Jak dbać o hamulce w samochodzie?
Hamulce mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Każdy kierowca musi o nie dbać, aby uniknąć katastrofalnej sytuacji, kiedy hamulce przestaną działać. Układ hamulcowy jest zbudowany z wielu elementów. Do najważniejszych zalicza się klocki hamulcowe i płyn hamulcowy, ponieważ one najszybciej się zużywają.
Klocki biorą czynny udział w procesie hamowania — są dociskane do tarczy, dzięki czemu auto wytraca swoją prędkość. Od ich sprawności zależy "wszystko", więc musisz o nich coś wiedzieć.
Kiedy klocki hamulcowe w samochodzie podlegają wymianie?
Typowe objawy awarii klocków:
- Pogorszona wydajność hamowania,
- Spadek poziomu płynu hamulcowego;
- Kierownica drży podczas jazdy z wysoką prędkością;
- Elementy układu hamulcowego są pokryte pyłem i opiłkami metalu.
Zwróć uwagę na mechaniczne oraz/albo elektroniczne czujniki zużycia, jeśli takie masz. Po włączeniu mechanicznego czujnika będzie słychać odgłos piszczenia, a czujnik elektryczny powoduje zapalenie kontrolki na desce rozdzielczej.
Możesz dokładnie sprawdzić poziom zużycia klocków, sprawdzając grubość ich okładzin ciernych. Do tego będzie suwmiarka; otrzymany wynik należy porównać z wartością podaną przez producenta samochodu, zwykle znajduje się w dokumentacji technicznej.
Zgrzytanie i ogólnie dość hałaśliwa praca jest normalnym zjawiskiem tuż po zamontowaniu nowych klocków; chodzi o to, że fabryczna powłoka nie została jeszcze starta. Jeśli klocki hamulcowe są starsze, to ich grzechotanie i piszczenia może być związane z:
- Źle przeprowadzonym montażem;
- Kiepską jakością klocka;
- Brakiem kompatybilności tarczy i klocków;
- Zanieczyszczeniami (woda, błoto, piasek), które przykleiły się do tarcz;
- Przegrzewaniem się hamulców;
- Brakiem środka smarującego na sworzniach prowadzących zacisku hamulcowego.
Procedura jest dość prosta, nie są potrzebne specjalne ani specjalne narzędzia, ani specjalne doświadczenie. Jeśli masz rękę do takich rzeczy, wystarczy obejrzeć kilka filmików instruktażowych/przeczytać wskazówki doświadczonych mechaników. Tak wygląda ogólna procedura:
- Podnieś i zabezpiecz samochód.
- Otwórz maskę i odkręć korek wlewu płynu hamulcowego — w trakcie wymiany klocków trzeba odpowietrzyć cały układ hamulcowy.
- Zdejmij koło.
- Ściągnij mocowania zacisku hamulcowego.
- Odciągnij klocki od tarczy hamulcowej.
- Zdemontuj zacisk hamulcowy.
- Wymień klocki — pamiętaj, że klocki wymienia się parami.
- Wciśnij tłok zacisku hamulcowego.
- Zamontuj z powrotem części w odwrotnej kolejności.
- Odpowietrz układ hamulcowy, kilkakrotnie naciskając pedał hamulca.
O czym należy pamiętać:
Klocki należy wymienić parami na jedną oś. Muszą to być części z tej samej marki i partii. Najlepiej od razu kupić zestaw klocków hamulcowych, w którym są po dwa klocki na każde z kół jednej osi.
- Rodzaj klocków. Materiał cierny ma duże znaczenie, np. Organiczne klocki zużywają się o wiele szybciej niż ceramiczne klocki.
- Masa pojazdu. Klocki w kompaktowych pojazdach wytrzymują dłużej od klocków w SUV-ach.
- Styl jazdy kierowcy. Aby przedłużyć żywotność klocków i pozostałych części układu hamulcowego, zaleca się hamowanie silnika i unikanie dynamicznego stylu jazdy.
- Tarcze hamulcowe. Tarcze i klocki razem współpracują, dlatego też warto je kontrolować.
- Strona montażowa. Części na tylnej osi wytrzymują dłużej od części na przedniej osi.
Bez niego układ hamulcowy nie będzie sprawny. Płyn sprawia, że tłoczki dociskają klocki do tarczy i auto może zwolnić lub zahamować. Oprócz tego chroni elementy układu hamulcowego przed korozją.
Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy?
- Co dwa lata / co ok. 40-50 tys. km przebiegu;
- Zauważalny spadek siły hamowania;
- Płyn jest zanieczyszczony / zabrudzony;
- Zbyt wysoki procent wody w płynie.
Zawartość wody można sprawdzić za pomocą miernika — wody nie może być więcej niż 3%. Wadą miernika jest to, że można sprawdzić zawartość wody tylko w zbiorniku wyrównawczym, a woda znajduje się też w przewodach przy kołach i zwykle tam jest jej więcej.
Płyn hamulcowy z natury jest higroskopijny, czyli wchłania wodę. Z czasem wody jest więcej (nie może przekroczyć 3%), co przekłada się na pogorszenie skuteczności hamowania. Higroskopijność "ratuje" płyn hamulcowy; nawet jeśli płyn zawierałby substancje odpychające wodę, to woda, tak czy inaczej, trafi do układu, ale w tym przypadku w postaci kropli zamiast cząsteczek, czyli straciłby swoje właściwości o wiele szybciej.
Płyn hamulcowy można wymienić w zaciszu własnego garażu, ale będzie potrzebna pomoc drugiej osoby.
- Podnieś samochód i go zabezpiecz.
- Odkręć koło, które jest najdalej pompy hamulcowej — zwykle jest to prawe tylne koło.
- Weź strzykawkę i za jej pomocą wyssij stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka, a następnie wlej świeży. To zabezpieczy hamulce przed zapowietrzeniem.
- Znajdź odpowietrznik na zacisku lub bębnie hamulca. Przeczyść go drucianą szczotką, to ułatwi jego odkręcenie.
- Podłącz jedną końcówkę gumowego, przezroczystego wężyka do odpowietrznika, a drugi koniec do zbiornika na stary płyn.
- Poproś swojego pomocnika, aby napompował układ hamulcowy (naciskając kilka razy pedał hamulca) i go przytrzymał. W tym czasie odkręć odpowietrznik: wysokie ciśnienie wypchnie stary płyn. Zwróć uwagę na kolor cieczy.
- Zakręć odpowietrznik i poproś pomocnika o ponowne pompowanie układu hamulcowego. Przez ten cały czas kontroluj poziom płynu w zbiorniku i go uzupełnij w razie potrzeby.
- Odpowietrznik możesz nakręcić tylko wtedy, kiedy barwa cieczy będzie zgadzała się z barwą świeżego płynu i w płynie nie będzie żadnych pęcherzyków powietrza. Wtedy też Twój pomocnik może puścić wciśnięty pedał hamulca.
- Teraz kolej na resztę odpowietrzników: tylny lewy, prawy przedni i lewy przedni (w tej kolejności).
Pamiętaj o regularnym serwisowaniu układu hamulcowego i niezwłocznej wymianie zużytych części. Nie warto oszczędzać (w przenośni i dosłownie) na hamulcach.
Źródła informacji:
https://www.czesciauto24.pl/zestaw-klockow-hamulcowych-hamulce-tarczowe