Mamy problem? Niemcy nie chcą już sprzedawać aut Polakom!

Niemiecki TUV opublikował właśnie najnowszy raport usterkowości pojazdów - TÜV-Report 2021. Publikacja powstała w oparciu o dane z 8,8 mln przeglądów technicznych wykonanych na stacjach TUV w okresie od lipca 2019 do czerwca 2020.

Niemcy na powrót pokochali używane auta!
Niemcy na powrót pokochali używane auta!Piotr KamionkaReporter

Autorzy sprawozdania podkreślają, że najnowszy raport ma dla nich szczególne znaczenie. Eksperci TUV wskazują bowiem na skokowy wzrost zainteresowania samochodami używanymi w Niemczech, za którym stoi rozprzestrzeniająca się pandemia koronawirusa.

Po wiosennym lockdownie w Niemczech nastąpił nagły wzrost popytu na pojazdy z drugiej ręki. W lipcu pobito obowiązujący od 10 lat rekord - właściciela zmieniło wówczas w Niemczech aż 740 tys. używanych aut! Podobnie było też we wrześniu, gdy u naszych zachodnich sąsiadów przerejestrowano 665 tys. używanych aut. Specjaliści z TUV nie mają wątpliwości, że popyt na samochody z drugiej ręki podyktowany jest "troską o higienę i obawą przed korzystaniem z transportu zbiorowego".

Pragnienie posiadania własnych czterech kółek odbija się na wieku pojazdów poruszających się po niemieckich drogach. Aż 171 tys. z przerejestrowanych we wrześniu aut spełniało zaledwie normę emisji spalin Euro 4, która obowiązywała w latach 2006-2009. Najstarsze z tych pojazdów mają więc ponad 14, a najmłodsze - ponad 9 lat.  

Autorzy opracowania zwracają jednak uwagę, że podeszły wiek nie musi automatycznie oznaczać złego stanu technicznego. Z raportu wynika, że odsetek aut z poważnymi usterkami spadł w porównaniu z ubiegłymi latami o 1,6 punktu procentowego i wynosi obecnie 19,9 proc. Oznacza to, że za pierwszym podejściem przeglądu nie zalicza w Niemczech 1 na 5 skontrolowanych samochodów.  

W przypadku starszych samochodów (grupa wiekowa od 9 do 11 lat) najczęściej powtarzającymi się problemami były: niesprawne oświetlenie tylne (7,9 proc. skontrolowanych aut), niesprawne (lub zużyte) światła mijania (7,1 proc.) i wycieki oleju z silnika lub układu napędowego (5,9 proc.). Inspektorzy TUV często doszukiwali się również uszkodzeń zawieszenia (5,6 proc.), sprężyn i amortyzatorów (4,2 proc.) czy układu wydechowego (3,4 proc.).  

O wysokiej kulturze technicznej niemieckich kierowców świadczyć może m.in., że usterki pokroju niesprawnego hamulca ręcznego wykryto w 1,6 proc. kontrolowanych aut w wieku między 9 a 11 lat, a uszkodzenie przewodów hamulcowych - w zaledwie 1 proc!

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas