Używana Mazda Premacy (1999-2004)
Niezawodność to najczęściej wymieniana zaleta Mazdy Premacy. Możliwości aranżacji wnętrza nie są jednak tak szerokie jak u rywali.
Premacy bazuje na płycie podłogowej 323 sedana, w związku z czym nie ma w niej tylu przemyślnych schowków, co choćby w Renault Scenic. Na rynku zdecydowanie przeważają wersje wyposażone w pięć oddzielnych foteli. Rzadkością jest odmiana 7-osobowa - wówczas drugi rząd ma postać kanapy dzielonej w proporcji 50/50.
W ofercie silników znajdziemy wersje benzynową 1.8/100 lub 114 KM i rzadko spotykaną 2.0/131 KM. Jednak 2/3 ogłoszeń dotyczy diesli. Do wyboru są dwa - oba mają pojemność 2,0 l i wtrysk bezpośredni bez common rail. Słabszy rozwijał moc 90 KM, później wprowadzono odmianę mocniejszą (101 KM). Koszty wymiany rozrządu w dieslu 2.0 są dość wysokie - hydrauliczny napinacz kosztuje nawet 600 zł, a przecież trzeba doliczyć jeszcze koszt paska i czasochłonnej robocizny. Zdarza się też, że po przebiegu 200 tys. km trzeba ingerować w pompę wtryskową diesla - regeneracja to kilka tysięcy zł.
Dość trwałe zawieszenie składa się z kolumn McPhersona z przodu i konstrukcji wielowahaczowej z tyłu. Zazwyczaj jedynym powtarzającym się wydatkiem związanym z podwoziem są łączniki stabilizatora. Na szczęście dostępne są zamienniki, np. Yamato za 50 zł (na przód).
Lifting minivana przeprowadzono w 2001 r. Zmodernizowana Premacy ma tylne światła z trzema okrągłymi wstawkami. Wzbogacono wyposażenie, zminimalizowano także problemy z zapiekającymi się cylinderkami w tylnych bębnach hamulcowych.
Mazda Premacy (1999-2004) - podsumowanie
Premacy polecamy jako alternatywę dla Mazdy 626 lub Mazdy 6 w wersji kombi. Jest to doskonałe i niezawodne auto rodzinne. Minusem jest korozja. Radzimy wybrać odmianę benzynową.
Mazda Premacy: typowe usterki
- Rdzewiejące nadkola i pokrywy.
- Zapiekające się tylne hamulce.
- Szybko wybijające się łączniki przedniego stabilizatora.
- Kosztowne problemy z pompami wtryskowymi w dieslach.
Mazda Premacy (1999-2004)
Używana Mazda Premacy (1999-2004) - więcej informacji
Wersja | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.0 DiTD | 2.0 DiTD |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1840 cm3 | 1991 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 114 KM | 131 KM | 90 KM | 101 KM |
Maks. moment obr. | 161 Nm | 171 Nm | 220 Nm | 230 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 188 km/h | 165 km/h | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 10,7 s | 15,0 s | 12,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,4 | 8,7 | 5,7 | 5,7 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Paweł Tyszko