Nowe części kontra używane. Niemcy znaleźli sposób i oszczędzają
Coraz wyższe ceny oryginalnych części wymuszają poszukiwanie alternatyw. Jak się okazuje, używane części samochodowe mogą być świetnym i tanim rozwiązaniem, choć nie zawsze oznaczają tylko oszczędności. W grę wchodzi też ekologia.

Spis treści:
To, że używane części pozwalają na tańsze naprawy, nie zawsze jest oczywiste. Tym bardziej że nowoczesne samochody są coraz trudniejsze do demontażu. Jak wskazują mechanicy, są na przykład zderzaki składające się z ponad stu pojedynczych elementów. Ich demontaż może zająć czas, a więc i kosztować.
Tanie, używane części samochodowe
Używane części mogłyby wprowadzić więcej konkurencji do branży, wywrzeć presję na politykę cenową przemysłu motoryzacyjnego i w rezultacie doprowadzić do spadku cen. Że producenci traktują plany dużego ubezpieczyciela poważnie, pokazuje przykład Mercedesa. Producent sprzedaje teraz przez swoje Centrum Części Używanych (GTC) używane części samochodowe.
Według Allianz obecnie około 25 elementów zewnętrznych może być naprawianych z zastosowaniem zamienników z drugiej ręki - takich jak drzwi, klapy przednie i tylne, ale także lusterka, reflektory czy światła tylne. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Części istotne dla bezpieczeństwa, takie jak kierownice, elementy osi czy koła nie są wykorzystywane.
Skąd mają pochodzić wszystkie te części? Na rynku niemieckim handel częściami typu second hand kwitnie. Wiele firm zajmuje się profesjonalnym demontażem używanych czy powypadkowych pojazdów.
Oferty używanych części we Francji
Jak dobrze może funkcjonować recykling samochodów, pokazuje też przykład Francji. Warsztaty muszą tam oferować swoim klientom także ofertę naprawy z używanymi częściami. Wielu Francuzów decyduje się na naprawy za pomocą używanych części, które są średnio o około 300 euro tańsze. Rynek funkcjonuje: we Francji z 40 milionów zarejestrowanych samochodów rocznie około 1,2 miliona "trafia do utylizacji", podczas gdy w Niemczech jest to tylko około 300 000 - przy około 50 milionach zarejestrowanych samochodów osobowych.
W badaniu Allianz 89 proc. respondentów zgodziłoby się na naprawę używanymi, ale całkowicie nienaruszonymi i certyfikowanymi częściami zamiennymi.
Używane części samochodowe w Polsce
Polski rynek jest nasycony używanymi częściami samochodowymi - i to niekoniecznie tymi, które pochodzą z kradzieży, choć oczywiście i takie się zdarzają. Jednak za sprzedaż używanych części biorą się też profesjonalne firmy. Jedna z nich zaczyna ekspansję na rynku europejskim właśnie od Polski. Zamierza sprowadzać używane części samochodowe do Kii i Hyundaiów z Korei, gdzie rocznie demontuje się aż 600 tys. pojazdów. Takie części potrafią być nawet trzy razy tańsze niż ich oryginalne odpowiedniki. Firma będzie sprzedawać je zarówno na portalach ogłoszeniowych, jak i poprzez swoich partnerów czy warsztaty.