Skoda Yeti 1.6 TDI DSG Ambition - test
Yeti z bazowym dieslem i skrzynią DSG potrafi zużywać niewiele paliwa, ale stanowi raczej długoterminową inwestycję.
Yeti jako jedyny kompaktowy crossover występuje w połączeniu z podstawowym dieslem i skrzynią automatyczną (a ściślej, zautomatyzowaną). To propozycja dla tych, którzy szukają oszczędnego auta do pokonywania dużych przebiegów, ale nie chcą rezygnować z wygody, jaką zapewnia "automat".
105-konny silnik o pojemności 1,6 litra ma przyjemną charakterystykę momentu obrotowego i przy niższych prędkościach sprawia wrażenie bardziej dynamicznego, niż wskazują na to pomiary osiągów. Podczas dalszej podróży z pasażerami i bagażem zaczyna mu jednak brakować tchu, a i przekładnia DSG preferuje raczej niespieszną jazdę. W zamian Skoda odwdzięcza się niewielkim zużyciem paliwa - w warunkach dużego natężenia ruchu średnio 6,5 l/100 km. Pomaga w tym działający bez zbędnej zwłoki układ start-stop oraz przedni napęd. Chętni na zakup wersji 4x4 mogą rozważyć wybór 110-konnej odmiany 2.0 TDI - dostępnej w tej samej co testowana cenie, ale oferowanej wyłącznie z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach (1.6 TDI występuje tylko z DSG). Pozostaje pytanie, czy w ogóle warto inwestować w diesla, jeśli benzynowy wariant 1.2 TSI (105 KM) z przekładnią DSG i napędem na przód jest o 14 tys. zł tańszy.
Ale nie tylko bogata oferta sprawia, że obecne od 5 lat na rynku Yeti wolno się starzeje. Przy okazji zeszłorocznego liftingu model zyskał kilka modnych akcentów, zachował jednak swoją konserwatywną naturę. Bez względu na wersję ma praktycznie urządzoną kabinę, przewidywalnie się prowadzi i skutecznie hamuje, a jego zawieszenie sprawdza się podczas jazdy po dziurach, progach zwalniających czy szutrze.
Skodzie może brakować polotu, ale nie brak jej kompetencji. Wersja 1.6 TDI to jednak bardzo niszowa (czyt. droga) propozycja.
Skoda Yeti 1.6 TDI DSG Ambition: plusy
- przestronne i funkcjonalne wnętrze,
- sporo schowków,
- oszczędny silnik,
- harmonijnie zestrojone zawieszenie
Skoda Yeti 1.6 TDI DSG Ambition: minusy
- umiarkowane osiągi,
- dość głośna praca jednostki napędowej,
- wysoka cena
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński