Samochód używany sprowadzony z zagranicy – jak sprawdzić historię i przebieg
Często nie potrzeba wiele wysiłku, by sprawdzić historię przebiegu i napraw sprowadzonego auta.
Za granicą też cofają liczniki. Zdarzają się także problemy z zaliczeniem obowiązkowych badań technicznych.
Przed zakupem sprowadzonego auta warto prześledzić jego historię. Można dowiedzieć się, czy eksploatacja przebiegała z problemami i czy ktoś nie "majstrował" przy liczniku.
W wielu krajach funkcjonują strony zbliżone do naszej "historii pojazdu". Zwykle można na nich prześledzić narastanie przebiegu auta podczas kolejnych przeglądów technicznych, ale także napraw, a niekiedy nawet rutynowych kontroli policyjnych.
Wyróżniają się tutaj kraje skandynawskie czy Wielka Brytania. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu, aby otrzymać informacje o stanie licznika na ostatnim (często także na wcześniejszych) badaniach. Na stronie brytyjskiej udostępniane są także szczegółowe informacje o usterkach wychwyconych podczas przeglądów (nawet gwoździu wbitym w oponę czy niesprawnej żarówce podświetlenia tablicy rejestracyjnej).
Niestety, w Niemczech, głównym kierunku importu aut, a także w Belgii czy Francji, takiej internetowej bazy danych nie ma. Można sobie jednak radzić w inny sposób. Podobnie jak u nas, podczas badania technicznego otrzymuje się pisemne potwierdzenie, zawierające m.in. przebieg pojazdu. Jak pokazuje doświadczenie, takie dokumenty często można znaleźć w sprowadzonym aucie, handlarzom zdarza się je przegapić podczas przygotowywania auta do sprzedaży.
BELGIA
W Belgii przy sprzedaży auta wystawiany jest certyfikat Car Pass. Zawiera on informacje o przebiegu i datach, w których dokonano odczytów (podczas przeglądów, napraw itp.). Dokument wystawiany jest na piśmie, ale na stronie car-pass.be można zweryfikować dane. Trzeba tylko znać numer certyfikatu (12-cyfrowy).
DANIA
Historię narastania przebiegu w zestawieniu z datami można prześledzić na ogólnodostępnej stronie internetowej selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny auta lub kod VIN.
FRANCJA
We Francji nie ma ogólnodostępnej bazy danych z historią pojazdu. Podczas okresowych przeglądów wydawane są jednak pisemne certyfikaty, w których wpisywane są także przebiegi. Warto sprawdzić, czy sprzedający nie dysponuje dokumentami z kolejnych przeglądów.
HOLANDIA
Na bezpłatnych stronach https://ovi. rdw.nl lub http://publiek.vwe.nl po podaniu numeru rejestracyjnego można sprawdzić, czy przebiegi przy kolejnych odczytach układają się w logiczny ciąg (zakładka tellerstanden/orodeel), choć nie poznamy szczegółowych liczb. Można otrzymać je za opłatą, jako wyciąg z bazy danych Nationale Auto Pass.
NIEMCY
Podobnie jak we Francji, nie ma internetowej bazy informacji o historii auta. Jedyna szansa na oficjalne ustalenie przebiegu w przeszłości to pisemne potwierdzenia wykonania badań technicznych (HU). Często takie zaświadczenie można znaleźć w dokumentach załączanych przy sprzedaży.
SZWECJA
Przebieg auta można ustalić na podstawie numeru rejestracyjnego, wystarczy wejść na stronę https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb. Odczyt licznika z ostatniego badania znajduje się w zakładce besiktning.
USA
Historię auta można prześledzić na płatnych serwisach http://www.carfax.com lub http://www.autocheck.com. Należy podać numer identyfikacyjny VIN.
WIELKA BRYTANIA
Na stronie https://www.check-mot. service.gov.uk można prześledzić dość szczegółową historię przeglądów (daty, przebiegi, stwierdzone niesprawności). Serwis jest bezpłatny, wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu.
HISTORIA POJAZDU
Gdy auto znajduje się na terenie naszego kraju od pewnego czasu, dane z przeglądów znajdziemy na stronie historiapojazdu.gov.pl
FORA INTERNETOWE
Bezcenne źródło wiedzy dla kupujących: użytkownicy forów poświęconych danej marce pomogą ocenić sprzedawane auto i sprawdzić jego historię.
W wyszukiwarkę warto wpisać nr VIN, nr rejestracyjny i nr telefonu właściciela/sprzedawcy. Jest szansa, że trafimy na wcześniejsze ogłoszenia sprzedaży.
DEKODERY
Pozwalają ustalić, czy specyfikacja samochodu jest zgodna z fabryczną. W wyszukiwarkę należy wpisać "marka vin dekoder" i poszukać bezpłatnej strony.
STRONY SPECJALISTYCZNE
Za kilkadziesiąt złotych oferują płatne raporty na temat historii aut. Warto zapłacić szczególnie w przypadku egzemplarzy m.in. z USA, czy Belgii.
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum