Używane Audi Q3 (2011-2018). Cena, wymiary, opinie i dane techniczne
Audi Q3 pierwszej generacji było premierowym modelem marki w tym segmencie, choć pojawiło się na rynku długo po swoich konkurentach. Mimo ceny sprzedawało się dobrze i było dostępne w wielu odmianach napędowych, także w wersji RS oraz quattro z dołączanym napędem 4x4.
Konstrukcyjnie rzecz biorąc Audi Q3 bliżej jest do VW Tiguana, a nie Audi Q5. Silniki w nim umieszczono poprzecznie, a nie wzdłużnie. Napęd quattro, dostępny w niektórych odmianach, to wersja ze sprzęgłem haldex piątej generacji, a więc mamy tu nie stałe 4x4, tylko opcję z dołączanym tyłem. Rozstaw osi niewiele przekracza 2,6 m, więc z tyłu nie jest zbyt przestronnie (szczególnie na wysokości głowy i kolan), za to z przodu jest całkiem wygodnie. Bagażnik mierzy przyzwoite 460 litrów (1365 litrów po złożeniu kanapy).
Audi punktuje w kategoriach związanych z obsługą i czytelnością zegarów. Poza zbyt nisko umieszczonymi pokrętłami do sterowania klimatyzacją oraz kiepską widocznością do tyłu nie ma się do czego przyczepić. Dzięki dobrej jakości montażu i materiałów okazują się one odporne na zużycie nawet po latach.
- Dł./szer./wys.: 4388/1831/1590 mm
- Rozstaw osi: 2603 mm
- Pojemność bagażnika: 460/1365 l (356/1261 l w wersji RS)
Wszystkie silniki w gamie Audi Q3 pierwszej generacji korzystały z turbodoładowania. Na szczęście fakt, że części były używane w wielu modelach koncernu Volkswagena zwiększa ich dostępność oraz obniża cenę, a to nie jest bez znaczenia przy eksploatacji używanego Audi. Każda jednostka napędowa jest godna polecenia, wybór należy oprzeć o realne potrzeby dotyczące dynamiki czy sposobu użytkowania.
Benzynowe silniki mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W podstawowych jednostkach benzynowych 1.4 TFSI (kod EA211 - 125/150 KM) rozrząd jest napędzany paskiem zębatym. To bezusterkowe, praktycznie nowe konstrukcje, ale czasami wypadają w nich zapłony. Od 2014 r., czyli od face liftingu modelu, silnik 1.4 ma odłączane 2 cylindry (oznaczenie COD). W jednostce 2.0 TFSI (170, 180, 211 i 220 KM) nadal stosuje się łańcuchowy napęd rozrządu; początkowo wersje o mocy 170 i 211 KM brały zbyt dużo oleju silnikowego. 2.0 TFSI od 2014 r. jest dostępny w trwałej wersji EA888 gen.3B.
To jednostka o skomplikowanej budowie z 8 wtryskiwaczami- cztery realizują wtrysk bezpośredni do komór spalania, a cztery pośredni do przewodów dolotowych. Jednostka ta występuje w wersjach o mocy 180, 200 i 220 KM. Dwustukonna łączona z 6-biegowym automatem była oferowana na rynku północnoamerykańskim. W topowej odmianie Q3 RS montowano pięciocylindrowy dwudziestozaworowy silnik 2.5 TFSI o mocy 310, 340 i 367 KM (ta ostatnia to wersja performance produkowana od lutego do grudnia 2016 roku).
Diesle (seria EA288) są trwałe i oszczędne, choć zdarzają się w nich wycieki z pompy wody. 2.0 TDI osiąga 120, 140, 150, 177 lub 184 KM. Przekładnie mechaniczne są trwałe, za to dwusprzęgłowe DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą generować koszty. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń zdarzają się błędy w oprogramowaniu. Koszt naprawy - od 1500 zł.
- awarie reflektorów LED oraz świateł hamowania
- zawieszający się system multimedialny
- awaryjna przepustnica w układzie zamkniętego powietrza
- luzy w zawieszeniu
- awarie wspomagania przekładni kierowniczej
- korozja na nadwoziu i podwoziu
- rozszczelniające się zawory EGR (w modelach do 2014 r.)
Na najpopularniejszym portalu z ogłoszeniami można przebierać spośród około 400 ogłoszeń nieuszkodzonych Audi Q3 pierwszej generacji. Około 150 z nich dotyczy wersji napędzanych przez silniki benzynowe. Najtańsze propozycje są wyceniane na około 50 tys. zł, co ciekawe zwykle są to wersje ze 170-konną jednostką 2.0 TFSI i napędem quattro. Odmiany po face liftingu z końcowych lat produkcji właściciele chcą sprzedać za około 100 tys. zł. Diesle okazują się nieco droższe, ich ceny dochodzą do 115 tys. zł. Za to te najstarsze wersje, zwykle z przebiegami powyżej 200 tys. km, można mieć już za 40 tys. zł.
- atrakcyjna stylizacja nadwozia i kabiny
- nieskomplikowana obsługa, dobrej jakości materiały
- bogate wyposażenie
- dynamiczne silniki
- komfortowo zestrojone zawieszenie
- niezbyt przestronne wnętrze z tyłu
- zawieszające się systemy wspomagania/czujniki parkowania
Audi Q3 pierwszej generacji, chociaż pojawiło się po konkurencie z Monachium czyli BMW X1, udało się z sukcesem wjechać do segmentu crossoverów premium. Nie wszystkim przypadnie do gustu jego stylizacja, która w mojej ocenie jest nieco pokraczna, ale pod kątem tego, jak ten samochód zdaje egzamin na drodze, nie można mieć zastrzeżeń. Warto poszukać modeli z silnikiem o mocy co najmniej 150 KM, bo tylko te jednostki spełniają oczekiwania pod kątem dynamiki, do jazdy głównie po mieście wystarczą słabsze jednostki.