Skoda Yeti 2.0 TDI 110 Elegance - test

Czeski SUV z podstawowym silnikiem 2.0 TDI potrafi być bardzo oszczędny, ale jest długoterminową inwestycją.

Skoda Yeti to jeden z popularniejszych kompaktowych SUV-ów na polskim rynku. W rankingach sprzedaży wyprzedza go co prawda m.in. Kia Sportage czy Hyundai ix35, ale już np. VW Tiguan czy Ford Kuga są za nim daleko w tyle. Taka sytuacja to w dużej mierze zasługa atrakcyjnego nadwozia, przestronnej i funkcjonalnej kabiny oraz licznych wersji silnikowych i wyposażeniowych.

Do wyboru jest 6 jednostek napędowych, 3 z nich to diesle. W ofercie Skody znajduje się też wersja GreenLine z silnikiem 1.6 TDI (105 KM). Mimo niekorzystnych dla diesli cen paliw, dla wielu użytkowników silnik TDI jest synonimem najlepszego wyboru i taniej eksploatacji. Podstawowa wysokoprężna jednostka w gamie Yeti to 2.0 TDI o mocy 110 KM. W bazowej odmianie Easy kosztuje 77 150, w topowej Elegance cena sięga 90 150 zł.

Trzeba przyznać, że Yeti ze 110-konnym silnikiem potrafi być oszczędne. W czasie testu udało się uzyskać wynik 6,2 l/100 km w ruchu miejskim. To niższe zużycie paliwa niż deklaruje producent. Taka sytuacja to dziś rzadkość. Niestety, osiągi już tak nie imponują, ale nie są one w tym przypadku priorytetem. Tu liczy się tania eksploatacja. Czy warto więc inwestować w diesla? Biorąc pod uwagę, że wersja benzynowa 1.2 TSI (105 KM) ma bardzo zbliżone osiągi i jest o blisko 13 tys. zł tańsza, okazuje się, że inwestycja w silnik TDI zacznie zwracać się dopiero po przejechaniu ponad 210 tys. kilometrów. Zakładając nawet, że rocznie auto będzie pokonywać przebieg 30 tys. km, wydatek na diesla zwróci się dopiero po siedmiu latach. Rozsądek przemawia więc za wersją benzynową.

Reklama

Wojtek Jurko

Plusy:
oszczędna jednostka napędowa, funkcjonalne wnętrze, dobra widoczność z miejsca kierowcy, pojemny bagażnik

Minusy:
wysoka cena zakupu, przeciętna dynamika, pięciobiegowa skrzynia, napęd na przednią oś (4x4 wymaga sporej dopłaty)

Dane techniczne: Skoda Yeti 2.0 TDI 110 Elegance

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna110 KM/4200
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Pojemność bagażnika (min./maks.)405/1760 l
Opony225/50 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)422/179/169 cm
Rozstaw osi258 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)6,6/4,7/5,4
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)6,2/5,0
Cena90 150 zł
Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy