Używane BMW 540i V8 E39
BMW 540i cieszy osiągami i brzmieniem silnika, ale przeczy obiegowym opiniom, że stare 8-cylindrowe samochody są praktycznie niezniszczalne.
Na naszych łamach opisywaliśmy już kiedyś BMW 540i z 2000 roku (link - na końcu artykułu). Był to raport z przebiegu 170 000 km z instalacją LPG. Samochód na tym dystansie nie wymagał większych inwestycji. Ale tamten egzemplarz był kupiony jako bezwypadkowy dwulatek, z przebiegiem 130 000 km, od pierwszego właściciela. Szanse na to, że ktoś w dzisiejszych czasach trafi na auto w podobnym stanie za niewielkie pieniądze są w zasadzie zerowe.
Postanowiliśmy odkryć drugą stronę bawarskiego medalu i odpowiedzieć na pytanie, czego się może spodziewać nabywca 20-latka z przebiegiem 300 tys. km lub większym...
Na początek 5 tys. zł
Wielu kierowców nie może uwierzyć, że po zakupie starego V8 ze stajni BMW trzeba w nim zwykle wymienić rozrząd. Jest łańcuchowy i bardzo wytrzymały, ale niestety i na niego w końcu przychodzi kres. Zazwyczaj właśnie po 250-350 tys. km (wszystko zależy od trudów eksploatacji). Ślizgi wycierają się, łańcuch naciąga, a napinacze mają problem ze skasowaniem luzu. W rezultacie jednostka zaczyna pracować głośno, ma gorsze osiągi i zużywa więcej paliwa.
Bardzo często rachunek podbija konieczność regeneracji systemu Vanos. W autach sprzed liftingu jest to tańszy system pojedynczy, a w nowszych - droższy, podwójny. Tak czy inaczej, bez inwestycji ok. 4-5 tys. zł się nie obejdzie.
Inne wydatki
Wymiana świec zapłonowych to zwykła czynność eksploatacyjna. Tyle że tu wymagane są świece platynowe i jest ich 8. Koszt kompletu - 350 zł.
Typową usterką układu zapłonowego są przepalone cewki. Najtańsze używane kosztują 150 zł za sztukę (jeśli ktoś ma pecha, musi wymienić nawet 8).
Słabą stroną modelu jest niska trwałość zawieszenia. Przód jest wyjątkowo ciężki, a to przyspiesza zużycie układu kierowniczego. Trzeba się liczyć z koniecznością regeneracji przekładni i wymianą tzw. centralnego drążka kierowniczego (ten ostatni kosztuje ok. 700 zł). Przykrą niespodzianką może być rachunek za remont tylnego zawieszenia. Producent nie przewiduje możliwości wymiany tulejek tylnych wahaczy. Koszt jednego to ok. 1000 zł.
Sporym wydatkiem są także opony. Zalecany rozmiar na tył 265/35 R18 oznacza koszt minimum 600 zł za sztukę (przy zachowaniu jakości ogumienia odpowiedniej do osiągów samochodu).
Oczkiem w głowie każdego użytkownika 540i powinien być stan układu chłodzenia. Awarie sprzęgła wiskotycznego wentylatora chłodnicy czy elektronicznie sterowanego termostatu doprowadzają silnik do ruiny.
Jak się jeździ?
Niezależnie od konfiguracji wyposażenia (rodzaj skrzyni biegów, wersja zawieszenia) osiągi robią niesamowite wrażenie. Auto mocno przyspiesza w zasadzie aż do samego końca, czyli do 250 km/h, a wówczas powstrzymuje je elektroniczne ograniczenie prędkości. Potężny moment obrotowy zapewnia taką elastyczność, jak 6-cylindrowe diesle.
Opisywany egzemplarz dzięki zawieszeniu M-technik uwielbia zakręty. Wersje ze zwykłym zawieszeniem są przeznaczone na autostrady.
Spore zastrzeżenia zgłaszamy natomiast pod adresem instalacji LPG.
Została zamontowana trochę po amatorsku i najzwyczajniej nie radzi sobie z dostarczeniem odpowiedniej ilości gazu podczas przyspieszania (z pełnych osiągów można korzystać tylko na benzynie).
Montaż tylko jednego, małego reduktora w takim samochodzie to nieporozumienie.
Wersja | 540i | 540i |
Silnik | M62B44 | M62B44TU |
Pojemność skokowa | 3498 cm3 | 3498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 | V8/32 |
Moc maksymalna | 286 KM/5700 | 286 KM/5400 |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm/3900 | 440 Nm/3600 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 6,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 14,0 l/100 km | 14,0 l/100 km |
BMW SERII 5 E39: HISTORIA MODELU
1995: początek produkcji E39
1996: wersje 535i V8/235 KM oraz 540i/286 KM
1998: lifting obu V8, wersja M
2003: nowa generacja modelu
UŻYWANE BMW 540i V8 E39: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Korozja tylnej klapy: ma raczej znaczenie estetyczne.
- Zużycie wału napędowego: jego stan zależy od temperamentu kierowcy.
- Zużycie powłoki na cylindrach: wyciera się nikasil na cylindrach, co powoduje podwyższone zużycie oleju.
- Wycieki z pompy wspomagania.
UŻYWANE BMW 540i V8 E39: PODSUMOWANIE
Obniżanie kosztów eksploatacji BMW 540i za pomocą instalacji LPG mija się z celem. Jeśli ktoś decyduje się na taką "zabawkę", powinien znaleźć egzemplarz w idealnym stanie i... wstawić go do garażu. Okazjonalne przejażdżki nie zrujnują domowego budżetu, a wartość zadbanego auta będzie systematycznie rosła. Do jazdy na co dzień lepiej mieć inne auto niż E39 V8.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
BMW 540i V8 E39
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 25/2017