Gdzie przed zakupem sprawdzić samochód używany?
Oto siedem miejsc, w których można sprawdzić stan auta używanego przed zakupem.
Chyba nikt nie wątpi w to, że przed zakupem warto oddać samochód na kontrolę do mechanika. Problemem może się jednak okazać wybór odpowiedniego miejsca.
Oto sześć typowych propozycji i jedna dodatkowa, niekonwencjonalna.
Każda z prezentowanych opcji pomoże w podjęciu właściwej decyzji, ale kilka z nich zasługuje na naszą rekomendację, ponieważ w 100 procentach spełniają oczekiwania osoby kupującej samochód.
Nasza rada: przed umówieniem się ze sprzedającym warto sprawdzić w internecie, jakie warsztaty znajdują się w okolicy i w jakich godzinach są otwarte. Do wybranych serwisów warto zadzwonić wcześniej i zapytać o wolne terminy.
W podbramkowej sytuacji warto zalogować się na internetowe forum poświęcone danej marce i zapytać czy w okolicy jest ktoś, kto pomoże sprawdzić samochód. Piszemy o tym w ostatniej ramce.
SERWIS WIELOMARKOWY
- Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 150 zł
Serwisy wielomarkowe są obecne w coraz większej liczbie dużych miast. Chodzi nam o warsztaty szybkiej obsługi zrzeszone w sieciach. Zwykle działają przy dużych centrach handlowych, ale nie jest to regułą.
Plusy i minusy
+ Serwisy zazwyczaj są otwarte od wczesnych godzin porannych aż do wieczora+ Łatwo o wolny termin - w najgorszym razie wystarczy poczekać godzinę lub dwie
- Mechanik, któremu zostanie wydane zlecenie może się nie znać na danej marce i sprawdzi samochód według ogólnego schematu- Uniwersalny tester diagnostyczny nie zawsze pozwala na pełną kontrolę
AUTORYZOWANA STACJA OBSŁUGI (ASO) - NASZ TYP
- Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 300 zł
Stacja ASO wydaje się najbardziej oczywistym wyborem, ale wizyta w niej jest najdroższa, a szanse na to, by trafić na wolne stanowisko z marszu są praktycznie zerowe. Niestety - nigdy nie ma pewności, że przegląd będzie wykonywał doświadczony mechanik, a nie osoba początkująca. Problemem jest często kontrola aut starszych, których w ASO od dawna się już nie naprawia, a mechanicy nie mają z nimi większego doświadczenia.
Plusy i minusy
+ Mechanik jest wyspecjalizowany w danej marce samochodów+ Fabryczny komputer diagnostyczny umożliwia pełną diagnostykę auta
- Wysokie ceny diagnostyki- Zwykle trzeba się umawiać z wyprzedzeniem- Trudno o swobodną rozmowę z mechanikiem - czasem kupujący może wejść na halę tylko na chwilę- Mechanicy nie lubią takich zleceń
SERWIS SPECJALISTYCZNY - NASZ TYP
- Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 200 zł
W tym przypadku chodzi nam o serwisy wyspecjalizowane w naprawach konkretnych marek samochodów. Mechanik, który prowadzi taki serwis zazwyczaj ma praktykę w ASO i jakimś cudem dysponuje oryginalnym komputerem diagnostycznym lub innym, który ma równie szerokie możliwości.
Plusy i minusy
+ Mechanik jest wyspecjalizowany w danej marce samochodów, więc zna słabe punkty większości modeli i wie, na co trzeba zwrócić uwagę, potrafi także realnie ocenić koszty ewentualnej naprawy+ Istnieje szansa, że ten sam mechanik, który doradzi zakup auta, będzie się później zajmował jego serwisowaniem
- Takie serwisy trudno znaleźć
STACJA DIAGNOSTYCZNA
- Koszt przeglądu - zwykle ok. 100 zł
Diagnosta nie musi znać mocnych i słabych stron samochodu. Auto zostanie sprawdzone w ogólnym zakresie, w sposób zbliżony do rutynowej kontroli na przeglądzie okresowym. Nierzadko diagnosta nie będzie nawet zdejmował osłony pod silnikiem, ponieważ zwykle dysponuje tylko kanałem a nie podnośnikiem. Badanie elektroniczne (jeśli w ogóle będzie) ograniczy się do odczytania ewentualnych błędów.
Plusy i minusy
+ Łatwo o wolny termin - często na stację można wjechać prosto z ulicy+ W internecie szybko można znaleźć adres+ Przystępna cena
- Kontrola jest zazwyczaj pobieżna- Na ogół diagnosta nie zweryfikuje typowych usterek danego modelu, bo ich nie zna
STACJA MONTAŻU LPG - NASZ TYP
- Koszt przeglądu - zwykle ok. 100-150 zł
Jeśli ktoś kupuje samochód z instalacją LPG, "gazownik" okaże się bardzo pomocny. Warto jednak wiedzieć, że takie stacje dysponują niezłymi komputerami diagnostycznymi i specjalizują się w obsłudze samochodów z silnikami benzynowymi. Praktycznie każda stacja montażu LPG dysponuje podnośnikiem, więc sprawdzenie ogólnego stanu auta także będzie możliwe.
Plusy i minusy
+ Mechanik "od gazu" poradzi sobie nie tylko ze sprawdzeniem instalacji, ale także z oceną stanu silnika benzynowego, więc do takiego warsztatu można jechać autem bez LPG
- Montażyści LPG nie zawsze znają się na zawieszeniach, skrzyniach biegów i wyposażeniu elektronicznym
SERWIS BLACHARSKI - NASZ TYP
- Koszt przeglądu - zwykle ok. 100-1200 zł
W przypadku drogich i młodych aut warto zainwestować w kontrolę w serwisie blacharskim. Tam dowiemy się, czy ślady malowania to efekt nieistotnych uszkodzeń, czy pozostałość po poważnym wypadku, który dyskwalifikuje samochód.
Plusy i minus
+ Tylko serwis blacharsko-lakierniczy może prawidłowo ocenić wartość drogiego auta, które ma ślady malowania+ Większość warsztatów dysponuje podnośnikiem i uniwersalnym testerem
- Wysokie ceny (są jednak adekwatne do jakości usług)- Blacharz lub lakiernik nie muszą się znać na mechanice
POMOC EKSPERTA Z FORUM
- Koszt przeglądu - od 0 do ok. 100 zł
Na niektórych forach internetowych (poświęconych wybranym markom) działają aktywni członkowie, którzy chętnie pomagają przyszłym klubowiczom i są w stanie podjechać w wybrane miejsce z diagnoskopem by pomóc obejrzeć samochód. Czasem robią to gratis, czasem za drobną opłatą. Wiadomo, że oględziny na parkingu to nie to samo, co wizyta w warsztacie, ale doświadczony klubowicz i miłośnik marki może czasem oddać nieocenioną przysługę, zwłaszcza wtedy, kiedy serwisy w okolicy są już pozamykane.
Plusy i minusy
+ Ekspert najczęściej zna taki model na wylot+ Można się z nim umówić nawet w niedzielę+ Ma doświadczenie w interpretacji odczytanych kodów błędów
- Brak podnośnika
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17-18/2018