 245 KM: to zapewne wada pompy olejowej, efektem jest przyspieszenie zużycia turbosprężarki i pojawienie się zużycia oleju
  • we wczesnych dieslach 2.0 zdarzają się przypadki zgrzytania z rozrządu, nie są jednak bardzo częste
  • nie działa siłownik otwierania klapy bagażnika
  • niska trwałość ekranu centralnego, szybko pojawiają się na nim głębokie zarysowania
  • zaciera się cięgno sterowania łopatkami w turbinie
[1] BENZYNOWY SILNIK 2.0 TURBO: uwaga na przypadki "niewydolności" pompy olejowej. Problem dotyczy wersji 245 KM. [2] PRZEKŁADNIA KIEROWNICZA: szczególnie mało trwały element, wiele aut ma już drugą (wymienioną na gwarancji).Motor
Rankingi niezawodnościGTÜ: X3 oceniono przeciętnie. Auta w wieku do 5 lat mają indeks awaryjności wynoszący 20, przy średniej wartości wynoszącej 20,66. TÜV: W większości kategorii X3 zebrało dobre lub akceptowalne noty, fatalnie oceniono tylko układ hamulcowy i zużycie oleju przez silniki. DEKRA: Dla odmiany Dekra dobrze ocenia hamulce, ale wspomina na pierwszym miejscu o zbyt szybkim zużyciu układu kierowniczego.

UŻYWANE BMW X3 F25 (2010-): CENY, SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2013
2012
2011
20i
115 000-200 000 zł
100 000-160 000 zł
80 000-140 000 zł
75 000-120 000 zł
20d
120 000-200 000 zł
100 000-150 000 zł
80 000-130 000 zł
75 000-110 000 zł
30d
170 000-260 000 zł
145 000 zł
125 000 zł
-

W tabeli podaliśmy widełki cenowe dla poszczególnych roczników, bo trzeba pamiętać, że rok produkcji to jeden z wielu czynników ważących na cenie, i to wcale nie ten decydujący. Liczy się wersja silnika i wyposażenia, przebieg, kompletność dokumentacji i ważność kontraktu serwisowego. Sprowadzony egzemplarz "do opłat" bez napędu na 4 koła będzie dwukrotnie tańszy niż 30d z polskiego salonu. Na razie skala importu jest mała, bo i auta drogie.

UŻYWANE BMW X3 F25 (2010-): PODSUMOWANIE

Nadwozie i wnętrze

Najmocniejszy punkt X3. Samochód zaprojektowany od A do Z z myślą o zastosowaniach rodzinnych, a zarazem niepozbawiony przyjemności z jazdy, czyli tego, czego szukają nabywcy BMW.Ocena 5/5

ZawieszenieSolidne i świetnie zestrojone, ale odjęliśmy gwiazdkę za niską trwałość układu kierowniczego. Choć nie należy ściśle do zawieszenia, jakoś trzeba było ująć ten problem w ocenie.Ocena 4/5

Silniki

Niepozbawione typowych przypadłości. Najlepiej wypadają wersje 6-cylindrowe. W drugiej kolejności można polecić diesla 2.0, jeśli nie przeciągano w nim wymiany oleju.Ocena 4/5

Koszty

Na razie jest nadzwyczaj drogo, ale koszty napraw będą spadały wprost proporcjonalnie do pojawiania się używanych X3 na rynku wtórnym. Bardzo małe zużycie paliwa w dieslu 2.0.Ocena 3/5

OCENA KOŃCOWA

Jako optymalny samochód rodzinny X3 F25 faktycznie może stanowić spełnienie marzeń. Prowadzi się również jak marzenie i często jest świetnie wyposażony. Jednak poziom niezawodności jest niższy niż ten, do którego przyzwyczaiła pierwsza generacja X3, a koszty ewentualnych napraw jeżą włosy na głowie. Kupując używane X3, trzeba brać pod uwagę konieczność regeneracji przekładni kierowniczej. Reszta to loteria. Naszym zdaniem najważniejsza w przypadku X3 jest historia serwisowa. Za auto, w którym wymieniano olej co 15 tys. km, warto zapłacić i 100 000 zł.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

BMW X3 F25 (2010-)

BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor
BMW X3 F25 (2010-)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum; "Motor" 8/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas