Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok

Pick-upy to klasa, w której Volkswagen musiał kopiować i uczyć się od innych. Czy Amarok jest na tyle dopracowany, że może zagrozić pozycji Toyoty Hilux?

Gdy Toyota w 1968 roku rozpoczynała produkcję swojego pick-upa Hilux, niemiecki koncern tkwił jeszcze w erze archaicznego Garbusa. W latach 90. XX w. VW oferował Taro, które był niczym innym, jak Hiluxem ze zmienionym znaczkiem. Jednak potem Niemcy postanowili stworzyć własnego pick-upa, lepszego niż wszystkie inne. Czy rzeczywiście Amarok jest doskonalszym produktem niż Hilux?

VW podchodzi ambitnie

VW stworzył dwie wersje napędu 4Motion do Amaroka: stały z centralnym dyferencjałem Torsen oraz dołączany na życzenie z reduktorem. Testowany egzemplarz miał tę pierwszą, szosową wersję napędu, jednak doposażoną w blokadę tylnego mostu. Zaledwie dwulitrowej pojemności diesel 2.0 BiTDI z bardzo stromą krzywą momentu obrotowego i brak reduktora istotnie ograniczają zdolności terenowe tego auta.

Reklama

Bez problemu można nim przejechać kiepską drogą, jednak zapuszczanie się w błoto lub strome podjazdy - to nie dla niego. Podwójnie doładowany diesel ma wystarczającą moc i akceptowalny apetyt na paliwo. Jednak krótka skala obrotów użytecznych sprawia, że do lewarka trzeba sięgać często i choćby z tego względu warto wybrać automatyczną skrzynię 8-biegową (dopłata 9910 zł). Amarok dobrze się prowadzi i jak na pick-upa jest wyjątkowo stabilny przy podróżowaniu z wyższymi prędkościami.

Spoczęli na laurach?

Przy nowocześnie wyglądającym Amaroku Hilux mógłby się wydawać autem zostającym nieco z tyłu. Ale to tylko pozory. Klasyczny napęd z ręcznie dołączanym przodem jest prosty, niezniszczalny i bezwzględnie skuteczny w terenie. Każdy Hilux 4x4 ma reduktor. To, co sprawdza się w terenie, na szosie - szczególnie śliskiej - wypada już jednak gorzej. Zimą Hiluxem trzeba bardzo uważać, bo wysoki środek ciężkości i tylny napęd (na asfalcie nie można włączać tu 4x4) stanowią groźną mieszankę.

Wnętrze Hiluxa, choć z wyglądu leciwe, nie daje zbyt wielu powodów do narzekań. Jest węższe niż w Amaroku, ale opcjonalne skórzane fotele okazują się wygodniejsze i bardziej praktyczne. W przypadku wariantów zabudowy należy za to ogłosić remis - w obu modelach można w tę część zainwestować spokojnie po kilkanaście tysięcy złotych. Wymiary bagażników różnią się między sobą wręcz symbolicznie.

Czy w takim razie da się wskazać zwycięzcę? Tak, o ile z góry założymy przeznaczenie auta. Jeżeli ma jeździć po asfalcie - wybierzmy oszczędniejszego Amaroka. Gdyby miało to być auto dla leśnika albo geodety - zdecydowanie polecamy Hiluxa.

Toyota Hilux, Volkswagen Amarok - podsumowanie

To dwa najlepsze pick-upy na naszym rynku. Atutami Amaroka są nieco niższe zużycie paliwa, lepsza stabilność na szosie i większa ładowność. Jednak Toyocie Hilux też nie brakuje mocnych stron. Jest znacznie bardziej sprawna w terenie, a przez lata udowodniła swoją niezwykłą wytrzymałość.

Dane techniczne: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok

 ToyotaVolkswagen
ModelHiluxAmarok
Wersja3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x42.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTION
Silnikturbodieseldiesel biturbo
Pojemność skokowa2982 cm31968 cm3
Moc maksymalna171 KM/3600180 KM/4000
Maks. moment obrotowy343 Nm/1400400 Nm/1500
Napęd4x44x4
Skrzynia biegówaut./5-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnowetarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość526/184/185 cm518/195/183 cm
Rozstaw osi309 cm310 cm
Średnica zawracania12,2 m13,0 m
Masa/ładowność2001/729 kg1978/842 kg
Maksymalna masa przyczepy2800 kg3000 kg
Poj. zbiornika paliwa80 l (ON)80 l (ON)
Opony255/70 R15205/70 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna170 km/h181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s →11,4 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,3 m →39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,4 m →39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,8 dB 67,0 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,5/6,7/7,79,7/7,0/7,9
Teoretyczny zasięg1040 km1010 km
Średnie zużycie testowe (w l/100 km)9,59,2
Rzeczywisty zasięg840 km870 km
Cena wersji podstawowej*141 900 zł128 920 zł
Cena146 900 zł151 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5 - TEST

Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy