Porównanie: Kia Sportage, Nissan Qashqai

W zeszłym roku najchętniej kupowanymi SUV-ami w Polsce były Kia Sportage i Nissan Qashqai. Pojedynek rozgorzał z jeszcze większą siłą wraz z wprowadzeniem drugiej generacji japońskiego auta.

Kia Sportage 1.6 GDI L, Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Acenta
Kia Sportage 1.6 GDI L, Nissan Qashqai 1.2 DIG-T AcentaMotor

Kia Sportage i Nissan Qashqai zdobyły w Polsce ogromną popularność. W zeszłym roku były nie tylko najczęściej rejestrowanymi autami w swojej klasie (Sportage: 6000 szt., Qashqai poprzedniej generacji 5395 szt.; dane PZPM), ale także zajęły odpowiednio 9. i 10. miejsce wśród wszystkich sprzedawanych u nas samochodów.

Można zatem śmiało uznać, że porównanie kompaktowych SUV-ów Kii i Nissana to rzeczywiście pojedynek na szczycie. Szczególnie w wersjach z przednim napędem i podstawowymi, najchętniej wybieranymi silnikami benzynowymi.

Całkiem przestronnie

Kia wydaje się znacznie masywniejszym pojazdem od Nissana. Różnice w rozmiarach nie są jednak bardzo duże. Sportage jest dłuższy od Qashqaia o 6 cm, szerszy o 5 cm i o tyle samo wyższy. Nissan ma za to większy rozstaw osi, ale o zaledwie 1 cm. Przy tak niewielkich różnicach trudno oczekiwać, by Kia była znacząco przestronniejsza. I rzeczywiście, dokładne pomiary ujawniają zaledwie o 1 cm więcej miejsca na nogi z tyłu i o 2 cm nad głowami z przodu. Tak czy inaczej, w obu autach jest na tyle dużo przestrzeni, by cztery dorosłe (i rosłe) osoby mogły wygodnie odbyć długą podróż. Plus dla Kii za płaską podłogę z tyłu, dzięki której trzeci pasażer - jeśli już będzie musiał tam usiąść - zajmie wygodniejszą pozycję.

Na pochwałę zasługują siedzenia. Są obszerne i mają wystarczający zakres regulacji (dla kierowcy także lędźwiową). Wyższy komfort zapewniają jednak nieco bardziej miękkie fotele w Qashqaiu. Z tyłu także lepiej się w nim siedzi, bo oparcie kanapy jest pochylone pod większym kątem.

Choć Kia jest na rynku już od 2010 r., jej wnętrze prezentuje się równie atrakcyjnie, jak w dniu debiutu. Właściwie, poza przyciskiem do sterowania komputerem umieszczonym na obudowie wskaźników zamiast w kierownicy, trudno mieć zastrzeżenia do obsługi. Schowków i półek jest pod dostatkiem, a w drzwiach jest nawet miejsce na butelkę 1,5 l.

Wnętrze nowego Qashqaia jest o wiele atrakcyjniejsze niż w poprzednim modelu. Materiały są lepszej jakości (także niż w Kii), a ergonomia właściwie perfekcyjna. No może poza utrudnieniem wynikającym z braku języka polskiego w menu rozbudowanego, wielofunkcyjnego komputera pokładowego. Co ciekawe, system audio i nawigacji go "zna".

w cztery lata po debiucie wnętrze Sportage nadal robi bardzo dobre wrażenie.Motor

Zaskakujące, ale podstawowe pojemności bagażników wynoszą dokładnie tyle samo: 401 l. Kia została seryjnie wyposażona w pełnowymiarowe koło zapasowe, a Nissan w dojazdowe. Qashqai ma podłogę, która dzieli bagażnik na dwie części. Pod nią mieści się 32 l, a nad nią - 369 l. Podłogę można wyjąć lub jej połowę umieścić w pionie, by mniejsze przedmioty nie przesuwały się po bagażniku. Z praktycznych udogodnień w Kii znajdziemy natomiast zamykany schowek i podłogę, którą można przypiąć taśmą do dachu, gdy np. chcemy wyjąć koło zapasowe albo apteczkę. Ponieważ bagażniki o pojemności 401 l trudno uznać za duże, bardzo przydałyby się w obu autach siatki, którymi można je oddzielić od wnętrza i bezpiecznie pakować bagaże pod dach. Niestety, w Kii i Nissanie ich nie ma.

w porównaniu z poprzednim modelem wnętrze nowego jest ładniejsze i lepiej wykonane.Motor

Odmienna koncepcja

Najbardziej różnią się od siebie silniki porównywanych aut. Kia ma pod maską wolnossącą jednostkę o pojemności 1,6 litra i słusznej mocy 135 KM. Nissan dysponuje silnikiem o pojemności zaledwie 1,2 l, ale za to wyposażonym w turbodoładowanie. Dzięki temu, choć moc jest niższa o 20 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 190 Nm, czyli jest większy niż w silniku koreańskiego auta o 25 Nm (i osiągany przy niemal 2,5 raza niższych obrotach). W efekcie Nissanem jeździ się znacznie przyjemniej (szczególnie w ruchu miejskim w zakresie prędkości 20-80 km/h), bo jego silnik bardziej zdecydowanie reaguje na dodanie gazu i płynniej rozpędza się od ok. 1500 obr./min.

W Kii, by poczuć wzrost dynamiki wskazówka obrotomierza musi znaleźć się po prawej stronie cyfry 3. Gdy wykorzystaliśmy maksimum potencjału jednostek, czyli w testach dynamicznych, Nissan wyraźnie pokonał Kię w próbie elastyczności na 4. biegu od 60 do 100 km/h, a przegrał w wyższym zakresie prędkości (80-120 km/h) na 6. biegu.

1,2-litrowy doładowany silnik Nissana zadowala się mniejszymi ilościami paliwa. W mieście jest to mniej o 1,3 l, w trasie o 0,6 l, a średnio o 1 litr na 100 km. Jeśli dodamy do tego o 10 l większy bak, nic dziwnego, że zasięg Qashqaia jest dużo większy niż Sportage'a.

Na pochwałę zasługuje dobre wyciszenie obu aut. Podczas jazdy autostradowej, z prędkością 130 km/h na najwyższym przełożeniu silnik Nissana pracuje z prędkością 2750 obr./min, a Kii o ok. 500 obr. wyższą, co przekłada się jednak na większy o decybel poziom hałasu (70,5 do 69,5 dB).

Tylko na przód

Podstawowe wersje Kii oraz Nissana mają napęd przedni. W eksploatacji w normalnych warunkach drogowych nie jest to oczywiście najmniejszym problemem, szczególnie że przyczepność kół nawet podczas ostrego startu z miejsca jest dobra, a elektroniczne systemy kontroli trakcji działają sprawnie.

W wysokim samochodzie ze sporym prześwitem i oponami o dość dużym profilu wcale nie jest łatwo tak zestroić zawieszenie, by z jednej strony zapewnić dobre właściwości jezdne, a z drugiej - komfort. Ta sztuka szczególnie dobrze udała się inżynierom Nissana. Auto zaskakująco szybko i pewnie reaguje na ruchy kierownicą, a nawet na dynamicznie pokonywanych zakrętach zachowuje stoicki spokój. Qashqai ma system Chassis Control, który za pomocą układu ESP reaguje na zachowanie auta na zakrętach oraz nierównościach i przyhamowując delikatnie koła poprawia jego stabilność.

Trzeba uczciwie powiedzieć, że także Kia dobrze się prowadzi i dopiero podczas agresywniejszej jazdy po ciaśniejszych zakrętach odczuwa się większe przechyły i wyraźniejszą niż w Nissanie tendencję do podsterowności. Sportage sprawnie tłumi większość wybojów, ale także na tym polu nieco ustępuje nowszemu japońskiemu rywalowi. Jego zawieszenie pracuje jeszcze ciszej i szybciej wybiera nierówności.

Porównanie: Kia Sportage, Nissan Qashqai

Porównanie: Kia Sportage, Nissan Qashqai (czytaj test)

Kia jest przestronna, ale wysokim osobom mogą przeszkadzać plastikowe obudowy foteli.Motor
Skórzana tapicerka to opcja za 3 tys. zł. Elektryczna regulacja jest seryjna w najbogatszej wersji XL.Motor
Kia Sportage 1.6 GDI L, Nissan Qashqai 1.2 DIG-T AcentaMotor
Widoczność do tyłu – słaba. Sytuację w pewnym stopniu poprawiają boczne okienka. Czujniki parkowania to w wersji Acenta opcja.Motor
Sterowanie komputerem pokładowym jest niewygodne.Motor
Widoczność do tyłu jest w Kii bardzo kiepska, bo słupki są szerokie, a szyba niewielka. Czujniki cofania są seryjne od wersji L.Motor
Silnik Kii jest o 0,4 l większy od Nissana i o 20 KM mocniejszy.Motor
W cztery lata po debiucie wnętrze Sportage nadal robi bardzo dobre wrażenie.Motor
System parkowania – opcja w pakiecie z przednimi czujnikami.Motor
Wspomaganie kierownicy ma w Kii tryby sport, comfort i normal. W Nissanie – sport i normal.Motor
Podstawowa pojemność bagażnika Kii to 401 l. Taśmy znacznie ułatwiają podnoszenie oparć.Motor
Także z tyłu siedzi się w Qashqaiu wygodnie. Tak jak w Kii, brakuje tu nawiewów powietrza.Motor
Siedzenia Nissana są wygodniejsze niż te w Kii. Szkoda tylko, że nie zastosowano płynnej regulacji oparcia.Motor
Ogrzewanie kierownicy włącza się przyciskiem na kolumnie.Motor
W porównaniu z poprzednim modelem wnętrze nowego jest ładniejsze i lepiej wykonane.Motor
Ciekawy detal – podświetlenie konsoli między fotelami.Motor
Rozbudowanym komputerem pokładowym steruje się bardzo wygodnie, bo z kierownicy.Motor
Komputer nie „zna” polskiego, a system multimedialny – tak.Motor
Chassis Control – stabilizuje auto na zakrętach i nierównościach.Motor
Bagażnik Nissana też mieści 401 l. Z tego 32 litry przypadają na schowek pod wyjmowaną podłogą.Motor
Jednostka 1.2 Nissana ma turbo. Jest zrywniejsza i mniej pali.Motor
Szybka jazda daje więcej przyjemności w Nissanie. Przechyły nadwozia są mniejsze, a reakcje na ruch kierownicą – szybsze.Motor
Kia Sportage 1.6 GDI LMotor
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T AcentaMotor

Oba samochody mają układy kierownicze, w których wspomaganie może pracować w różnych trybach, ze zmienną siłą. Kia ma trzy tryby, a Nissan - dwa. Ale i tak najlepiej w obu przypadkach wybrać na stałe ustawienie Sport. Precyzja jest wtedy najlepsza także podczas szybkiej jazdy, a siła wspomagania wystarczająco duża nawet podczas manewrów na parkingu.

Kia Sportage, Nissan Qashqai - podsumowanie

Nowe wcielenie Nissana Qashqaia jest zdecydowanie lepsze od pierwszego. Na tyle, by wygrać ze Sportage'em. Najważniejsza różnica między tymi samochodami tkwi w układzie napędowym. Silnik Nissana mimo że mniejszy, dzięki turbodoładowaniu zapewnia dużo lepsze wrażenia z jazdy.

Kia Sportage, Nissan Qashqai - prześwity

Kia i Nissan nie mogą się pochwalić szczególnie dużymi prześwitami. Są w tej klasie auta (np. Mazda CX-5), w których wynosi on nawet 21 cm. Za to krawędź zderzaka w obu jest na tyle wysoko, by żaden krawężnik nie był przeszkodą.

Kia Sportage

Kia SportageMotor

Nissan Qashqai

Nissan QashqaiMotor

Kia Sportage, Nissan Qashqai - dane techniczne

 
Kia
Nissan
Model
Sportage
Qashqai
Wersja
1.6 GDI L
1.2 DIG-T Acenta
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1591 cm3
1197 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
135 KM/6300
115 KM/4500
Maks. moment obrotowy
165 Nm/4850
190 Nm/2000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
444/186/164 cm
438/181/159 cm
Rozstaw osi
264 cm
265 cm
Średnica zawracania
10,6 m
10,7 m
Masa/ładowność
1305/525 kg
1350/510 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
401/1289 l
401/1569 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
65 l (Pb 95)
Opony
225/60 R17
215/60 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
178 km/h
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,1 s
11,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,8 s →
11,1 s →
Elastyczność 60-100 km/h
12,6 s (4. bieg)
10,7 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
23,3 s (6. bieg)
24,8 s (6. bieg) 
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,3 m →
38,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,0 m →
38,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,2 dB →
66,3 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,9
3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,2/6,0/6,8
6,9/4,9/5,6
Teoretyczny zasięg
810 km
1160 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/6,4/7,9
8,0/5,8/6,9
Rzeczywisty zasięg
700 km
940 km
Cena wersji podstawowej**
69 990 zł
74 500 zł
Cena
82 490 zł
81 300 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Wyższą o 1190 zł cenę Kia rekompensuje seryjnym wyposażeniem bogatszym o kamerę i czujniki cofania. Po zrównaniu wyposażenia (oba auta z nawigacją, kamerą cofania i czujnikami z przodu i z tyłu) Sportage będzie kosztować 88 490 zł, a Qashqai - 90 200 zł, czyli stanie się droższy o 1710 zł.

Punktacja - segment: SUV-y i crossovery

Punktacja - segment: SUV-y i crossoveryMotor

Dwa bardzo udane auta, ale to jazda nowszym Nissanem jest przyjemniejsza.

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas