Używane Audi A5 (2007-)
Głównym atutem modelu jest jego oryginalna stylizacja. Prawie wszystkie rozwiązania techniczne dzieli z popularnym Audi A4 B8.
Na tle rywali (Alfa Romeo Brera, BMW serii 3 Coupe, Mercedes klasy C Coupe) Audi A5 wyróżnia się przestronnością wnętrza i wyjątkowo harmonijną linią nadwozia. Jest także doskonale zabezpieczone przed korozją. Sukces modelu zachęcił producenta do rozszerzenia gamy. W 2009 roku do prezentowanego Coupe dołączyły wersje kabriolet oraz Sportback. Ta ostatnia ma pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback.
Ile kosztuje co cacko?
Bardzo trudno ustalić minimalną cenę zakupu używanego Audi A5. Najtańsze auta, jakie znaleźliśmy w ogłoszeniach były wycenione na 50 tys. zł. Ale ich stan był daleki od idealnego. Naszym zdaniem absolutne minimum na zakup tego samochodu to przynajmniej 10 tys. zł więcej. Ważne, aby na etapie zakupu samochodu nie oszczędzać. Bardziej od powypadkowej przeszłości należy się obawiać ogólnego, eksploatacyjnego zużycia tego modelu - poważne naprawy są niestety kosztowne.
Nie ma to jak 500 Nm
Zdecydowana większość nabywców używanych Audi A5 poszukuje mocniejszych wersji silnikowych, pasujących do sportowej linii nadwozia. Idealny kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa gwarantuje jednostka wysokoprężna 3.0 TDI V6. Generuje olbrzymi moment obrotowy (maksymalnie 500 Nm), dzięki któremu można niemal zapomnieć o istnieniu skrzyni biegów. Moc nie ma już tutaj takiego znaczenia (204-245 KM). Realne zużycie paliwa tej je- dnostki waha się między 6 a 11 l/100 km, w zależności od techniki jazdy oraz warunków panujących na drodze. Naprawy tego silnika nie są niestety tanie, ale jeśli ktoś trafi na zadbany egzemplarz, nie będzie tak źle. Newralgiczne punkty, które trzeba sprawdzić przed zakupem to łańcuchowy rozrząd (do 2010 roku montowano w nim cztery łańcuchy, a później tylko dwa), układ sprzęgła i skrzyni biegów oraz filtr cząstek stałych. Niepokojące mogą być informacje o tuningu. Dodatkowe 50 KM i prawie 100 Nm, jakie nierzadko mają pod maską oferowane samochody nie pozostaje bez wpływu na układ napędowy. Nieco słabszy silnik 2.7 TDI cieszy się mniejszym zainteresowaniem z prostej przyczyny - ma gorsze osiągi, a koszty napraw pozostają na poziomie trzylitrówki. Jeśli ktoś chce faktycznie oszczędzać, powinien wybrać wersję 2.0 TDI. To także silnik z common rail, mniej kłopotliwy w obsłudze niż stare 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. I bez porównania tańszy w utrzymaniu niż silniki 6-cylindrowe.
Najlepsze jest V8, ale...
Najbardziej poszukiwaną wersją silnikową jest trzylitrowy diesel
Benzynowe jednostki 3.2 V6 oraz 4.2 V8 są praktycznie bezawaryjne, ale ze względu na wysokie zużycie paliwa są atrakcyjne wyłącznie dla osób, które nie liczą każdej złotówki pod dystrybutorem. Ze względów ekonomicznych największym zainteresowaniem cieszą się zatem silniki 2.0 TFSI (także z bezpośrednim wtryskiem). Zużywają wprawdzie sporo oleju silnikowego, ale problemy z osadzaniem się nagaru w kanałach dolotowych o których można przeczytać w internecie, są nieco wyolbrzymione.
Quattro to jest to
Podstawowe wersje Audi A5 mają napęd na przednie koła. Ale jeśli A5 ma spełnić czyjeś marzenia - powinno być wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro, który jest wizytówką Audi, doskonale sprawdza się zima i jest praktycznie bezawaryjny. Tego samego nie można niestety napisać o automatycznych skrzyniach biegów. Do wyboru są dwie - bezstopniowa Multitronic, (której ze względu na ograniczoną żywotność nie polecamy) oraz dwusprzęgłowa S tronic. Ta ostatnia jest jak najbardziej godna uwagi, ponieważ pracuje niesamowicie szybko i nie powoduje strat mocy na kołach, ale niestety w okolicy 200 tys. km zaczyna wykazywać pierwsze objawy zużycia i generuje wysokie koszty napraw (rzędu 4-5 tys. zł). Przed zakupem warto także sprawdzić stan zawieszenia. Tradycyjnie dla droższych modeli Audi jest ono wykonane ze stopów lekkich w technice wielowahaczowej i jego naprawa polega na wymianie kompletnych elementów, najlepiej w całych zestawach. Remont zawieszenia przedniego to dla przykładu koszt ok. 3 tys. zł.
Audi A5 (2007-)
Audi A5 (czytaj artykuł)
Audi A5 - podsumowanie
Audi A5 jest raczej typem Gran Turismo niż wyścigówką na tor. Z tego względu polecamy odmianę 3.0 TDI z napędem na cztery koła. To ka- pryśny silnik, ale jeśli ktoś trafi na zadbany egzemplarz, mimo wszystko nie będzie żałował. Ta jednostka ma duży moment obrotowy i jest oszczędna, więc idealnie sprawdza się podczas długich podroży.
Audi A5 - typowe usterki
- Głośna praca diesli V6 TDI: okazuje się, że zastosowane łańcuchy rozrządu nie są wieczne - zdarza się, że po zakupie używanego auta 3.0 TDI trzeba je wymienić.
- Awarie automatycznych skrzyń biegów: jeśli w grę wchodzi zakup auta z przebiegiem większym niż 200 tys. km, trzeba uważać na automatyczne przekładnie: S tronic może mieć zużyte sprzęgła, a Multitronic - nadawać się do wymiany.
- Głośna praca przedniego zawieszenia: to konstrukcja wielowahaczowa ze stopów lekkich, użytkownicy odwlekają naprawy ze względu na duże koszty.
Audi A5 - historia
2007: premiera Audi A5 w tradycyjnej wersji coupe 2009: do gamy dołącza kabriolet oraz pięciodrzwowy Sportback 2010: RS 5 o mocy 450 KM 2011: lifting modelu 2012: RS 5 w wersji kabriolet
2.0 TFSI | 2.0 TDI | 3.0 TDI | |
Silnik | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 1968 cm3 | 2967 cm3 |
Układ cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | V6/24 |
Moc maksymalna | 211 KM | 170 KM | 240 KM |
Maks. moment obr. | 350 Nm | 350 Nm | 500 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 230 km/h | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 6,9 s | 8,3 s | 5,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum