Które samochody są najtańsze w serwisowaniu?
O wyborze konkretnego samochodu, zwłaszcza w przypadku pojazdów z rynku wtórnego, decydują kwestie finansowe. Często nie chodzi jednak o cenę konkretnego egzemplarza, ale koszty związane z jego eksploatacją.
Skąd czerpać wiedzę pozwalającą trafnie je prognozować? Z pomocą przychodzą opinie ekspertów, użytkowników i liczne raporty usterkowości. Te nie informuję jednak o cenach napraw, a jedynie zwracają uwagę na "słabe" punkty konkretnych modeli. Wyjątkiem od tej reguły jest - aktualizowany na bieżąco - raport brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej Warranty Direct.
To lokalny potentat rynku ubezpieczeniowego oferujący możliwość tzw. "rozszerzonej gwarancji", czyli dodatkowego ubezpieczenia od ewentualnych awarii. Kierowcy na Wyspach często korzystają z takiej opcji, więc firma dysponuje niezwykle dokładnymi analizami dotyczącymi średnich kosztów napraw konkretnych modeli. W oparciu o nie i szereg innych czynników (np. koszty przestoju pojazdu, które często wiążą się z koniecznością zapewnienia samochodu zastępczego) Brytyjczycy wyliczają tzw. "indeks awaryjności". Ten działa na zasadzie punktów karnych - więc im niższy wynik, tym lepiej świadczy to o danym modelu.
Ponieważ, przynajmniej w kwestii dostępności marek i modeli, specyfika brytyjskiego rynku niewiele różni się od naszego, publikujemy wyniki z podziałem na oryginalne (brytyjskie) segmenty rynkowe. Co ważne, Wyspiarze nie wprowadzają podziału rocznikowego, więc na wynik danego auta składa się wiele generacji modelu. W zestawieniu pojawiają się też wiekowe (popularne w Polsce) modele, pokroju Opla Agila, Peugeota 607 czy np. Nissana Almery Tino! Raport świetnie obrazuje też, jak zmieniają się średnie ceny napraw wraz z przynależnością danego modelu do konkretnego segmentu rynkowego...
Które samochody z poszczególnych segmentów rynkowych polecić więc można z czystym sumieniem?
W przypadku samochodów o stricte miejskim charakterze pierwsza piątka prezentuje się następująco:
- Toyota iQ
- Opel Agila
- Hyundai Getz
- Honda Jazz
- Hyundai i10
Indeks awaryjności Toyoty iQ to zaledwie 3 punkty. W statystyce najniższych kosztów napraw prowadzi jednak Opel/Vauxhall Agila. Usterki tego pojazdu usunąć można w Wielkiej Brytanii za - średnio - niecałe 116 funtów.
Wśród aut "rodzinnych", obejmujących głównie samochody kompaktowe, za najmniej usterkowe i najtańsze w utrzymaniu modele uznać można:
- Mitsubishi Lancera
- Mercedesa CLC
- Hondę Insight
- Forda Focusa
- Hyundaia i30
Najniższy indeks awaryjności ma rzecz jasna Lancer (4 punkty), ale za najtańsze auto w naprawach uznano... Mercedesa CLC! Średni koszt usunięcia usterki w tym modelu wyceniono na nieco ponad 145 funtów.
W zestawieniu dużych aut rodzinnych (segment D) najmniej kłopotów przysparzają zdaniem Brytyjczyków:
- Toyota Prius
- Honda Accord
- Ford Mondeo
- Toyota Avensis
- Mazda 6
Z wymienionej piątki Prius ma nie tylko najniższy indeks awaryjności (27 punktów), ale może się też pochwalić najniższymi kosztami napraw - średnio 274 funty.
Lista najlepszych samochodów klasy wyższej może być dla wielu czytelników ogromnym zaskoczeniem. W tym przypadku wypada jednak wyjaśnić, że z uwagi na wyposażenie i przebiegi ich utrzymanie jest ZDECYDOWANIE droższe, niż w przypadku mniejszych pojazdów. Zestawienie prezentuje się następująco:
- Lexus GS
- Mercedes klasy E
- Volvo S80
- Peugeot 607
- Saab 9-5
Wypada też wyjaśnić że różnica awaryjności między miejscem 1. (55 punktów) a 5. (106 punktów) jest blisko dwukrotna! Co ciekawe, najtańszym w naprawach modelem okrzyknięto Peugeota 607 (przed Mercedesem klasy E). Średni koszt usunięcia usterki oszacowano w jego przypadku na niespełna 163 funty.
W przypadku dużych SUVów pierwszą piątkę zdominowali producenci z Azji. Prezentuje się ona następująco:
- Lexus RX
- Mitsubishi Pajero Sport
- Mitsubishi Pajero
- Hyundai Santa Fe
- Kia Sorento
Za najtańszego w naprawach (średni koszt ponad 404 funty) uznano Hyundaia Santa Fe.
Bardzo ciekawie prezentuje się również piątka najmniej usterkowych i najtańszych w naprawach minivanów. Niekwestionowanym zwycięzcą zestawienia (indeks awaryjności 12, średni koszt naprawy niespełna 189 funtów) został tu wiekowy Nissan Almera Tino, którego produkcja zakończyła się w 2006 roku!
Sama lista prezentuje się następująco:
- Nissan Almera Tino
- Peugeot Partner Tepee
- Citroen C3 Picasso
- Nissan Qashqai+2
- Nissan Note
Paweł Rygas