Polacy szukają kombi. A jak kombi to tylko... niemieckie
Wśród kierowców zaobserwować można pokoleniową zmianę. Maleje liczba rodaków, dla których celem jest posiadanie samochodu samego w sobie.
Coraz więcej, zwłaszcza młodych osób, nie wyobraża już sobie weekendu bez rowerowej wycieczki za miasto czy zdobywania górskich szczytów. Dla tych nabywców, równie ważne co prezencja i koszty eksploatacji samochodu, są jego użyteczność i wszechstronność. Z tego względu, z roku na rok, na popularności zyskują auta typu kombi.
Które marki i modele cieszą się na rynku szczególnymi względami nabywców?
Absolutnym numerem jeden jest w tej kategorii bestseller zza Odry - Volkswagen Passat. Model ten zdominował aż 10 proc. ogółu rynku wtórnego zarezerwowanego dla aut z nadwoziem kombi! W jego przypadku Polacy zdają się doceniać nie tylko duże właściwości przewozowe (w zależności od generacji oferuje on maksymalną pojemność bagażnika od 1500 do 1780 litrów), ale i niskie koszty eksploatacji. Wśród ogłoszeń aż 51 proc. stanowią bowiem samochody z cenionym, wysokoprężnym silnikiem 1,9 l TDI. Średnio rodacy przeznaczają na zakup Passata kombi około 14 tys. zł. Warto dodać, że zaledwie 18 proc. oferowanych do sprzedaży egzemplarzy wyposażonych jest w silnik benzynowy lub ma zamontowaną instalacją gazową.
Drugim najchętniej kupowanym modelem z tego rodzaju nadwoziem jest - blisko spokrewnione z Volkswagenem Passatem - Audi A4. I w tym przypadku dominują auta z wysokoprężnymi 1,9 l TDI, które stanowią około 37 proc. oferty. Dużym powodzeniem cieszą się też benzynowe i wysokoprężne silniki o pojemności 2,0 l, które wspólnie stanowią aż 38 proc. ogółu ogłoszeń. Zgodnie z wyższym pozycjonowaniem marki, wśród nabywców Audi nie brak osób planujących wydać na samochód więcej, niż w przypadku Volkswagena Passata. Średnia cena oferowanych do sprzedaży A4 kombi wynosi 19 tys. zł.
Trzecim najpopularniejszym w Polsce autem z nadwoziem kombi jest Opel Astra. Również w tym przypadku widać, że rynek zdominowały auta z silnikami o zapłonie samoczynnym. Najwięcej egzemplarzy - aż 35 proc. ogółu ogłoszeń - stanowią pojazdy z wysokoprężną jednostką 1,7 l. Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się benzynowe jednostki o pojemności 1,6 l, które stanowią obecnie około 22 proc. ogółu ogłoszeń. Najchętniej kupowane Astry są z reguły młodsze od Passatów i A4. Największą popularnością cieszą się modele III generacji w cenach około 19 tys. zł
Tuż za podium zestawienia najpopularniejszych kombi znalazła się kolejna siostra Volkswagena Passata - Skoda Octavia. Wśród ogłoszeń najczęściej pojawiają się egzemplarze z lat 2007-2009 wyceniane na około 31 tys. zł. Najpopularniejsze silniki to - podobnie jak w przypadku innych samochodów z koncernu VW - 1,9 l TDI stanowiące aż 45 proc. ogółu ogłoszeń.
Pierwszą piątkę najczęściej kupowanych kombi w Polsce zamyka Audi A6 Avant. Największą popularnością cieszą się wersje z silnikami o pojemnościach 2,5 l (28 proc. ogłoszeń), 2,0 (21 proc. ogłoszeń), a nawet 3,0 l (16 proc. ogłoszeń). W przypadku A6 klienci decydują się z reguły na leciwe egzemplarze. W ogłoszeniach dominują roczniki 1999 i 2000, które wyceniane są średnio na około 13 tys. zł.
Nie najlepsza opinia o handlarzach trudniących się sprowadzaniem pojazdów zza granicy sprawia, że aż 96 proc. nabywców najchętniej kupiłoby auto pochodzące z polskiego salonu. Znalezienie takiego pojazdu przypomina jednak szukanie igły w stogu siana. Jedynie 7 proc. z wystawionych do sprzedaży Audi A4 Avant to auta kupione w polskiej sieci dealerskiej. Udział pojazdów sprowadzonych z Niemiec wynosi aż 74,5 proc. ogółu. Podobne dysproporcje zauważalne są również w pochodzeniu Audi A6 (71 proc. to niemieckie sztuki, 9,5 proc. - polskie), Passata (odpowiednio 75 proc. i 13 proc.) czy - chociażby - Opla Vectry (73 proc. kontra 16 proc.).
Osoby poszukujące samochodu z nadwoziem kombi najczęściej są w stanie przeznaczyć na zakup 15 lub 20 tysięcy złotych (taką kwotą dysponuje przeszło 10 proc. kupujących). Nieco ponad 8 proc. deklaruje budżet 25 tys. zł. Równo 38,5 proc. nabywców poszukuje samochodów napędzanych olejem napędowym. 21 proc. wolałoby mieć używane kombi z zamontowaną instalacją gazową.