Używane BMW serii 5 (F10) - poradnik kupującego

BMW stworzyło samochód, którym jeździ się wprawdzie wspaniale, ale gdy się zepsuje, często okazuje się zbyt skomplikowany nawet dla serwisów autoryzowanych.

Ceny serii 5 F10 są bardzo wysokie, bo to aktualny model. Kiedy tylko pojawi się następca, jego prestiż zapikuje... a ceny z nim.
Ceny serii 5 F10 są bardzo wysokie, bo to aktualny model. Kiedy tylko pojawi się następca, jego prestiż zapikuje... a ceny z nim. Motor

Wiele wskazuje na to, że BMW z serią 5 F10/F11 przekroczyło pewną krytyczną masę stopnia skomplikowania konstrukcji samochodu. Oczywiste, że producent z Monachium chciał stworzyć pojazd jak najlepszy, deklasujący konkurentów - i pod wieloma względami mu się to udało - jednak patrząc na F10 z punktu widzenia eksploatacji (i 5-letniego stażu rynkowego), trzeba powiedzieć, że jest to samochód... kontrowersyjny.

Piórem Polaka

Pozycja za kierownicą serii 5 jest najbardziej sportowa, gdy porównać to auto z Audi A6 czy Mercedesem klasy E. Centralny ekran występuje w 2 rozmiarach, a kontroler iDrive to standard. Motor

Linię F10 zaprojektował Jacek Frohlich: Polak mieszkający od lat w Niemczech i pracujący w zespole projektowym BMW. Następca serii 5 E60 miał być bardziej sportowy, ale i bardziej elegancki. To się udało i sprzedaż od pierwszych miesięcy była bardzo zadowalająca.

Choć samochód jest niezwykle nowoczesny, w jego konstrukcji zrezygnowano z zastosowania aluminium. W poprzedniku z tego metalu wykonywano przednią część nadwozia, w F10 poszycie w całości wykorzystuje blachę stalową. To nietypowy krok, ale zmniejsza koszty ewentualnych napraw nadwozia.

Liczba konfiguracji serii 5 F10 jest wręcz niewyobrażalna. W gamie są trzy rodzaje nadwozia, silniki benzynowe o 4, 6 i 8 cylindrach, diesle 4- i 6-cylindrowe z jedną, dwiema lub trzema turbosprężarkami, napęd na tylne koła lub na obie osie xDrive oraz manualna lub automatyczna skrzynia biegów - ta druga aż o ośmiu przełożeniach.

Używane BMW serii 5 (F10)

Używane BMW serii 5 (F10)

Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor
Używane BMW serii 5Motor

Jednak ta różnorodność może być trochę zwodnicza, bo pozwala sądzić, że na rynku wtórnym można przebierać w najrozmaitszych wersjach. A to nieprawda: rządzi sedan 520d z automatyczną skrzynią biegów, czasem z napędem na 4 koła. Manualną przekładnię ma tylko 1 na 10 samochodów. Trudno dziwić się popularności tej wersji: sedan jest prestiżowy (konieczność w tej klasie), silnik zużywa bardzo mało paliwa i gwarantuje bardzo dobre osiągi (moc 184 KM), ponadto ta odmiana jest klasyfikowana jako samochód zwykły, nie zaś luksusowy, czyli akcyza wynosi tylko 3,1% (18,6% w przypadku pojemności większych niż 2 litry). Dzięki 8-biegowej skrzyni automatycznej jazda przy prędkościach autostradowych jest nadzwyczaj komfortowa.

Labirynt wyposażenia

Wyświetlacz HUD pokazuje nie tylko prędkość, ale też np. wskazówki z nawigacji. Motor

Możliwości konfiguracji F10 są niewiarygodne, a wielu użytkowników nawet nie zdaje sobie sprawy z istnienia niektórych funkcji. W menu można np. zaprogramować, przez ile sekund będą świeciły się światła w funkcji follow-me-home (doświetlanie otoczenia po wyłączeniu silnika). Niektóre samochody mają nawet kamerę termowizyjną.

Pożądanym wyposażeniem na rynku wtórnym jest nawigacja Professional z ekranem 10,2-calowym i fotele komfortowe (niekoniecznie skórzane), natomiast takie elementy jak zawieszenie regulowane EDC czy aktywny układ kierowniczy nie są szczególnie poszukiwane. Często spotyka się aktywny tempomat i wyświetlacz Head-Up. Uwaga na zadziwiające braki w wyposażeniu: nawet mocne wersje silnikowe potrafią nie mieć podgrzewanych foteli i ksenonowych reflektorów. Nawet nie z oszczędności, po prostu przez zapomnienie przy zamawianiu.

Ten drażliwy moment

Eleganckie wykończenie, praktyczne przegródki po bokach, 520 litrów (kombi:560-1670 l, GT: 440-1700 l).Motor

Najwięcej sprzecznych opinii budzi awaryjność F10 i faktyczna eksploatacja tego pojazdu. O ile jakość spasowania nadwozia czy plastików wypada doskonale, o tyle już np. skórzana tapicerka Nappa nie jest tak trwała, jak oczekuje się tego od marki z segmentu premium.

W F10 bardzo dużo jest układów, o które trzeba stale dbać. Skrzynia biegów ZF 8HP (automat) wymaga wymiany oleju maksymalnie co 90-100 tys. km. Zdarzały się nieliczne przypadki uszkodzenia mechanicznego skrzyni: samochód przestawał jechać do tyłu. Można bez większych problemów kupić używaną skrzynię 8HP, trzeba tylko przełożyć do niej oryginalny sterownik.

W samochodach z xDrive konieczna jest także wymiana oleju w skrzyni rozdzielczej tego układu, i to dość często, bo średnio co 40-50 tys. km.

Sedan z silnikiem 2.0 diesel i automatyczną skrzynią biegów to wersja, która rządzi w ogłoszeniach

Większość wersji wysokoprężnych (w szczególności te 6-cylindrowe i z xDrive) została wyposażona w katalizator selektywny wymagający uzupełniania płynu AdBlue. Nie jest on drogi (ok. 5 zł za litr), a konieczność jego uzupełnienia sygnalizuje komputer.

To jednak kwestie typowo eksploatacyjne, a co z niespodziewanymi awariami? Tu użytkownicy tego modelu mają wiele do powiedzenia, a mechanicy potwierdzają: póki jest gwarancja, jest dobrze.

Powszechne są awarie systemów, z których istnienia kierowca czasem nie zdaje sobie nawet sprawy, np. czujnika systemu ochrony pieszych podnoszącego maskę w razie kolizji (objęty akcją serwisową). Często zdarzają się utyskiwania na ściąganie w prawo w samochodach z aktywnym układem kierowniczym Active Steering. Krytykowane są głośne i drogie opony run-flat.

BMW dzwoni łańcuchem

BMW mocno „miesza” jeśli chodzi o fabryczne oznaczenia. Z początku 525d oznaczało 3-litrowego diesla R6 o mocy (204 KM). Jednak już w 2011 r. ten silnik został zastąpiony 218-konnym dieslem 2.0 biturbo (4 cylindry). Też nazywa się 525d. Motor
Touring to tradycyjna nazwa dla kombi w BMW. Seria 5 kombi nie sprzedaje się tak dobrze jak sedan. Wszystko przez auta z serii X. Motor
Seria 5 GT to ogromny liftback. Nie odniósł sukcesu rynkowego. Stylizacja okazała się jednak zbyt kontrowersyjna. Motor
M5: występuje tylko jako sedan, w Europie wyłącznie ze skrzynią automatyczną. Silnik 4.4 biturbo, moc 560 KM, 0-100 km/h w 4,3 sekundy. Motor

W silnikach Diesla nadal pojawia się problem związany z szybkim zużyciem łańcucha rozrządu. W wielu egzemplarzach wymieniono go na gwarancji, ale ci, którzy kupili samochód już po jej zakończeniu, mają problem: nie należy lekceważyć rzężenia lub grzechotania na wolnych obrotach. Wymiana łańcucha wymaga wyjęcia silnika lub choćby odsunięcia go od skrzyni biegów i kosztuje ok. 4000 zł. Usterka dotyczy diesli N47, czyli 2.0. Obecnie w serii 5 montowany jest nowy silnik B47 (dopiero od roku). Diesle 6-cylindrowe, czyli N57, są trwalsze i problem rzadko ich dotyka. Występują też w wersji biturbo (535d) i triturbo (M550d).

Najmniej awaryjny silnik to jak na razie benzynowy 3.0, ale trafić na serię 5 z takim silnikiem i w dobrym stanie to jak wygrać w totka. Dwulitrowa wersja benzynowa z turbodoładowaniem ma tylko jedną znaną usterkę: zużycie łańcucha pompy oleju.

Większość samochodów ma wciąż ważne pakiety serwisowe, ale pełną gwarancję oferują zwykle tylko pojazdy z programu Premium Selection.

Wyposażenie

Oprócz niezwykle długiej listy opcji, obejmującej nawet takie gadżety jak kamera termowizyjna, do serii 5 F10 można dokupić pakiety wyposażenia: Shadowline, Modern Line czy pakiet M. "Radość z jazdy" mogą wspomagać: aktywne zawieszenie EDC, aktywne stabilizatory i "inteligentny" układ kierowniczy Active Steering.

Szybkie rozładowywanie akumulatora: odbiorników prądu jest w F10 kilkadziesiąt. Motor

BMW serii 5 (F10): typowe usterki

  • Zgrzytanie łańcucha rozrządu w silniku N47 (2.0 diesel)
  • Wycie z pompy oleju w jednostce benzynowej 2.0 turbo
  • Uszkodzenie skraplacza klimatyzacji
  • Uszkodzenia półosi przednich (auta z xDrive)
  • Ściąganie na prawo

Używane BMW serii 5 (F10): mocne strony i słabe punkty

Mocne strony

  • Doskonale zestrojone zawieszenie
  • Fantastyczne osiągi
  • Przeważnie niezwykle bogate wyposażenie
  • Model wciąż aktualny, co oznacza łatwość odsprzedaży i małą utratę wartości

Słabe punkty

  • Bardzo wysoki koszt eksploatacji
  • Niepokojąco wysoka awaryjność, zwłaszcza elektroniki i silników wysokoprężnych
  • Niebagatelne ryzyko kradzieży
  • Dużo aut powypadkowych

PODSUMOWANIE

NADWOZIE I WNĘTRZE Przestronne, znakomicie wykonane, z wyjątkiem niezbyt trwałej tapicerki skórzanej. Ogólnie: na czwórkę.Ocena: 4/5

SILNIKI Nie możemy przyznać więcej niż 3 punkty, bo najpopularniejszy w gamie diesel 2.0 jest dość awaryjny. Ocena: 3/5

ZAWIESZENIE Nie sprawia żadnych problemów. Doskonale zestrojone. Drogie w wymianie, ale to oczywistość w tej klasie. Ocena: 5/5

KOSZTY Wyjątkowo wysoki stopień komplikacji auta, droga marka i młody wiek: efekt to astronomiczne koszty.Ocena: 3/5

Używana seria 5 F10 to samochód o wyjątkowo dużym stopniu ryzyka. Choć jest modelem świeżym, już znane są jego typowe usterki i jest ich niestety niepokojąco dużo. Ponadto stopień skomplikowania konstrukcji sprawia, że z jego serwisowaniem nie radzi sobie czasem nawet ASO. Z drugiej strony, kiedy wszystko działa, to przyjemnością z prowadzenia F10 pokonuje wszelkich rywali.

Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

 
520i
523i
528i
530i
535i
550i
M5
520d
525d
530d
535d
M550d
Silnik
benz., turbo
benz., turbo
benzynowy
benzynowy
benz., biturbo
benz., biturbo
benz., biturbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
diesel biturbo
diesel triturbo
Pojemność skokowa
1997cm3
2996 cm3
2996 cm3
2996 cm3
2979 cm3
4395 cm3
4395 cm3
1995 cm3
2993 cm3
2993 cm3
2993 cm3
2993 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R6/24
R6/24
R6/24
R6/24
V8/32
V8/32
R4/16
R6/24
R6/24
R6/24
R6/24
Moc maksymalna
184 KM/5000
204 KM/6100
258 KM/6600
272 KM/6100
306 KM/5800
407 KM/6400
560 KM/6000
184 KM/4000
204 KM/4000
245 KM/4000
300 KM/4400
381 KM/4000
Maks. moment obr.
270 Nm/1250
270 Nm/1500
310 Nm/2600
310 Nm/1600
400 Nm/1200
600 Nm/1750
680 Nm/1500
380 Nm/1750
450 Nm/1750
540 Nm/1750
600 Nm/1500
740 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
227 km/h
238 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
250/305* km/h
227 km/h
236 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
7,9 s
7,9 s
6,6 s
6,5 s
6,0 s
5,0 s
4,4 s
8,1 s
7,2 s
6,3 s
5,7 s
4,7 s
Średnie zużycie paliwa
6,8 l/100km
7,6 l/100km
7,8 l/100 km
7,6 l/100 km
8,5 l/100 km
10,4 l/100km
9,9 l/100km
4,9 l/100 km
6,2 l/100 km
6,3 l/100 km
6,1 l/100 km
6,4 l/100 km

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, R. Andrzejewski; "Motor" 18-19/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas