Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Audi
Zanim kupisz używane Audi, poznaj generacje modeli tej marki. Objaśniamy, co oznaczają kombinacje liter i cyfr w ich nazwach.
To powszechna praktyka, stosowana od dziesiątek lat przez większość wiodących producentów, szczególnie niemieckich i japońskich: nie zmienia się nazwy linii modeli, jedynie dodaje się do niej kolejny człon, wskazujący na generację.
Może to powodować pewne zamieszanie, zwłaszcza w takich markach jak Audi czy Opel, gdzie mimo zmiany nazwy dla rodziny modeli, oznaczenia generacji idą osobnym torem. Np. pierwsze Audi A4 to typ B5, ponieważ do numeracji wliczono wszystkie wcielenia Audi 80. Ale oznaczenie B5 odnosi się też do VW Passata z zupełnie innych lat produkcji. Próbujemy wyjaśnić ten chaos w naszej serii artykułów o kodach fabrycznych.
Wiedza ta jest przydatna z kilku powodów: po pierwsze - przy zakupie części. Sprzedawcy w 99% korzystają z kodów fabrycznych, nie pisząc zwykle lat produkcji modelu, do którego pasuje dana część. A handlarze w ogłoszeniach stosują triki w rodzaju "AUDI A4 B6 JAK B7", licząc na naiwność nabywców, którzy pomyślą, że to nowszy model.
A3 8L
lata produkcji: 1996-2003
lifting: 2000
silniki: 1.6-1.9, 90-224 KM
W latach 1996-1999 wytwarzano tylko wersję 3-drzwiową, potem nacisk rynkowy wymusił stworzenie wariantu 5d. W 2000 r. przeprowadzono lifting. Z zewnątrz jedyna widoczna zmiana to przednie lampy - po lifcie mają gładkie klosze.
A3 8P
lata produkcji: 2003-2012
liftingi: 2005, 2008
silniki: 1.6-3.2, 90-250 KM
Wersja 5d zadebiutowała rok po 3d. W ramach liftingu z 2005 r. zmieniono grill ze zwykłego na zachodzący na zderzak (tzw. single frame). W 2008 r. miał miejsce drugi lifting i debiut kabrioletu.
A3 8V
w produkcji: od 2012 r.
lifting: brak
silniki: 1.0-2.5, 105-367 KM
Oferta A3 została poszerzona do czterech wersji nadwozia. Od 2012 r. sprzedawany jest hatchback 3d i 5d, w 2013 r. zaprezentowano kabriolet i sedana. Do oferty stale wchodzą nowe silniki, najświeższa nowość to 3-cylindrowy 1.0 TSI.
A4 poświęcamy więcej miejsca z dwóch powodów. Po pierwsze, to najpopularniejszy model wśród polskich nabywców samochodów używanych. Po drugie - ma takie samo oznaczenie jak VW Passat, co wprowadza zamieszanie. Wszystko wzięło się stąd, że koncern VW-Audi w 1972 r. wprowadził do sprzedaży nowy model Audi 80, nazywając go B1, a rok później na tej samej platformie zadebiutował VW Passat - także jako B1. Od tego czasu oznaczenia całkowicie "rozeszły się" w czasie: aktualny model Passata to B8, Audi A4 to już B9. Co więcej: platformy A4 i Passata nie mają już nic wspólnego.
A4 B5
lata produkcji: 1995-2001
lifting: brak
silniki: 1.6-2.8, 75-381 KM
Najczęściej używa się nazwy A4 B5, ale kod fabryczny to "8D". Auto wytwarzano przez 6 lat bez poważniejszych zmian. W ofercie były też wersje specjalne: S4 i RS4, obie z silnikiem 2.7 biturbo.
A4 B6
lata produkcji: 2000-2004
lifting: brak
silniki: 1.6-4.2, 100-420 KM
B6 najłatwiej odróżnić od B5 po mocno poszerzonych błotnikach przednich i chromowanej obwódce pod tablicą rejestracyjną z przodu. W ofercie był sedan, kombi i cabrio.
A4 B7
lata produkcji: 2004-2008
lifting: brak
silniki: 1.6-4.2, 101-420 KM
Nowe oznaczenie nadano na wyrost, samochód ten to tylko lifting B6 i to mało znaczący. Główny element wyróżniający to duży grill "single frame" i podcięte tylne światła zamiast prostokątnych.
A4 B8
lata produkcji: 2007-2015
lifting: 2011
silniki: 1.8-4.2, 120-450 KM
Całkowicie nowa platforma. W 2011 r. - lifting polegający na dodaniu pasków z diodami w przednich lampach. Uwaga: oznaczenie B8 odnosi się też do modelu A5.
A4 B9
w produkcji: od 2015 r.
lifting: brak
silniki: 1.4-3.0, 122-354 KM
Po raz kolejny na nowej platformie, jednak stylistyka niebywale podobna do B8. Te dwa auta łatwo pomylić, zwłaszcza że są niemal identycznej wielkości. W ofercie na razie tylko sedan i kombi z silnikami R4 lub V6.
A6 C4
lata produkcji: 1994-1997
lifting: brak
silniki: 1.8-4.2, 90-326 KM
Audi 100 C4 po lifcie nazwano A6, ale oznaczenie fabryczne pozostało to samo. To jedyny taki przypadek w historii Audi. A6 od 100 odróżniają zderzaki bez czarnych wstawek.
A6 C5
lata produkcji: 1997-2004
lifting: 2001
silniki: 1.8-4.2, 110-340 KM
Pierwsze "prawdziwe" A6 opracowane od podstaw. Ogromny sukces komercyjny. W 2001 r. dodano chromowaną ramkę pod zderzakiem z przodu, wzorem mniejszego A4 B6.
A6 C6
lata produkcji: 2004-2012
lifting: 2008
silniki: 2.0-5.2, 140-580 KM
W stosunku do A6 C5, model C6 urósł aż o 13 cm. W ofercie był sedan, kombi i podwyższony Allroad. Lifting z 2008 r. wyraźnie zmienił sylwetkę A6, pojawiły się tylne lampy LED i paski diodowe z przodu. W 2010 r. zadebiutował liftback A7.
A6 C7
w produkcji: od 2011 r.
lifting: 2014
silniki: 1.8-4.0, 136-605 KM
Podcięte przednie lampy pozwalają łatwo odróżnić C7 od poprzednika. W 2014 r. przeprowadzono lifting, wprowadzając opcjonalne reflektory full-LED. W ofercie: sedan, kombi, Allroad.
V8 D1
lata produkcji: 1988-1994
lifting: 1992
silniki: 3.6-4.2, 250-280 KM
Uwaga: ten model nazywa się V8, a nie A8 i rzadko używa się wobec niego oznaczenia "D1", ale to on rozpoczął dzisiejszą numerację Audi klasy luksusowej. Auto było rynkową wtopą.
A8 D2
lata produkcji: 1994-2002
lifting: 1998
silniki: 2.5-6.0, 179-420 KM
Supernowoczesny jak na swoje czasy model o aluminiowej konstrukcji był raz zmodernizowany - zmieniono tylne lampy i dodano chromowaną ramkę pod zderzakiem.
A8 D3
lata produkcji: 2002-2010
liftingi: 2005, 2008
silniki: 2.8-6.0, 210-450 KM
A8 D3 było dwukrotnie modernizowane. Pierwsza zmiana z 2005 r. oznaczała wprowadzenie nowego frontu typu single-frame. W 2008 r. pojawiły się prostokątne światła przeciwmgielne.
A8 D4
w produkcji: od 2010 r.
lifting: 2013
silniki: 2.0-6.3, 204-605 KM
Aktualne A8 ma za sobą jeden lifting - zmniejszono wtedy grill i dodano czarną poprzeczkę w zderzaku. W ofercie są bardzo mocne wersje: 4.0 biturbo 605 KM i 6.3 W12 500 KM.
TT 8N
lata produkcji: 1998-2006
silniki: 1.8-3.2, 150-250 KM
Pierwsze TT powstało na platformie Golfa IV i występowało jako coupe lub roadster. W ofercie znalazły się benzynowe silniki 1.8 Turbo z napędem przednim lub quattro, a w 2003 r. dodano mało popularną wersję 3,2-litrową (VR6 4x4).
TT 8J
lata produkcji: 2006-2014
silniki: 1.8-3.2, 160-360 KM
Dalej jako coupe i roadster, ale na zupełnie nowej platformie Audi A3 z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem. Ciekawostką było pojawienie się diesla 2.0 TDI o mocy 170 KM.
Q7 4L
lata produkcji: 2006-2015
silniki: 3.0-6.0, 240-500 KM
W stosunku do Q7 rzadko używa się kodów fabrycznych, przeważnie mowa tylko o I i II generacji. Duży lifting Q7 4L przeprowadzono w 2009 r. (paski LED z przodu).
Q7 4M
w produkcji: od 2015 r.
silniki: 2.0-4.0, 252-435 KM
Q7 typu 4M jest minimalnie krótsze od poprzednika, ale to nadal pojazd o długości ponad 5 m. W ofercie znalazła się wersja plug-in hybrid (e-tron) oraz po raz pierwszy wariant SQ7 z czterolitrowym dieslem V8 TDI biturbo.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 35/2016
Co się psuje w używanych Audi? – OPINIE O SAMOCHODACH