Tatra T87 (1936-1950) - pionierka aerodynamiki
Wygląda jak wieloryb, prowadzi się jak motorówka, jest wyjątkowo szybka i... wyjątkowo oszczędna.
Dzięki opływowej karoserii Tatra T87 zużywała o połowę mniej paliwa od podobnych aut z epoki. W czasach, gdy współczynnik oporu powietrza większości z nich przekraczał 0,5, czechosłowacka limuzyna mogła pochwalić się wynikiem zaledwie 0,244 (badanie na modelu w skali 1:5), czyli na poziomie nowego Mercedesa klasy S. Swoje zasługi ma tu nie tylko nadwozie przypominające kształtem kroplę wody, ale i niemal gładka podłoga z zabudowanym wydechem.
Tatra okazała się wymarzonym samochodem do jazdy autostradowej - rozpędzała się do 160 km/h, podczas gdy ówczesne auta wyścigowe nie przekraczały zazwyczaj 180 km/h. Wielki ogon poprawiał jej stabilność przy większych prędkościach, jednak ciężki tył sprzyjał nadsterowności. Aby zapewnić lepszy rozkład mas, z przodu umieszczono aż dwa koła zapasowe.
Model T87 został doceniony nie tylko w ojczyźnie. Jeździł nim m.in. król Egiptu Faruk I, pisarz John Steinback i konstruktor Felix Wankel, a w czasie okupacji także żołnierze niemieckiej armii. O wytrzymałości konstrukcji niech świadczy fakt, że pod koniec lat 40. dwóch śmiałków - Hanzelka i Zikmund - wybrało się Tatrą w liczącą 60 tys. km podróż po Afryce i Ameryce Południowej.
Dziś wizjonerska limuzyna projektu Hansa Ledwinki notuje coraz wyższe ceny i znajduje uznanie po obu stronach Atlantyku. Przedstawiony egzemplarz został sprzedany na aukcji RM Auctions w USA za 280 tys. dolarów. To rekordowa suma uzyskana za auto z krajów byłego bloku socjalistycznego.
SILNIK: benzynowy V8, 16V, 2969 cm3, 75 KM przy 3000 obr./min
NAPĘD: tylny, skrzynia manualna, 4-biegowa
OSIĄGI: prędkość maksymalna - 165 km/h, średnie zużycie paliwa - ok. 12,5 l/100 km
CENA: 180-850 tys. zł
- 1936 r. - Tatra prezentuje następcę modelu T77; model T87 jest od niego lżejszy i bardziej funkcjonalny
- 1943-1944 r. - z powodu wojny przerwano montaż Tatry T87
- 1950 r. - zakończenie produkcji auta; powstały 3052 egzemplarze, ostatnie z nich wyposażono w mocniejszą jednostkę V8, która później znajdzie zastosowanie w nowej limuzynie 603
msob, zdjęcia: RM Auctions
20 najbrzydszych aut w historii motoryzacji - RANKING "MOTORU"
W "Motorze" nr 50 z 13 grudnia 1987 roku - prezentacja BMW serii 7 z jednostką V12