Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active - test

Peugeot namawia, aby zainwestować raz, by potem przez długie lata cieszyć się tanią jazdą. Realizację tego planu ma zapewnić model 301 z seryjnym LPG.

Jedynka w oznaczeniu modelu to według Peugeota "przystępne cenowo modele spełniające oczekiwania klientów w zakresie praktycznych rozwiązań eksploatacyjnych i wszechstronności". Zgodnie z oczekiwaniami sporej grupy klientów wprowadzono więc do gamy "301" zasilane gazem LPG.

Pod egidą Peugeota

Instalacja jest montowana w Polsce przez firmę Czakram na komponentach BRC. Wprawdzie nie jest to wyposażenie fabryczne, ale specjaliści z firmy Czakram stworzyli ją pod nadzorem inżynierów koncernu Peugeot/Citroen i została ona przez nich przetestowana, co ma zagwarantować bezproblemowe funkcjonowanie dwupaliwowego układu napędowego.

Reklama

Toroidalny zbiornik na LPG zamontowano we wnęce na koło zapasowe. Pełnowymiarowy "zapas" trafił do bagażnika, zapakowany w estetyczny pokrowiec. Niestety, ogromne i ciężkie koło na tyle ograniczało funkcjonalność bagażnika, że na czas testu wyjęliśmy je z samochodu. Lepiej zainwestować po prostu w zestaw naprawczy do opon (spray+kompresor, razem ok. 100 zł). Jednak estetyka montażu instalacji nie budzi żadnych zastrzeżeń: zawór do tankowania gazu ukryto pod klapką wlewu paliwa, natomiast wskaźnik poziomu i aktualnie używanego paliwa - po lewej stronie od kolumny kierowniczej, na wysokości kolana kierowcy.

Samochód oczywiście z początku pracuje na benzynie i na zasilanie gazowe przełącza się automatycznie. Odbywa się to całkowicie niezauważalnie dla kierowcy. Nie ma też istotnej zmiany w osiągach (ok. 0,4 s wolniej do 100 km/h na LPG). 301 z pewnością nie jest demonem mocy, ale w mieście radzi sobie znakomicie i dynamicznie przyspiesza dzięki krótkim przełożeniom. Niestety, jest też hałaśliwy: 63 dB przy 50 km/h i ponad 70 dB przy 130 km/h to słabe wyniki.

Bezlitosna matematyka

Trudno rozważać 301 w kategorii emocji, pozwólmy więc mówić liczbom. Dopłata do instalacji LPG to 3100 zł. Zmierzone przez nas zużycie średnie wyniosło 8 l benzyny na 100 km lub 10 l gazu.

Oznacza to, że przy cenie 5,40 zł za litr benzyny i 2,65 za litr gazu, przejechanie 100 km kosztuje odpowiednio 43,2 i 26,5 zł. Zakładając, że auto jeździłoby cały czas na LPG, koszt instalacji zwróciłby się już po 18,5 tys. km. Trzeba jednak mieć na uwadze naturalne zużycie benzyny przy odpalaniu i dodatkowo wyższe ceny badań technicznych (obowiązkowych co rok, a nie po 3 latach od zakupu).

Można więc przyjąć, że moment zwrotu inwestycji w instalację nastąpi po ok. 25 tys. km, co brzmi obiecująco. 301 z LPG jawi się jako atrakcyjna alternatywa dla skomplikowanych diesli, które w dodatku źle sprawdzają się w mieście. Powinni rozważyć go wszyscy, którzy potrzebują niedrogiego auta do pracy. A my wciąż apelujemy do Peugeota o wprowadzenie 301 kombi!

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active - podsumowanie

Jazda za grosze nie oznacza wyrzeczeń. Peugeot 301 z LPG jest wygodny, oszczędny i tani.

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active: plusy

  • niski koszt przejechania 100 km,
  • realistycznie skalkulowana cena,
  • sporo miejsca z tyłu,
  • absolutny brak zapachu LPG w kabinie


Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active: minusy

  • ubogie wyposażenie,
  • brak wyboru nadwozi,
  • przeciętny komfort jazdy,
  • hałaśliwość,
  • bagażnik zajęty kołem zapasowym

Rywale Peugeota 301: rozsądne ceny i LPG

Chevrolet Cruze 1.8

Ceny: od 55 990 zł

Dacia Logan 1.2 16V

Instalacja gazowa montowana jest przez producenta już w fabryce. Logana napędza silnik 1.2 16V o mocy 75 KM. Na LPG moc spada o 2 KM. Oprócz sedana, w ofercie jest również hatchback (Sandero) i kombi (MCV).

Ceny (Logan): od 36 400 zł

Skoda Rapid 1.2 MPI

Jedyny w tym zestawieniu model 3-cylindrowy. 75-konny silnik 1.2 MPI można wyposażyć w instalację Landi Renzo, ale kosztuje to aż 4350 zł. W ofercie są też modele Citigo, Fabia i Roomster z LPG.

Ceny (Rapid): od 52 850 zł

Dane techniczne: Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active

Silnikbenzynowy+LPG
Pojemność skokowa1587 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna115 KM/6050
Maks. moment obrotowy150 Nm/4000
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość444/175/147 cm
Rozstaw osi265 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1090/434 kg
Pojemność bagażnika506 l
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG)50/35 l
Opony185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG11,1 s
Elastyczność 60-100 km/h10,0 s (4. bieg)
Elastyczność 60-100 km/h - LPG10,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h15,7 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h - LPG17,2 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)48,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)48,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,8/5,3/6,5
Teoret. zasięg (na benz./LPG)770/438 km
Śr. zużycie paliwa w teście w l/100 km8,0
Śr. zużycie LPG w teście w l/100 km10,0
Rzeczywisty zasięg (na benz./LPG)630/350 km
Cena50 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Chevrolet Cruze 1.8 LPG - TEST

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy