Polacy szukają kombi. A jak kombi to tylko... niemieckie

Wśród kierowców zaobserwować można pokoleniową zmianę. Maleje liczba rodaków, dla których celem jest posiadanie samochodu samego w sobie.

Passat B5 "w kombi i dieslu". O tym marzą Polacy
Passat B5 "w kombi i dieslu". O tym marzą PolacyInformacja prasowa (moto)

Coraz więcej, zwłaszcza młodych osób, nie wyobraża już sobie weekendu bez rowerowej wycieczki za miasto czy zdobywania górskich szczytów. Dla tych nabywców, równie ważne co prezencja i koszty eksploatacji samochodu, są jego użyteczność i wszechstronność. Z tego względu, z roku na rok, na popularności zyskują auta typu kombi.

Które marki i modele cieszą się na rynku szczególnymi względami nabywców?

Absolutnym numerem jeden jest w tej kategorii bestseller zza Odry - Volkswagen Passat. Model  ten zdominował aż 10 proc. ogółu rynku wtórnego zarezerwowanego dla aut z nadwoziem kombi! W jego przypadku Polacy zdają się doceniać nie tylko duże właściwości przewozowe (w zależności od generacji oferuje on maksymalną pojemność bagażnika od 1500 do 1780 litrów), ale i niskie koszty eksploatacji. Wśród ogłoszeń aż 51 proc. stanowią bowiem samochody z cenionym, wysokoprężnym silnikiem 1,9 l TDI. Średnio rodacy przeznaczają na zakup Passata kombi około 14 tys. zł. Warto dodać, że zaledwie 18 proc. oferowanych do sprzedaży egzemplarzy wyposażonych jest w silnik benzynowy lub ma zamontowaną instalacją gazową.

Audi A4 AvantInformacja prasowa (moto)

Drugim najchętniej kupowanym modelem z tego rodzaju nadwoziem jest - blisko spokrewnione z Volkswagenem Passatem - Audi A4. I w tym przypadku dominują auta z wysokoprężnymi 1,9 l TDI, które stanowią około 37 proc. oferty. Dużym powodzeniem cieszą się też benzynowe i wysokoprężne silniki o pojemności 2,0 l, które wspólnie stanowią aż 38 proc. ogółu ogłoszeń. Zgodnie z wyższym pozycjonowaniem marki, wśród nabywców Audi nie brak osób planujących wydać na samochód więcej, niż w przypadku Volkswagena Passata. Średnia cena oferowanych do sprzedaży A4 kombi wynosi 19 tys. zł.

Osoby poszukujące samochodu z nadwoziem kombi najczęściej są w stanie przeznaczyć na zakup 15 lub 20 tysięcy złotych.

Trzecim najpopularniejszym w Polsce autem z nadwoziem kombi jest Opel Astra. Również w tym przypadku widać, że rynek zdominowały auta z silnikami o zapłonie samoczynnym. Najwięcej egzemplarzy - aż 35 proc. ogółu ogłoszeń - stanowią pojazdy z wysokoprężną jednostką 1,7 l. Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się benzynowe jednostki o pojemności 1,6 l, które stanowią obecnie około 22 proc. ogółu ogłoszeń. Najchętniej kupowane Astry są z reguły młodsze od Passatów i A4. Największą popularnością cieszą się modele III generacji w cenach około 19 tys. zł

Tuż za podium zestawienia najpopularniejszych kombi znalazła się kolejna siostra Volkswagena Passata - Skoda Octavia. Wśród ogłoszeń najczęściej pojawiają się egzemplarze z lat 2007-2009 wyceniane na około 31 tys. zł. Najpopularniejsze silniki to - podobnie jak w przypadku innych samochodów z koncernu VW - 1,9 l TDI stanowiące aż 45 proc. ogółu ogłoszeń.

Opel Astra III kombiInformacja prasowa (moto)

Pierwszą piątkę najczęściej kupowanych kombi w Polsce zamyka Audi A6 Avant. Największą popularnością cieszą się wersje z silnikami o pojemnościach 2,5 l (28 proc. ogłoszeń), 2,0 (21 proc. ogłoszeń), a nawet 3,0 l (16 proc. ogłoszeń). W przypadku A6 klienci decydują się z reguły na leciwe egzemplarze. W ogłoszeniach dominują roczniki 1999 i 2000, które wyceniane są średnio na około 13 tys. zł.

Nie najlepsza opinia o handlarzach trudniących się sprowadzaniem pojazdów zza granicy sprawia, że aż 96 proc. nabywców najchętniej kupiłoby auto pochodzące z polskiego salonu. Znalezienie takiego pojazdu przypomina jednak szukanie igły w stogu siana. Jedynie 7 proc. z wystawionych do sprzedaży Audi A4 Avant to auta kupione w polskiej sieci dealerskiej. Udział pojazdów sprowadzonych z Niemiec wynosi aż 74,5 proc. ogółu. Podobne dysproporcje zauważalne są również w pochodzeniu Audi A6 (71 proc. to niemieckie sztuki, 9,5 proc. - polskie), Passata (odpowiednio 75 proc. i 13 proc.) czy - chociażby - Opla Vectry (73 proc. kontra 16 proc.).

Osoby poszukujące samochodu z nadwoziem kombi najczęściej są w stanie przeznaczyć na zakup 15 lub 20 tysięcy złotych (taką kwotą dysponuje przeszło 10 proc. kupujących). Nieco ponad 8 proc. deklaruje budżet 25 tys. zł. Równo 38,5 proc. nabywców poszukuje samochodów napędzanych olejem napędowym. 21 proc. wolałoby mieć używane kombi z zamontowaną instalacją gazową.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas