Polacy będą kupować jeszcze więcej aut używanych?

Eksperci AAA AUTO przewidują wzrost rynku samochodów używanych o około 10 proc. w 2020 roku. W przeprowadzonej analizie wzięto pod uwagę dane podsumowujące ostatnie lata oraz bieżące informacje dotyczące liczby rejestracji nowych aut w Polsce, a także wchodzące w życie zaostrzone restrykcje Unii Europejskiej dotyczące emisji CO2 nowych aut.

article cover
Piotr MecikEast News

Jak podaje europejska organizacja ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), w sierpniu w Polsce zarejestrowano 48,1 tys. nowych aut. Rok wcześniej było 56,7 tys. rejestracji, co oznacza spadek aż o 15 proc. Ponadto na początku 2020 roku w Unii Europejskiej wejdą w życie rygorystyczne przepisy określające limity emisji CO2 dla nowych samochodów, które będą mogły emitować maksymalnie 95 gramów CO2 na kilometr. Większość modeli dostępnych obecnie na rynku nie spełnia tej normy - przykładowo Volkswagen Golf 1.0 TSI 115 KM emituje 126 g CO2/km, a Ford Focus 1.0 EcoBoost 85 KM 115 g CO2/km. Oznacza to kary dla producenta za każdy przekroczony gram (95 euro) każdego sprzedanego samochodu. Można więc spodziewać się, że firmy przerzucą te koszty (a przynajmniej ich część) na klientów.

"Spodziewamy się wzrostu rynku samochodów używanych w 2020 roku, ponieważ podobne sytuacje obserwowaliśmy już wcześniej, gdy spadała sprzedaż nowych aut. W związku z tym, ostatnio sprzedaż naszej firmy wzrosła około 10 procent. Moim zdaniem zwiększy się grupa osób planujących zakup nowego auta, która weźmie pod uwagę samochody używane prawie nowe, czyli w wieku do czterech lat. - powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w pierwszej połowie roku 2019 w Polsce pojawiło się 126 078 ofert sprzedaży samochodów używanych w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km, czyli prawie 9000 aut tej kategorii więcej niż w drugiej połowie 2018 roku. Polacy od stycznia do czerwca br. sprzedawali auta droższe i z mniejszym przebiegiem niż wcześniej. Najpopularniejszymi modelami w wieku do 4 lat oferowanymi na sprzedaż od początku roku były: Opel Astra, Ford Focus i Renault Clio. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut doszło do dużych przetasowań na przestrzeni roku, w rankingu znalazły się nowe auta: Nissan Qashqai oraz Seat Leon, spadły natomiast notowania Volkswagena i Toyoty na korzyść Renault.

10 modeli niemal nowych aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w I poł. 2019r:

1.    Opel Astra (1. miejsce w II poł. 2018r.)

2.    Ford Focus (2. miejsce w II poł. 2018r)

3.    Renault Clio (5. miejsce w II poł. 2018r.)

4.    Volkswagen Golf (3. miejsce w II poł. 2018r.)

5.    Toyota Yaris (6. miejsce w II poł. 2018r.)

6.    Skoda Octavia (7. miejsce II poł. 2018r.)

7.    Toyota Corolla (4. miejsce w II poł. 2018r.)

8.    Nissan Qashqai (poza pierwszą dziesiątką w II poł. 2018r.)

9.    Toyota Auris (8. miejsce w II poł. 2018r.)

10.  Seat Leon (poza pierwszą dziesiątką w II poł. 2018r.)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas