Testy zderzeniowe skorodowanego auta. Jak rdza wpływa na wytrzymałość konstrukcji?

Poważnie skorodowane nadwozie zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci w wypadku o 20% – wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folksam.

Trawione przez rdzę nadwozie podczas zderzenia nie zachowuje się tak, jak założył producent auta.
Trawione przez rdzę nadwozie podczas zderzenia nie zachowuje się tak, jak założył producent auta.Folksam

W przypadku kilkunastoletnich samochodów zaawansowana korozja nadwozia nie należy do rzadkości.

Dopóki rdza nie powoduje problemów z zaliczeniem przeglądu, kierowcy nie spieszą się z naprawą, której koszt może być liczony w tysiącach złotych.

Często bagatelizowana jest korozja progów, mimo że w samonośnym nadwoziu to jeden z kluczowych elementów.

Wiedza o wpływie korozji na poziom ochrony pasażerów była ograniczona. Folksam według metodologii Euro NCAP przeprowadził crash test używanych aut. Mazdę 6 (poważna korozja) i VW Golfa V (pojedyncze ogniska rdzy) poddano próbom zderzenia czołowego (uderzenie 40% powierzchni w odkształcalną przeszkodę przy 64 km/h) i bocznego (uderzenie nieruchomego auta przez rozpędzony do 50 km/h wózek z odkształcalnym blokiem). Dodatkowo Golf wziął udział w teście zderzenia ze słupem przy 50 km/h.

Perforacje blachy istotnie pogarszają sposób pochłaniania i rozpraszania energii zderzenia.Motor

Golf z powierzchowną tylko korozją czy lekką perforacją błotnika zachował się praktycznie jak auto z salonu - jego ostateczna ocena została obniżona ze słabych pięciu gwiazdek na mocne cztery (odnotowano niewielki spadek bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym).

VW GOLF V Nadwozie Golfa miało drobne ogniska korozji, które praktycznie nie wpłynęły na wynik testu zderzeniowego Folksam.Folksam

Skorodowana Mazda w znacznie mniejszym stopniu chroniła pasażerów - w obu typach zderzeń. Uzyskała tylko trzy gwiazdki (nowy model zdobył cztery). Utratę jednej gwiazdki eksperci porównują ze zwiększeniem ryzyka odniesienia poważnych obrażeń o 20%.

MAZDA 6 Niektóre fragmenty blachy były przerdzewiałe na wylot. Zauważalnie pogorszyło to poziom ochrony pasażerów.Folksam
Test
Nowy VW Golf V
Używany VW Golf V
Nowa Mazda 6
Używana Mazda 6
Zderzenie czołowe (64 km/h)
13
12,15
11
7,29
Zderzenie boczne (50 km/h)
16
16
13
8,52
Zderzenie ze słupem (50 km/h)
2
2
2
2*
Przypomnienie o zapięciu pasów
2
2
0
0
Suma punktów
33
32
26
18
Liczba gwiazdek Euro NCAP
5
4
4
3
* maksymalna liczba punktów – próba nie została przeprowadzona
 
 
 
 
 

"Motor" 38/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas