Myślisz, że to najbrzydszy kolor samochodu? Takie auta najłatwiej sprzedać

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Kolor samochodu ma ogromny wpływ na to, jak długo dany pojazd czekać będzie na klienta na rynku wtórnym. Co ciekawe, kolory, które powszechnie uważane są za nieatrakcyjne lub ekstrawaganckie, mogą znacząco przyspieszyć znalezienie nabywcy.

Brązowe auta najszybciej znajdują nowego nabywcę na rynku wtórnym
Brązowe auta najszybciej znajdują nowego nabywcę na rynku wtórnymMichał DomańskiINTERIA.PL

Takie informacje płyną z najnowszego raportu CarVertical. Firma specjalizująca się w badaniu historii pojazdów postanowiła prześledzić ogłoszenia sprzedaży samochodów w Polsce. Skupiono się na zależności między kolorem nadwozia, a średnim czasie emisji ogłoszenia. Wyniki mogą być dla wielu osób zaskoczeniem.

Auta w tych kolorach sprzedają się w Polsce najszybciej

W zestawieniu ujęto ogólne dane statystyczne dotyczące dziesięciu najpopularniejszych w Polsce kolorów aut. Wpływ koloru karoserii na czas emisji ogłoszenia zobrazowano też na przykładzie jednego z najpopularniejszych na naszym rynku aut kompaktowych - Volkswagena Golfa.

Większość kierowców jest dość konserwatywna i preferuje popularne kolory, takie jak biały, czarny, srebrny czy szary.

Nie oznacza to jednak, że pojazdy w najpopularniejszych kolorach będą sprzedawać się najszybciej. Duża podaż sprawia, że w masie ogłoszeń zdają się "ginąć w tłumie", a samochody kupuje się przecież oczami...

Zestawienie kolorow pojazdów w kontekście średnich czasów emisji ogłoszeń o sprzedażyInformacja prasowa (moto)

Z zestawienia CarVertical dotyczącego polskiego wyniku wynika, że najkrócej czekają na nowego nabywcę auta w kolorze - uwaga - brązowym. Średni czas emisji ogłoszenia wynosi w ich przypadku 14,8 dnia. Drugie miejsce zajmuje kolor zielony z wynikiem 15,9 dni. Na najniższym stopniu podium uplasował się kolor żółty (16,1 dnia). 

O ile różnica pomiędzy kolorami z pierwszych ośmiu pozycji rośnie dość łagodnie, o tyle dwa ostatnie kolory - biały i beżowy - wyraźnie odstają od czołówki. Różnica czasu potrzebnego na sprzedaż pomiędzy "najlepszym" i "najgorszym" kolorem wynosi ok. 40 proc.

Szukasz używanego Golfa? Te sprzedają się najszybciej

Zależność miedzy średnim czasem emisji ogłoszenia a kolorem doskonale obrazuje też przykład jednego z najpopularniejszych aut w Polsce - Volkswagena Golfa.

Średni czas (w dniach) emisji ogłoszenia o sprzedaży Volkswagena Golfa w Polsce:

  • brązowy 13,5 dnia
  • żółty 13,8 dnia
  • zielony 14,8 dnia
  • srebrny 15,7 dnia
  • szary 16,0 dnia
  • niebieski 17,2 dnia
  • czerwony 17,4 dnia
  • czarny 17,5 dnia
  • biały 18,9 dnia
  • beżowy 29,4 dnia

W jaki sposób wytłumaczyć rewelacyjny wynik brązu, który dla zdecydowanej większości nabywców nie jest przecież kolorem pierwszego wyboru? Nie można zapominać, że dane CarVertical mówią o kolorach, które najszybciej znajdują nabywcę na rynku wtórnym, ale pomijają - niestety - kwestię ceny. Nie jest przecież tajemnicą, że - by przyciągnąć nabywców - samochody w mniej atrakcyjnych barwach, często wyceniane są poniżej średniej. Podobna zależność dotyczyć może poziomu również wyposażenia. W przypadku niepopularnych kolorów dealerzy często kuszą przecież nabywców dodatkam (np. dodatkowy komplet kół).

Dużym zaskoczeniem może być też ostatnia pozycja koloru beżowego. Wynika z niej, że auta w kolorze kawy z mlekiem raczej nie pobudzają potencjalnych nabywców do sięgania po telefon.  

***

Nowe przepisy o ruchu drogowym. Co się zmieni?Polsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas