Którą generację Forda Focusa wybrać? Część 3
Przyglądamy się bliżej najnowszej, trzeciej inkarnacji kompaktowego Forda.
Trzecia generacja Focusa otrzymała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze, ale ogólne założenia całej konstrukcji pozostały bez większych zmian. Tak jak w poprzedniku, zawieszenie zbudowano w oparciu o układ McPherson z przodu oraz konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Z poprzednika przejęto także najbardziej popularne silniki. Sztandarowa nowość to wprowadzony do gamy w 2012 roku trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost o mocy 100 lub 125 KM, który jest obecnie jednym z wiodących przykładów downsizingu.
Jeśli Ford Focus, to który?
Wszystkie trzy generacje Forda Focusa to samochody udane, które wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. W "Motorze" nr 44 piszemy o wadach i zaletach używanych egzemplarzy, polecamy wybrane wersje.
Focus Mk 3 ma w stosunku do poprzednika znacznie rozszerzoną gamę wyposażenia dodatkowego - na jego liście znalazły się m. in. systemy rozpoznawania znaków oraz aktywny tempomat. Niestety, bazowa wersja Ambiente nie ma nawet seryjnej klimatyzacji (wymagała dopłaty). Jako kompletnie wyposażoną możemy dopiero uznać odmianę Trend, i właśnie ta jest najszerzej reprezentowana na rynku wtórnym.
30 tys. zł to minimalny budżet, który pozwala wejść w posiadanie Forda Focusa trzeciej generacji. Zazwyczaj są to egzemplarze po flotach (zarówno krajowych jak i zagranicznych) z udokumentowanym przebiegiem ok. 200 tys. km. Zadbana "perełka" od pierwszego, prywatnego właściciela to już wydatek ok. 40 tys. zł.
Jak na razie, samochód cieszy się doskonałą opinią. Trzeba jednak zaznaczyć, że ocena ta dotyczy głównie sprawdzonych wersji silnikowych 1.6 16V oraz 1.6 TDCi (udoskonalona w porównaniu do poprzedniej generacji). Polecamy ich najmocniejsze odmiany, ponieważ Focus Mk 3 jest cięższy od Mk 2 o ok. 80 kg a od Mk 1 - prawie o 160 kg!
Tekst: Jacek AmbrozikZdjęcia: Archiwum