Używana Mazda RX-7 (1978-1985)

Aerodynamiczna sylwetka Mazdy RX-7 przypomina ostrze japońskiego miecza. A jej silnik nie warczy, tylko szumi – to jednostka Wankla z wirującymi tłokami.

MAZDA RX-7
lata produkcji: 1978-1985
ceny: od 4000 zł

Ze względu na kryzys paliwowy i niekorzystny kurs jena do dolara, japońskie samochody sportowe przestały być atrakcyjne cenowo dla klientów amerykańskich.

Na tym tle popularność pierwszej generacji RX-7 (znanej pod oznaczeniem SA/FB) zdumiewa: powstało aż 471 tys. sztuk, z tego prawie 380 tys. na eksport do Stanów Zjednoczonych. Mimo braku porażających osiągów, Amerykanie chętnie kupowali ten samochód, bo gwarantował mnóstwo radości z jazdy za bardzo rozsądną cenę.

250 tys. km Wanklem

Reklama

Wszystkie RX-7 mają silnik Wankla z dwoma obrotowymi tłokami. Do 1984 r. stosowano starszą jednostkę 12A (105- 115 KM) o pojemności 2 x 573 cm3 , co odpowiada objętości 2,4 l w silniku tradycyjnym. W ostatnim roku produkcji I generacji pod maskę trafił nowy silnik 13B o mocy 135 KM, który rozpędzał aerodynamiczną Mazdę do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund.

Klienci amerykańscy nie mieli złych doświadczeń z silnikami Wankla, przeciwnie niż nabywcy europejscy, którzy zbyt dobrze pamiętali jeszcze fatalną jednostkę z NSU Ro80. Silnik Mazdy okazał się znacznie bardziej dopracowany. Oczywiście i tu z czasem zużywają się uszczelnienia wirników, ale nigdy nie osiągnęło to rozmiarów plagi, jak w NSU. Wręcz przeciwnie - użytkownicy na forach amerykańskich piszą przeważnie, że pierwsza potrzeba rozbiórki silnika zaszła po pokonaniu 140-150 tys. mil (225-240 tys. km), a przyczyną naprawy było albo przegrzanie, albo nadmierny wyciek oleju.

Proste zalecenia eksploatacyjne to wymiana oleju co 10 tys. km lub nawet częściej, jeśli regularnie osiąga się wysokie obroty, niestosowanie dodatków do oleju (uszkadzają uszczelnienia) i niegaszenie silnika na zimno, żeby unikać zalewania się świec. To wszystko pozwoli jeździć długo i bezproblemowo.

Uwaga, koniec skali

Jazda RX-7 to ciekawe doświadczenie. Silnik składający się z małej liczby ruchomych części bardzo chętnie wkręca się na wysokie obroty, ale generuje mały moment obrotowy. Nie czuć więc "wbijania w fotel", za to nawet niezbyt silne wciskanie gazu sprawia, że wskazówka obrotomierza szybko wędruje w górę. Powyżej 7000 obr./min pojawi się ostrzegawczy dźwięk, by kierowca "odpuścił".

Doskonałe wyważenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że RX-7 przyjemniej jeździ się w zakrętach niż na wprost. W 1981 r. zmodernizowano podwozie, wprowadzając hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Większość samochodów ma pięciobiegową przekładnię manualną, choć najwcześniejsze egzemplarze miały tylko 4 biegi, a niektórzy klienci wybierali 3-biegowy "automat".

Jak przystało na auto japońskie, RX-7 rdzewieje. Jednak zabezpieczenie antykorozyjne i tak jest lepsze niż w nowszych modelach Mazdy i dzięki temu spora liczba aut wciąż jest eksploatowana. Jeśli mocowania tylnego zawieszenia nie są skorodowane na wylot, to już dobry znak. Rdza czai też pod akumulatorem i pod schowkami za oparciami foteli. Podłużnice są miękkie i gną się w przypadku małej stłuczki, a nawet na skutek podnoszenia auta na lewarku.

Zobacz, jak dymi

Przed zakupem szczególnie ważne jest sprawdzenie stanu silnika. Ma on tendencję do "zarastania" nagarem z oleju, co objawia się silnym dymieniem i złą pracą na wolnych obrotach. Olej smarny powinien być pozbawiony dodatków, a na forach miłośników tego modelu (np. rx7club.com) zaleca się dodawanie odrobiny oleju do dwusuwów na każde tankowanie.

Mazda RX-7 (1978-1985): dane techniczne i osiągi

 1.3 12A1.3 12A FL
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa2 x 573 cm32 x 573 cm3
Układ cylindrów/zawory2 wirniki/brak2 wirniki/brak
Moc maksymalna105 KM/6000115 KM/6000
aksymalny moment obrotowy142 Nm/4000152 Nm/4000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s8,5 s
Średnie zużycie paliwabrak danychbrak danych

MAZDA RX-7: HISTORIA MODELU

1978: początek produkcji I generacji Mazdy RX-7, oznaczonej symbolem SA22C
1981: pierwszy lifting, zmienione tylne lampy i zderzaki (model na zdjęciach)
1984: drugi lifting, seryjny wtrysk paliwa
1985: druga generacja RX-7
1991: trzecia, ostatnia generacja, wszystkie silniki z podwójnym doładowaniem.


MAZDA RX-7 (1978-1985): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Zużyte uszczelnienia wirującego tłoka: silnik zużywa dużo więcej oleju niż powinien, dymi.
  • Zalewanie się świec po zgaszeniu zimnego silnika: typowa przypadłość jednostek Wankla.
  • Wadliwy system kontroli emisji spalin: tzw. szczurze gniazdo to zestaw elektrycznie sterowanych podciśnień. Rada? Usunąć!



MAZDA RX-7 (1978-1985): SYTUACJA RYNKOWA

Mazda RX-7 (1978-1985): orientacyjne ceny rynkowe

MODELSTAN 1STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
12A seria 148 000 zł28 000 zł19 000 zł9000 zł4000 zł
12A seria 145 000 zł30 000 zł20 000 zł9000 zł4000 zł

W Polsce raczej trudno trafić w ogłoszeniach na RX-7 pierwszej generacji. W Niemczech nie stanowi to problemu, a w dodatku ceny są niezwykle atrakcyjne na tle innych sportowych aut z lat 80., zwłaszcza europejskich. Jeżdżący egzemplarz można kupić już za 1500 euro (nieco ponad 6000 zł), a dobry - zaledwie dwukrotnie drożej.

MAZDA RX-7 (1978-1985): PODSUMOWANIE

Z pewnością Mazdy RX-7 nie kupuje się dla osiągów - przeciętny nowoczesny diesel potrafi być szybszy. Docenią ją ci, którzy lubią kanciasto-klinowaty styl lat 80. i niecodzienne rozwiązania techniczne, takie jak silnik Wankla. Pomijając problem z uszczelnieniami tłoków, samochód jest całkiem solidny, a nabycie części w dobie internetu nie stanowi problemu, choć sporo z nich trzeba importować z USA.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 53/2015

Używana Mazda RX-8 (2003-2011) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mazda MX-5 NB (1998-2005) – SAMOCHODY UŻYWANE

Czy Wankel się utrzyma? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy