Używane Audi A3 Sportback (2004-2013)
Audi A3 jest poręczne, ale ciasne. A4 – większe, ale... drogie. Sportback wypełnia lukę między nimi i doskonale nadaje się dla małej rodziny.
Niespełna 25 tys. zł za samochód kompaktowy z 2004 roku w bazowej wersji benzynowej to rozbój w biały dzień. Ale jeśli ktoś szuka używanego Audi A3 Sportback powinien się z tym pogodzić. W końcu płaci nie tylko za znaczek na atrapie chłodnicy, ale także za najwyższą jakość wykonania i wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne i szerokie zaplecze tanich części zamiennych.
Audi A3 Sportback różni się od zwykłego A3 nie tylko liczbą drzwi, ale także wielkością nadwozia. Jest o 8 cm dłuższe. Cały zysk poszedł jednak na powiększenie ilości miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Bagażnik (370-1100 l) jest w zasadzie taki sam jak w odmianie trzydrzwiowej.
Te wersje polecamy
Kierowcom, którzy mają ograniczony budżet i nade wszystko liczą się z późniejszymi wydatkami polecamy tylko dwie, na dodatek wiekowe jednostki: 1.9 TDI PD oraz 1.6 8V. Pierwsza, to turbodiesel wyposażony w pompowtryskiwacze. Dość głośny, ale sprawdzony i niezawodny. A jeśli już się zepsuje - koszty napraw pozostają na rozsądnym poziomie. Jego moc 105 KM i moment obrotowy 250 Nm nie licują z nowoczesną linią samochodu. Jeśli komuś to przeszkadza, może za 2-3 tys. zł zlecić wykonanie tuningu elektronicznego.
Druga propozycja to zabytkowa wręcz jednostka 1.6 8V. Ma tylko 102 KM i tylko 148 Nm. Tu ze słabymi osiągami trzeba się po prostu pogodzić, ale na pocieszenie pozostają dwie rzeczy. Po pierwsze - silnik 1.6 8V jest praktycznie niezniszczalny. Po drugie - w razie potrzeby można go przystosować do zasilania LPG, co uczyni ze Sportbacka wyjątkowo tani środek transportu.
Osobom dysponującym większą gotówką - od 40 tys. zł w górę możemy polecić nową generację silników TDI z zasilaniem common rail: 1.6 TDI CR oraz 2.0 TDI CR. Tym, którzy nie liczą każdej złotówki pod dystrybutorem wypada zarekomendować wersje z bezpośrednim wtryskiem benzyny, szczególnie 1.8 TFSI oraz 2.0 TFSI. Absolutnie nie nadają się do LPG, nie należą do najoszczędniejszych, ale pod względem kultury pracy i osiągów pasują do tego modelu idealnie.
Absolutnie nie należy bać się kosztów serwisowania zawieszenia Audi A3 Sportback. Ma identyczną konstrukcję jak zwykłe A3, VW Golf V, Seat Leon II czy Skoda Octavia II. Z przodu zastosowano układ McPherson, z tyłu - przestrzenną konstrukcję wielowahaczową. Całość jest trwała i relatywnie tania w naprawach.
Na te wersje uważaj
Ryzykowny jest zakup odmian 2.0 TDI PD (z pompowtryskiwaczami). Są wprawdzie znacznie trwalsze od okrytych złą sławą silników 2.0 TDI PD z VW Passata B6, ale i tak daleko im do 1.9 TDI. Typowe usterki to pęknięcia głowic oraz awarie pompowtryskiwaczy, które są niestety droższe od pompowtryskiwaczy z 1.9 TDI. Oczywiście - nad zadbanym egzemplarzem 2.0 TDI PD z pierwszej ręki warto się zastanowić. Ale te okazyjnie tanie, z podejrzanie niskim przebiegiem - lepiej omijać z daleka. Na problemy z silnikiem mogą wskazywać następujące objawy: nierównomierna praca na biegu jałowym, zapalnie się kontrolki świec żarowych podczas jazdy, wzrost temperatury czynnika chłodzącego ponad 90°C lub jego niedostatek.
Ryzykownym wyborem jest wersja 1.4 TFSI. Teoretycznie łączy dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Niestety po przekroczeniu 100 tys. km wzrasta w nim ryzyko wystąpienia awarii rozrządu.
Szczegółowej diagnostyce przed zakupem należy poddać wszystkie wersje z dwusprzęgłową przekładnią S tronic (tak Audi nazywa DSG). Skrzynie pracują fenomenalnie, ale po 100 tys. km wymagają kosztownej obsługi (wymiana oleju, czasem także sprzęgieł).
Audi A3 Sportback to droga, ale atrakcyjna propozycja. Polecamy egzemplarze z początkowego okresu produkcji - największy spadek wartości mają już za sobą. Wybór bazowych wersji 1.6 8V lub 1.9 TDI zagwarantuje także niskie koszty eksploatacji.
Audi A3 Sportback: historia modelu
1999: debiut pierwszej generacji Audi A3 w wersji 5d.
2003: prezentacja Audi A3 II w wersji trzydrzwiowej.
2004: do gamy dołącza opisywany Sportback.
2008: lifting modelu. Od tej pory Sportback jest oferowany także w wersji S.
2013: nowa generacja modelu.
Audi A3 Sportback: typowe usterki i problemy
- W silnikach 2.0 TDI PD nagminnie pękają głowice. Dość często dochodzi także do awarii pompowtryskiwaczy, które są niestety wyraźnie droższe niż w 1.9 TDI.
- W dieslach zaciera się układ sterujący zmienną geometrią turbosprężarki.
- W powypadkowych egzemplarzach dochodzi często do uszkodzenia aktywnego układu wspomagania kierownicy (DSR). Jeśli nie zostanie on prawidłowo skalibrowany, samochód może "ściągać".
- W benzynowych silnikach 1.4 TSI łańcuchowy rozrząd potrafi się zerwać nawet przed upływem 100 tys. km.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum