Jak dbać o hamulce w samochodzie?

article cover
materiały promocyjne

Klocki hamulcowe

  • Pogorszona wydajność hamowania,
  • Spadek poziomu płynu hamulcowego;
  • Kierownica drży podczas jazdy z wysoką prędkością;
  • Elementy układu hamulcowego są pokryte pyłem i opiłkami metalu.

Dlaczego klocki hamulcowe zgrzytają?

  • Źle przeprowadzonym montażem;
  • Kiepską jakością klocka;
  • Brakiem kompatybilności tarczy i klocków;
  • Zanieczyszczeniami (woda, błoto, piasek), które przykleiły się do tarcz;
  • Przegrzewaniem się hamulców;
  • Brakiem środka smarującego na sworzniach prowadzących zacisku hamulcowego.

Jak można samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

  1. Podnieś i zabezpiecz samochód.
  2. Otwórz maskę i odkręć korek wlewu płynu hamulcowego — w trakcie             wymiany klocków trzeba odpowietrzyć cały układ hamulcowy.      
  3. Zdejmij koło.  
  4. Ściągnij mocowania zacisku hamulcowego.           
  5. Odciągnij klocki od tarczy hamulcowej.
  6. Zdemontuj zacisk hamulcowy.         
  7. Wymień klocki — pamiętaj, że klocki wymienia się parami.           
  8. Wciśnij tłok zacisku hamulcowego.  
  9. Zamontuj z powrotem części  w odwrotnej kolejności.
  10. Odpowietrz układ hamulcowy, kilkakrotnie naciskając pedał hamulca.

Od czego zależy żywotność klocków hamulcowych?

  • Rodzaj klocków. Materiał cierny ma duże znaczenie, np. Organiczne klocki zużywają się o wiele szybciej niż ceramiczne klocki.           
  • Masa pojazdu. Klocki w kompaktowych pojazdach wytrzymują dłużej od klocków w SUV-ach.
  • Styl jazdy kierowcy. Aby przedłużyć żywotność klocków i pozostałych części układu hamulcowego, zaleca się hamowanie silnika i unikanie dynamicznego stylu jazdy.
  • Tarcze hamulcowe. Tarcze i klocki razem współpracują, dlatego też warto je kontrolować.     
  • Strona montażowa. Części na tylnej osi wytrzymują dłużej od części na przedniej osi.

Płyn hamulcowy

  • Co dwa lata / co ok. 40-50 tys. km przebiegu;
  • Zauważalny spadek siły hamowania;
  • Płyn jest zanieczyszczony / zabrudzony;
  • Zbyt wysoki procent wody w płynie.

Dlaczego w płynie hamulcowym jest woda?

Jak można samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

  1. Podnieś samochód i go zabezpiecz.
  2. Odkręć koło, które jest najdalej pompy hamulcowej — zwykle jest to prawe tylne koło.
  3.  Weź strzykawkę i za jej pomocą wyssij stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka, a następnie wlej świeży. To zabezpieczy hamulce przed zapowietrzeniem.
  4. Znajdź odpowietrznik na zacisku lub bębnie hamulca. Przeczyść go drucianą szczotką, to ułatwi jego odkręcenie.
  5. Podłącz jedną końcówkę gumowego, przezroczystego wężyka do odpowietrznika, a drugi koniec do zbiornika na stary płyn.
  6. Poproś swojego pomocnika, aby napompował układ hamulcowy (naciskając kilka razy pedał hamulca) i go przytrzymał. W tym czasie odkręć odpowietrznik: wysokie ciśnienie wypchnie stary płyn. Zwróć uwagę na kolor cieczy.
  7. Zakręć odpowietrznik i poproś pomocnika o ponowne pompowanie układu hamulcowego. Przez ten cały czas kontroluj poziom płynu w zbiorniku i go uzupełnij w razie potrzeby.
  8. Odpowietrznik możesz nakręcić tylko wtedy, kiedy barwa cieczy będzie zgadzała się z barwą świeżego płynu i w płynie nie będzie żadnych pęcherzyków powietrza. Wtedy też Twój pomocnik może puścić wciśnięty pedał hamulca.
  9. Teraz kolej na resztę odpowietrzników: tylny lewy, prawy przedni i lewy przedni (w tej kolejności).

Dbaj o swoje hamulce

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?