BMW z Holandii, Opel z Belgii. Jakie marki importujemy z konkretnych krajów?
Na skalę importu używanych aut do Polski w ogromnym stopniu wpływają koszty transportu. Z których krajów najchętniej przywoziliśmy w ubiegłym roku używane samochody i jakie kierunki były pod tym względem najprzystępniejsze finansowo?
- Ile koszował transport używanego auta z poszczególnych krajów Europy w 2021 roku?
- Jakie samochody sprowadzaliśmy najczęściej?
- Jakie są najpopularniejsze kierunki importu używanych aut?
W zeszłym roku w imporcie samochodów niepodzielnie królowały Niemcy - stamtąd Polacy sprowadzali auta najczęściej i najtaniej. Znaczny spadek popytu na sprowadzanie aut zanotowano z kolei na trasach z Wielkiej Brytanii.
Takie dane płyną z raportu polskiego serwisu transportowego Clicktrans. Ile kosztował nas średnio transport używanego pojazdu z konkretnych krajów?
Rok 2021 upłynął jeszcze pod znakiem pandemii, ale można już było zaobserwować stabilizację w nowej rzeczywistości. Po spadku zainteresowania sprowadzaniem aut w 2020 roku, w 2021 ponownie zaobserwowano wzrost importu używanych samochodów. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w zeszłym roku Polacy sprowadzili ponad 7 proc. aut więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.
W 2021 roku zdecydowanie najwięcej aut Polacy sprowadzili z Niemiec. Zainteresowanie importem samochodów od naszego zachodniego sąsiada rośnie od 2017 i w zeszłym roku osiągnęło niemal 60 proc. Niemcy są niekwestionowanym nr 1, jeśli chodzi o kierunek transportu aut. Najwyraźniejszy spadek popularności widać w imporcie samochodów z Wielkiej Brytanii. Jej udział w zleceniach na import samochodów maleje od 2017 roku, ale dopiero w ostatnich dwóch latach spadł poniżej 5 proc.
W 2021 roku zaledwie 2,9 proc. aut sprowadziliśmy z Wysp.
Spośród najpopularniejszych kierunków najtaniej Polacy sprowadzali samochody z Niemiec (średnio 1289 zł), a najdrożej - z Hiszpanii (3546 zł). Import samochodu ze wszystkich dziecięciu najpopularniejszych krajów podrożał od 2020 roku. Wpływ na to miały m.in. rosnąca inflacja i wzrost popytu na używane auta powodowany trudnościami w dostawach półprzewodników do nowych aut. Pamiętajmy również, że podane ceny dotyczą ubiegłego roku, zanim jeszcze karuzela podwyżek cen paliw rozkręciła się na dobre.
Po dwóch latach przerwy najpopularniejszą marką ponownie stał się Volkswagen. Zajmował 1. miejsce wśród sprowadzanych marek do 2018 roku. Później został zdetronizowany przez BMW (2019) i Audi (2020), ale w 2021 roku ponownie znalazł się na szczycie zestawienia. Na drugim miejscu uplasował się Opel (8,4 proc.), a na trzecim - BMW (8,3 proc.).
Z Niemiec, Szwecji i Austrii najczęściej sprowadzamy Volkswageny, a z Belgii - Ople. Z kolei z Wielkiej Brytanii, Holandii i Hiszpanii w 2021 importowaliśmy przede wszystkim BMW. Z Włoch i Francji jak co roku sprowadzamy przede wszystkim tamtejsze, rodzime marki – odpowiednio Fiata i Renault.
W 2021 roku Polacy najchętniej sprowadzali auta do województw: mazowieckiego, dolnośląskiego i małopolskiego. Województwo dolnośląskie po raz pierwszy znalazło się w ścisłej czołówce. Poza TOP3 wypadło z kolei województwo śląskie (10,6 proc.) - pierwszy raz od roku 2014.
***