Którą generację Forda Focusa wybrać? Część 1
Przedstawiamy pierwszą generację modelu, który rozpoczął rewolucję w gamie Forda.
Focus Mk 1 był pierwszym współczesnym modelem Forda, który odbudował pozycję tej marki w Europie. W 1998 r. zaimponował oryginalną linią nadwozia, doskonałymi właściwościami jezdnymi, a także precyzją wykonania. Kolejna generacja modelu była już nieco mniej ekstrawagancka, ale bardziej komfortowa. Producent poprawił w niej także jakość materiałów wykończeniowych. Strzałem w dziesiątkę okazało się nawiązanie współpracy z Peugeotem jako poddostawcą silników wysokoprężnych. Focus Mk 2 stał się równorzędnym rywalem Volkswagena Golfa. Obecna generacja modelu to już samochód na wskroś nowoczesny, przodownik w dziedzinie downsizingu. Niestety - za wcześnie jeszcze, by oceniać trwałość najnowszych, małolitrażowych konstrukcji. Na szczęście, Focusa Mk 3 można jeszcze kupić z kilkoma starszymi silnikami, które sprawdziły się w poprzedniej generacji modelu. Poniżej prezentujemy pierwszą generację popularnego kompaktu Forda.
Jeśli Ford Focus, to który?
Wszystkie trzy generacje Forda Focusa to samochody udane, które wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. W "Motorze" nr 44 piszemy o wadach i zaletach używanych egzemplarzy, polecamy wybrane wersje.
Focus Mk 1 to bardzo udany model, który nieprzypadkowo otrzymał w 1999 r. tytuł "Car of the Year". Polecamy funkcjonalne i dopracowane wersje pięciodrzwiowe. Godne uwagi są także odmiany kombi. Stanowczo odradzamy natomiast zakup wersji oznaczonych jako ZX. Są sprowadzane z USA, najczęściej wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i wyraźnie tańsze.
Bezwzględnie najlepszym wyborem jest benzynowa wersja 1.6 16V. Okazuje się trwała i praktycznie bezawaryjna. Silnik jest konstrukcją Forda i Yamahy. Ze względu na fakt, że zastosowano w nim mechaniczny, ale kosztowny system regulacji luzu zaworowego odradzamy montaż instalacji zasilania LPG. O jednostce 1.4 16V można powiedzieć, że jest trwała tak jak 1.6, ale nieco za słaba. Wersje 1.8 oraz 2.0 nadają się raczej na trasę - rozczarowują zużyciem paliwa nieadekwatnym do oferowanych osiągów.
Do diesli należy podchodzić z rezerwą. Mają bardzo trwały rozrząd - łańcuch jest dożywotni, a współpracujący z nim krótki pasek wymienia się bez problemów co 100 tys. km za ok. 300 zł. Niestety, tego samego nie można powiedzieć o układzie sprzęgła. Dwumasowe koło zamachowe nie wytrzymuje nawet 100 tys. km, a jego wymiana kosztuje ponad 2000 zł. W Focusach Mk 1 były montowane dwa typy diesli różniące się systemem zasilania. Starszy to 1.8 TDDi - z bezpośrednim wtryskiem paliwa z pompą rozdzielaczową. Nowszy to 1.8 TDCi z układem common rail. Ten drugi pracuje ciszej, ma lepsze osiągi i zużywa mniej paliwa, ale częściej się psuje (jest bardziej wrażliwy na jakość paliwa). Naszym zdaniem, najlepsza oferta to taki samochód jak na zdjęciu głównym, czyli odmiana po liftingu z końca produkcji, z silnikiem 1.6 16V za ok. 10-12 tys. zł. Jeśli ktoś szuka diesla - powinien ograniczyć swoje zainteresowanie wyłącznie do egzemplarzy oferowanych z pewnej ręki. Niezależnie od dokonanego wyboru, przed zakupem należy sprawdzić nadwozie pod kątem korozji oraz stan tylnego zawieszenia.
Tekst: Jacek AmbrozikZdjęcia: Archiwum