Najlepsze i najgorsze samochody używane. Ranking 2022 pełen zaskoczeń
Brytyjski magazyn "What Car" opublikował nowy ranking niezawodności samochodów. W zestawieniu dziesięciu najmniej usterkowych pojazdów znalazła się tylko jednak marka ze Starego Kontynentu. Nie zgadniesz, jaka.
Cykliczny ranking powstaje w oparciu o analizę ankiet zbieranych wśród czytelników. W tym roku pod uwagę wzięto blisko 25 tys. szczegółowych opinii dotyczących pojazdów 32 marek. W sumie szczegółowej ocenie poddano aż 248 modeli samochodów w wieku do 5 lat. Redakcja magazynu pytała użytkowników o to, jak często korzystać muszą z usług mechanika. Kwestionariusz podzielony był aż na 14 części obejmujących:
- nadwozie,
- układ hamulcowy,
- silnik,
- układ elektryczny silnika,
- układ wydechowy,
- oświetlenie zewnętrzne,
- układ paliwowy,
- skrzynię biegów/sprzęgło,
- wykończenia wnętrza, elektrykę (z wyłączeniem układu elektrycznego silnika),
- układ kierowniczy,
- zawieszenie,
- inne nieokreślone powyżej.
Brytyjczycy podeszli do sprawy bardzo skrupulatnie. Właściciele samochodów proszeni byli np. o określenie liczby dni, w czasie których ich pojazd był wyłączony z eksploatacji ze względu na usterki.
Użytkownicy musieli też podzielić się informacjami o wydatkach, jakie ponieśli w związku z wizytami u mechaników. W ogólnej klasyfikacji brano pod uwagę zarówno częstotliwość wizyt w serwisie dotyczących napraw gwarancyjnych, jak i wszelkie nieplanowane wydatki będące następstwami usterek. Okazało się, że aż 26 proc. z aut w wieku do 5 lat - w następstwie awarii - wyłączona była z eksploatacji przez ponad tydzień.
Za najmniej usterkową markę - już trzeci raz z rzędu - uznano Lexusa (procentowy wynik 98,4). Co wymowne - w pierwszej dziesiątce producentów najbardziej bezawaryjnych pojazdów znalazła się tylko jedna marka ze Starego Kontynentu. Chodzi o - uwaga - zamykającą ranking TOP 10 Dacię. Pozostałe dziewięć pozycji zestawienia zdominowali producenci azjatyccy.
Autorzy raportu pokusili się też o listę producentów, których modele przysporzyły w ostatnim roku najwięcej kłopotów brytyjskim kierowcom.
Ranking najgorszych producentów prezentuje się następująco:
- Jeep (ogólna nota 77 proc.)
- Land Rover (ogólna nota 81,4 proc.)
- Fiat (ogólna nota 86,4 proc.)
- Alfa Romeo (ogólna nota 87,3 proc.)
- Peugeot (ogólna nota 87,4 proc.)
- Ford (ogólna nota 87,8 proc.)
- Jaguar (ogólna nota 88,7 proc.)
- Nissan (ogólna nota 89,3 proc.)
- Opel/Vauxhall (ogólna nota 89,5 proc.)
- Mercedes (ogólna nota 89,5 proc.)
Listę otwiera Jeep ze szczególnym wskazaniem na model Renegade. W przypadku Land Rovera wymienić można praktycznie całą ofertę - począwszy od Discovery (najbardziej usterkowy suv), przez - bardziej dystyngowane - modele Range Rover Evoque (2011-2019), Range Rover (2013-2022) i Range Rover Sport (od 2014).
Fiat zawdzięcza swoją trzecią pozycję w rankingu najbardziej awaryjnych marek głównie... produkowanej w Polsce "pięćsetce". Zaraz za Fiatem sklasyfikowano jego włoską siostrę - Alfę Romeo. Jej niska pozycja to głównie wynik słabego wyniku modelu Giulia (najbardziej usterkowe auto segmentu premium).
Sporo problemów sprawiają też Brytyjczykom Peugeoty, a ściślej - wysokoprężny Peugeot 3008 (obecna generacja) czy model Peugeot 2008 z lat 2013-2019.
Stosunkowo słaby wynik Forda to efekt przeciętnych ocen, jakie zebrała wśród kierowców bardzo popularna na Wyspach Fiesta. Jej obecna generacja uznana została za najbardziej usterkowy model w swojej klasie.
Jaguar podpadł brytyjskim kierowcom głównie za sprawą usterek licznych usterek w modelu I-Pace. Dużym zaskoczeniem może być słaba pozycja.
Dużym zaskoczeniem może być słaba pozycja Nissana, w przypadku którego mówić można o sporym rozstrzale. Przykładowo - świetne noty w rankingu niezawodności zyskały poprzednia generacja Nissana Leaf (2011-2018 i obecna (od 2020 roku) generacja Nissana Juke. Z drugiej strony model X-Trail określony został mianem drugiego najbardziej usterkowego suva, a poprzedni Juke (2010-2019) zyskał niechlubne miano najbardziej usterkowego małego suva.
W przypadku Opla (Vauxhalla) raczej przeciętnie wypadły modele Mokka-X (2016-2019) i Astra (2015-2022), które zajmują miejsca w ogonie zestawienia najmniej usterkowych aut w swoich segmentach.
Słaba pozycja Mercedesa to wynik dość niskiej oceny hybrydowej klasy A (obecnej generacji), która uznana została za drugi najbardziej usterkowy pojazd w swoim segmencie. Na pochwałę zasługują za to bardzo dobre noty Mercedesa klasy B, który okrzyknięty został najmniej usterkowym minivanem.
***