Passat królem polskich dróg? Zdecydowanie nie!
A jednak! Import używanych aut w 2018 przekroczył pułap miliona egzemplarzy. W sumie do Polski trafiło w ubiegłych 12 miesiącach 1 003 290 używanych samochodów z zagranicy.
Dane dotyczą wszystkich pojazdów samochodowych o DMC do 3,5 tony - obejmują więc zarówno auta osobowe, jak i lekkie samochody dostawcze. Jak donosi Instytut Samar to czwarty wynik w historii prywatnego importu. W stosunku do roku 2017 popyt na używane auta z zachodu wzrósł o 7,1 proc.
Najpopularniejszymi kierunkami "wycieczek" handlarzy pozostają Niemcy. Z tego kraju przyjechało do nas ponad 58 proc. wszystkich importowanych aut. Drugie miejsce zajmuje Francja (9 proc.), trzecie - Belgia (8 proc.).
Największe wzięcie na rynku wtórnym mają marki niemieckie. Do nich należało ponad 416 tys. z ogólnej liczby przeszło 1 mln sprowadzonych pojazdów. Na zakup sprowadzonego samochodu francuskiego producenta zdecydowało się ponad 167 tys. rodaków. Dużą popularnością (prawie 137 tys. rejestracji) cieszą się też auta marek japońskich. Co ciekawe, w 2018 roku Polacy sprowadzili też z zagranicy 490 samochodów rodzimej produkcji! Na naszych drogach przybyło ponadto 235 aut wyprodukowanych w Rosji, 74 auta produkcji chińskiej i 14 samochodów z Indii.
W rankingu najpopularniejszych marek absolutnym numerem 1 jest Volkswagen. W ubiegłym roku do Polski sprowadzono aż 121,8 tys. używanych pojazdów tej marki. Jej udział w rynku wyniósł 12,1 proc. Drugi stopień podium - z wynikiem 108,7 tys. rejestracji - zajął Opel (udział w rynku 10,8 proc.). Trzecia pozycja przypadła Audi (83,1 tys. rejestracji, udział w rynku 8,3 proc). Bardzo dużą popularnością cieszyły się też: 4. Fordy (81,3 tys. rejestracji), 5. Renault (68,6 tys. rejestracji). 6. BMW (58,2 tys. rejestracji), 7. Peugeoty (43,3 tys. rejestracji), 8. Citroeny (48,4 tys. rejestracji), 9. Mercedesy (41,5 tys. rejestracji) i 10. Toyoty (39,08 tys. rejestracji).
Ciekawie prezentuje się też dziesiątka najchętniej kupowanych modeli. Tutaj absolutnym numerem jeden okazuje się być Audi A4. W ubiegłym roku do Polski trafiło aż 35,5 tys. tych pojazdów! Miejsce numer dwa zajmuje Volkswagen Golf (32,8 tys. sprowadzonych). Ostatni stopień podium należy do Opla Astry (30,4 tys. sprowadzonych). Przedstawiciele Samaru zwracają uwagę, że tylko te trzy modele odpowiadają w sumie za 1/10 ogółu importu!
W pierwszej piątce znalazły się też: 4. BMW serii 3 (24 tys. sprowadzonych) i 5. Volkswagen Passat (23,6 tys. sprowadzonych). W zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych modeli znajdziemy jeszcze: 6. Audi A3 (18,9 tys. sprowadzonych), 7. Forda Focusa (17,8 tys. sprowadzonych), 8. Opla Corsę (17,5 tys. sprowadzonych), 9. Audi A6 (16,4 tys. sprowadzonych) i 10. Volkswagena Polo (15,6 tys. sprowadzonych).
Średni wiek sprowadzonego w ubiegłym roku samochodu wynosił 11 lat i 10 miesięcy. Młodsze były z reguły auta z silnikami wysokoprężnymi (10 lat i 8 miesięcy). W przypadku samochodów benzynowych średni wiek wynosił równo 13 lat. Warto dodać, że udział pojazdów z silnikami Diesla w ogóle importu wzrósł do 43,1 proc. Ostatni raz tak wysoki wynik zanotowano w Polsce w maju 2016 roku.
opr. Paweł Rygas