Używana Toyota MR2 (1989-1999)

MR2 ze swoim silnikiem umieszczonym centralnie i napędem na tylne koła to gwarancja radości z każdego zakrętu. Ale tylko dla wprawnych kierowców.

Przepisy zmuszają do jazdy z podniesionymi lampami lub do montażu świateł dziennych.
Przepisy zmuszają do jazdy z podniesionymi lampami lub do montażu świateł dziennych.Motor

Centralne umiejscowienie silnika to przeważnie domena samochodów supersportowych‚ od których nikt nie oczekuje praktyczności. Popularne modele z tym rozwiązaniem to głównie Pontiac Fiero‚ Lotus Elise i przede wszystkim Toyota MR2‚ która doczekała się aż trzech generacji. Pierwsza to już klasyk‚ ostatnia zaś jest mało atrakcyjna (tylko roadster). My opisujemy drugą‚ która wciąż wygląda nowocześnie i ma względnie atrakcyjne ceny - choć niedawno zaczęły już zwyżkować‚ zwłaszcza w Europie Zachodniej.

W Europie oferowano tylko wersje wolnossące. Amerykanie mogli kupić niezwykle szybki model Turbo

Europejczycy mogli kupić tylko wersję 2.0 bez doładowania w wariancie słabszym (moc 138 KM) lub mocniejszym (156-175 KM). Najwięcej klientów wybierało topowąodmianę T-Bar z dachem typu targa i jednostką napędową o wyższej mocy. Jeśli ktoś szuka wersji Turbo‚ jest skazany na egzemplarze importowane z USA lub... z Japonii (po przeróbce układu kierowniczego). Tych drugich nie polecamy‚ w przypadku pierwszych zalecamy ostrożność - doinwestowana MR2 Turbo ma prawo kosztować majątek‚ a jeśli jest tania - majątek wyniesie doprowadzenie jej do porządku.

Typowe dla Toyoty z lat 90.‚ nudne wnętrze z niesportową kierownicą. Zwykle wygląda ona na zużytą – to kwestia wieku‚ nie przebiegu.Motor

Nie odejmuj gazu

Bardzo długo przewidywalna‚ ale po przekroczeniu pewnej granicy - nie do opanowania. Tak najczęściej opisują MR2 ci‚ którzy mieli okazję ją poprowadzić w warunkach torowych. Szczególnie wczesne egzemplarze mają tendencję do nerwowego zachowania tyłu w zakręcie‚ jeżeli zbyt gwałtownie odejmie się gaz.

W 1993 r. dokonano niewielkiego liftingu i przy okazji zmieniono nieco charakterystykę zawieszenia‚ żeby ograniczyć niepożądane efekty.

Podczas sportowej jazdy dobrze jest pamiętać‚ że choć układ chłodzenia modelu MR2 jest niezwykle rozbudowany‚ i tak z trudem starcza do zachowania rozsądnej temperatury silnika. Łatwo przegrzewają się zwłaszcza wersje Turbo.

Zjadacz opon

W stylizacji MR2 II generacji można znaleźć nawiązania do Ferrari 348 GTB. Z tego powodu wiele aut przerobiono na wizualne repliki Ferrari.Motor

Naturalnym stanem w MR2 jest szybkie zużycie ogumienia. Przednie koła stoją w lekkim "pozytywie"‚ zużywają się więc po zewnętrznej stronie. Tylne - na odwrót.

W zasadzie najmniej powodów do zmartwienia przysparza silnik 2.0. To niezniszczalna jednostka z paskowym rozrządem (bezkolizyjnym)‚ wymagająca syntetycznegooleju. Problem numer jeden to oczywiście nadwozie‚ a dokładniej rdza: do bagażnika tylnego wcieka woda i przeżera podłogę‚ nieszczelny jest też często stelaż dachu (gnijewzdłuż uszczelek). Inne elementy nadwozia trzymają się względnie dobrze‚ ale przeważnie lakier odchodzi z nich już płatami. Dotyczy to zwłaszcza aut czerwonych.

Toyota MR2 (1989-1999)

Używana Toyota MR2 (1989-1999)

Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Wrażenie siedzenia na samej ziemi potęguje doznania z jazdy w zakrętach.Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Pojemność tylnego bagażnika wynosi zaledwie 220 l.Motor
Główny wróg? Oczywiście rdza. Atakuje wszędzie.Motor
Prawie wszystkie egzemplarze MR2 II mają dach typu targa – centralne panele nad fotelami można zdjąć.Motor
Pod przednią pokrywą niewiele się zmieści.Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
W wersjach europejskich dostępny był tylko silnik wolnossący 2.0. Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor
Toyota MR2 (1989-1999)Motor

Używana Toyota MR2 (1989-1999) - podsumowanie

Trudno o lepiej wyważony samochód niż Toyota MR2. Polecamy go osobom‚ które mają zamiar wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem‚ tj. do prawdziwej jazdy sportowej. A zarazem dysponują już pewnymi umiejętnościami w tej dziedzinie. Mechanicznie to dopracowany samochód - główny problem to wyeksploatowanie większości aut. Te mniej zużyte zaczynają już drożeć.

Główny wróg? Oczywiście rdza. Atakuje wszędzie.Motor

Używana Toyota MR2 (1989-1999) - typowe usterki i problemy

  • Woda wcieka do bagażnika tylnego - jego podłoga koroduje. Przez zatkane odpływy rdzewieją też drzwi.
  • Lakier łuszczy się i płowieje - z czerwonych aut potrafi schodzić płatami.
  • Szybkie i nierównomierne zużycie opon. Zwłaszcza przednich.

Toyota MR2 - historia modelu

Toyota MR2Toyota

1984: pierwsza generacja MR2 (fot. z lewej)1989: debiut opisywanego modelu1993: silnik wzmocniony ze 156 do 175 KM1996: niewielki lifting‚ zmiany w silniku 2.0 3S-GE (dodanie zaworu EGR)1999: pojawia się następca (fot. z prawej)

 
2.0 16V
2.0 16V
2.0 Turbo
Silnik
benz.
benz.
benz., turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
1998 cm3
1998 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
156 KM/6600
175 KM/7000
245 KM/6000
Maks. moment obr.
186 Nm/4800
186 Nm/4800
304 Nm/4000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
225 km/h
240 km/h
Przysp. 0-100 km/h
7,8 s
7,5 s
5,9 s
Średnie zużycie paliwa
7,8 l/100 km
7,8 l/100 km
13,0 l/100 km

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas