Używana Mazda CX-7 (2007-2012)
Skrót SUV oznacza pojazd sportowo-użytkowy. W przypadku Mazdy CX-7 część sportowa jest szczególnie ważna – kosztem tej użytkowej.
![Nie ma co liczyć na małe spalanie silnika 2.3 Turbo. Instalacja gazowa do niego kosztuje aż 7 tys. zł.](https://i.iplsc.com/0001RCNBEH9R36NQ-C322-F4.webp)
Gdyby wybierać najbardziej sportowego SUV-a z Japonii, Mazda CX-7 byłaby bezkonkurencyjna. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy w tym segmencie zazwyczaj oferowali ucywilizowane terenówki, Mazda poszła zupełnie inną drogą i stworzyła podwyższony samochód sportowy, który zapewnia znakomite osiągi i prowadzenie, a przy tym ma nieco uterenowiony wygląd oraz (w większości odmian) napęd na cztery koła.
![](https://i.iplsc.com/0001RCN8DF48VOT4-C322-F4.webp)
Trochę tu ciasnoNadwoziu CX-7 zdecydowanie brakuje praktyczności typowego kombi. Przestronnością rywalizuje raczej z kompaktami niż samochodami klasy średniej, i to mimo długości 467 cm oraz rozstawu osi równemu 275 cm. Duże koła ograniczają przestrzeń we wnętrzu, a bagażnik mieści 455 litrów (dla porównania: Mitsubishi Outlander: 540 l, Honda CR-V: 525 l). Wszechstronna regulacja siedzeń nie ukryje, że są one dość małe i trudno zająć idealną pozycję za kierownicą, jeśli ma się ponad 180 cm wzrostu.Nie ma natomiast zastrzeżeń do wykończenia. Nawet w egzemplarzach z początku produkcji czarny lakier fortepianowy w kabinie wygląda znakomicie, a plastiki nie są porysowane. Normę stanowią jednak odpryski i zarysowania na karoserii - warstwa zewnętrzna jest zbyt cienka i wystarczy wizyta na myjni szczotkowej, by powstały na niej zarysowania. Z drugiej strony, ma to swoją zaletę: samochód używany bez żadnych rysek i odprysków z pewnością był polakierowany ponownie. Jedną z bardziej denerwujących cech nadwozia Mazdy CX-7 jest woda zalegająca w obudowach lusterek po każdym myciu lub opadach. Zawstydza osobówkiSilnik napędzający CX-7 jest bardzo podobny do tego występującego w modelu 6 MPS: cztery cylindry, pojemność 2,3 l, bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Cechuje się on znakomitym wygłuszeniem - przy 50 km/h poziom hałasu to zaledwie 55,3 dB według pomiarów "Motoru", co jest jednym z najlepszych wyników w historii. W teście naszego tygodnika CX-7 przyspieszała do 100 km/h w 8,3 s.Silnik 2.3 DISI boryka się jednak z problemami technicznymi. Po pierwsze, niewiele samochodów w rzeczywistości osiągało obiecywaną moc 260 KM ze skrzynią manualną i 244 KM z "automatem". Badania na hamowni wykazywały braki związane ze złym ustawieniem zapłonu (stąd także często zgłaszane przez użytkowników szarpanie) i zbyt bogatą w paliwo mieszanką (stąd duże spalanie, sięgające nawet 18 l w ruchu miejskim). Błędy sukcesywnie poprawiano.Wielu użytkowników rozważa montaż LPG do silnika 2.3 DISI. Ze względu na obecność wtrysku bezpośredniego jest to utrudnione. Silnik spala benzynę i LPG w różnej proporcji w zależności od obciążenia, a dobra instalacja (np. BRC) kosztuje nawet 7 tys. zł, oszczędności są więc wątpliwe. Dość zaskakujący był brak w ofercie europejskiej silnika Diesla aż do 2009 r. W końcu, gdy się pojawił, wzbudził mieszane uczucia. Z jednej strony silnik 2.2 MZR-CD o mocy 173 KM pozwalał wreszcie jeździć CX-7 oszczędnie, z drugiej - odbierał jej główny atut, czyli świetne osiągi. Jednostka ta ma nie tylko filtr cząstek stałych, ale także katalizator SCR ze zbiornikiem mocznika, który trzeba napełniać co ok. 15 tys. km. Z początku trapiły ją awarie sondy lambda. Powszechną usterką jest także bicie kierownicy podczas hamowania, co wynika z niedostatecznej trwałości tarcz hamulcowych.Wolnossący silnik 2.5 występował tylko w modelach z USA i Australii.Uwaga na FWDWiększość egzemplarzy ma pełne wyposażenie, choć zdarzają się takie ewenementy jak pojazdy z manualną klimatyzacją z początku produkcji. W Polsce opcje wyposażeniowe obejmowały uboższą wersję Sport i w pełni wyposażoną Exclusive. Na rynku wtórnym rzadkością są diesle, a przy tym mają bardzo wysokie ceny (ponad 100 tys. zł). Około połowa aut ma automatyczną skrzynię biegów. Uwaga na pojazdy z USA: nie tylko częściej są powypadkowe, ale zazwyczaj mają tylko napęd na przednie koła.
Mazda CX-7 (2007-2012)
Używana Mazda CX-7 (2007-2012) - czytaj artykuł
![](https://i.iplsc.com/0001RCM1D3A8CXR1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLYJBVK51RR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLQV0EYM9HK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLPOKVNM73V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLNO3DKUHV2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLLV9OODT0K-C125-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLKGUVUMK2I-C125-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLIC02961PG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLH9GJB003G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0001RCLGIC5RERMU-C322-F4.webp)
PodsumowanieZa przyjemność z jazdy, którą zapewnia, CX-7 każe sobie słono płacić zarówno w serwisie, jak i podczas tankowania. Silnik 2.3 DISI sporo pali i źle współpracuje z LPG, a diesle są bardzo drogie. W dziedzinie przestronności wnętrza CX-7 przegrywa z "szóstką". Mimo to większość jej użytkowników nie chciałaby innego auta.Tymon Grabowski
![](https://i.iplsc.com/0001RCK3U1JOSW8C-C322-F4.webp)
Mazda CX-7: historia modelu2006: prezentacja Mazdy CX-7, rozpoczęcie sprzedaży.2009: facelifting, w Europie silnik Diesla.2010: wersja po faceliftingu trafia na rynek amerykański, nowy silnik 2.5 163 KM.2012: planowane zakończenie produkcji bez następcy.Mazda CX-7: typowe usterki i problemy
- Zwichrowane tarcze hamulcowe - odczuwalne bicie kierownicy przy hamowaniu.
- Usterki sondy lambda - dotyczy silników Diesla.
- Szarpanie w silniku benzynowym - złe ustawienia zapłonu i mieszanki.
- Zatkane filtry DPF w MZR-CD.
Dane techniczne | 2.3 DISI | 2.5 | 2.2 MZR-CD |
Silnik | benz., turbo | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2261 cm3 | 2488 cm3 | 2184 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 260 KM | 163 KM | 173 KM |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm | 218 Nm | 400 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 9,9 s | 11,3 s |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 10,2 l/100 km | 10,1 l/100 km | 7,5 l/100 km |