Używana Mazda RX-7 (1978-1985)

Aerodynamiczna sylwetka Mazdy RX-7 przypomina ostrze japońskiego miecza. A jej silnik nie warczy, tylko szumi – to jednostka Wankla z wirującymi tłokami.

Mazda RX-7
Mazda RX-7Motor

MAZDA RX-7lata produkcji: 1978-1985ceny: od 4000 zł

Ze względu na kryzys paliwowy i niekorzystny kurs jena do dolara, japońskie samochody sportowe przestały być atrakcyjne cenowo dla klientów amerykańskich.

Na tym tle popularność pierwszej generacji RX-7 (znanej pod oznaczeniem SA/FB) zdumiewa: powstało aż 471 tys. sztuk, z tego prawie 380 tys. na eksport do Stanów Zjednoczonych. Mimo braku porażających osiągów, Amerykanie chętnie kupowali ten samochód, bo gwarantował mnóstwo radości z jazdy za bardzo rozsądną cenę.

Zadziwiające: wsiąść do ponad 30-letniego samochodu i zdać sobie sprawę, że tu nie brakuje niczego z potrzebnego wyposażenia i wszystko rozmieszczono niemal idealnie.Motor
[1] Ręczne ssanie: wyciągamy przed uruchomieniem na zimno. Kto jeszcze to pamięta? [2] Za fotelami znalazły się małe schowki, idealne na drobiazgi. W szczególności warto mieć ze sobą butelkę oleju na dolewki...Motor

250 tys. km Wanklem

Wszystkie RX-7 mają silnik Wankla z dwoma obrotowymi tłokami. Do 1984 r. stosowano starszą jednostkę 12A (105- 115 KM) o pojemności 2 x 573 cm3 , co odpowiada objętości 2,4 l w silniku tradycyjnym. W ostatnim roku produkcji I generacji pod maskę trafił nowy silnik 13B o mocy 135 KM, który rozpędzał aerodynamiczną Mazdę do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund.

Klienci amerykańscy nie mieli złych doświadczeń z silnikami Wankla, przeciwnie niż nabywcy europejscy, którzy zbyt dobrze pamiętali jeszcze fatalną jednostkę z NSU Ro80. Silnik Mazdy okazał się znacznie bardziej dopracowany. Oczywiście i tu z czasem zużywają się uszczelnienia wirników, ale nigdy nie osiągnęło to rozmiarów plagi, jak w NSU. Wręcz przeciwnie - użytkownicy na forach amerykańskich piszą przeważnie, że pierwsza potrzeba rozbiórki silnika zaszła po pokonaniu 140-150 tys. mil (225-240 tys. km), a przyczyną naprawy było albo przegrzanie, albo nadmierny wyciek oleju.

Silnik zajmuje bardzo mało miejsca pod maską. To po prostu obudowa wirników z osprzętem na zewnątrz. Na wolnych obrotach pracuje bezwibracyjnie.Motor

Proste zalecenia eksploatacyjne to wymiana oleju co 10 tys. km lub nawet częściej, jeśli regularnie osiąga się wysokie obroty, niestosowanie dodatków do oleju (uszkadzają uszczelnienia) i niegaszenie silnika na zimno, żeby unikać zalewania się świec. To wszystko pozwoli jeździć długo i bezproblemowo.

Uwaga, koniec skali

Jazda RX-7 to ciekawe doświadczenie. Silnik składający się z małej liczby ruchomych części bardzo chętnie wkręca się na wysokie obroty, ale generuje mały moment obrotowy. Nie czuć więc "wbijania w fotel", za to nawet niezbyt silne wciskanie gazu sprawia, że wskazówka obrotomierza szybko wędruje w górę. Powyżej 7000 obr./min pojawi się ostrzegawczy dźwięk, by kierowca "odpuścił".

Doskonałe wyważenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że RX-7 przyjemniej jeździ się w zakrętach niż na wprost. W 1981 r. zmodernizowano podwozie, wprowadzając hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Większość samochodów ma pięciobiegową przekładnię manualną, choć najwcześniejsze egzemplarze miały tylko 4 biegi, a niektórzy klienci wybierali 3-biegowy "automat".

Mimo nisko poprowadzonej linii dachu, nawet wysokie osoby usiądą wygodnie w Maździe RX-7. Jest to jednak auto 2-osobowe.Motor

Jak przystało na auto japońskie, RX-7 rdzewieje. Jednak zabezpieczenie antykorozyjne i tak jest lepsze niż w nowszych modelach Mazdy i dzięki temu spora liczba aut wciąż jest eksploatowana. Jeśli mocowania tylnego zawieszenia nie są skorodowane na wylot, to już dobry znak. Rdza czai też pod akumulatorem i pod schowkami za oparciami foteli. Podłużnice są miękkie i gną się w przypadku małej stłuczki, a nawet na skutek podnoszenia auta na lewarku.

Przestrzeń bagażowa pod tylną szybą zadziwia niewielką głębokością. W sumie znaczna część auta została zmarnowana. Przecież tu zmieściłaby się choć awaryjna ławeczka dla 2 osób.Motor

Zobacz, jak dymi

Przed zakupem szczególnie ważne jest sprawdzenie stanu silnika. Ma on tendencję do "zarastania" nagarem z oleju, co objawia się silnym dymieniem i złą pracą na wolnych obrotach. Olej smarny powinien być pozbawiony dodatków, a na forach miłośników tego modelu (np. rx7club.com) zaleca się dodawanie odrobiny oleju do dwusuwów na każde tankowanie.

 
1.3 12A
1.3 12A FL
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
2 x 573 cm3
2 x 573 cm3
Układ cylindrów/zawory
2 wirniki/brak
2 wirniki/brak
Moc maksymalna
105 KM/6000
115 KM/6000
aksymalny moment obrotowy
142 Nm/4000
152 Nm/4000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
8,5 s
Średnie zużycie paliwa
brak danych
brak danych

MAZDA RX-7: HISTORIA MODELU

1978: początek produkcji I generacji Mazdy RX-7, oznaczonej symbolem SA22C1981: pierwszy lifting, zmienione tylne lampy i zderzaki (model na zdjęciach)1984: drugi lifting, seryjny wtrysk paliwa1985: druga generacja RX-71991: trzecia, ostatnia generacja, wszystkie silniki z podwójnym doładowaniem.

Pierwsza generacja, model roku 1978 - w USA oferowany pod nazwą RX-7 Savanna.Motor
Ostatnia generacja, wycofana w 2002 roku. To najmniej popularne z trzech wcieleń Mazdy RX-7: powstało 68 tys. sztuk.Motor

MAZDA RX-7 (1978-1985): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Zewnętrzna obudowa silnika 12A (blok) nie jest już dostępna jako część zamienna.Motor
  • Zużyte uszczelnienia wirującego tłoka: silnik zużywa dużo więcej oleju niż powinien, dymi.
  • Zalewanie się świec po zgaszeniu zimnego silnika: typowa przypadłość jednostek Wankla.
  • Wadliwy system kontroli emisji spalin: tzw. szczurze gniazdo to zestaw elektrycznie sterowanych podciśnień. Rada? Usunąć!

MAZDA RX-7 (1978-1985): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
STAN 1
STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
12A seria 1
48 000 zł
28 000 zł
19 000 zł
9000 zł
4000 zł
12A seria 1
45 000 zł
30 000 zł
20 000 zł
9000 zł
4000 zł

W Polsce raczej trudno trafić w ogłoszeniach na RX-7 pierwszej generacji. W Niemczech nie stanowi to problemu, a w dodatku ceny są niezwykle atrakcyjne na tle innych sportowych aut z lat 80., zwłaszcza europejskich. Jeżdżący egzemplarz można kupić już za 1500 euro (nieco ponad 6000 zł), a dobry - zaledwie dwukrotnie drożej.

MAZDA RX-7 (1978-1985): PODSUMOWANIE

Sylwetka klina była miarą nowoczesności na przełomie lat 70. i 80. XX w. Na zdjęciu wersja w specyfikacji amerykańskiej (mała wnęka na tablicę).Motor

Z pewnością Mazdy RX-7 nie kupuje się dla osiągów - przeciętny nowoczesny diesel potrafi być szybszy. Docenią ją ci, którzy lubią kanciasto-klinowaty styl lat 80. i niecodzienne rozwiązania techniczne, takie jak silnik Wankla. Pomijając problem z uszczelnieniami tłoków, samochód jest całkiem solidny, a nabycie części w dobie internetu nie stanowi problemu, choć sporo z nich trzeba importować z USA.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mazda RX-7 (1978-1985)

Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor
Mazda RX-7 (1978-1985)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 53/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas