Mini Coupe Cooper S - test

Sentyment do klasycznego Mini to jedno, twarde wymogi rynkowe – drugie. Firma sukcesywnie rozwija więc swoją ofertę – w przypadku Coupe ze świetnym skutkiem.

Motor
Kokpit dobrze znany z innych wersji Mini. Na plus trzeba zapisać niepowtarzalny styl i świetne materiały, na minus – ergonomiczne wpadki.Motor

Mini 5-drzwiowe, z dieslem albo napędem 4x4? Firma nie ma skrupułów z poszerzaniem gamy o odmiany niezbyt kojarzące się z pierwowzorem. Dwuosobowe coupe też jest czymś niespotykanym w historii marki. Ale swoim charakterem do wizerunku Mini pasuje znakomicie. Coupe jest niższe od hatchbacka o 5 cm, ma mocniej pochylone przednie słupki i charakterystyczny, obły dach. Całość wygląda zadziornie.

Dla pary

We wnętrzu miejsca dla dwóch osób jest tyle samo, co w hatchbacku. Fotele zamontowane są bardzo nisko, a w podsufitce znajdują się pokaźne wgłębienia na głowy, mniejsza wysokość co najwyżej utrudnia wsiadanie do auta. Także widoczność z wnętrza nie jestnajlepsza. Zwłaszcza do tyłu - malutkie szybyzmuszają do korzystania wyłącznie z lusterek podczas cofania.

Brak tylnej kanapy nie jest tak bardzo dotkliwy. W "normalnym" Mini i tak jest na niej za ciasno dla dorosłych osób. W zamian Coupe otrzymało bardzo praktyczny bagażnik. Ma pojemność 280 litrów, a wielka, unoszona z szybą pokrywa, znakomicie ułatwia jego wykorzystanie.

Mini Coupe Cooper S

Mini Coupe Cooper S (czytaj test)

Wielki zegar pośrodku świetnie pełni rolę wyświetlacza nawigacji, ale jako prędkościomierz jest zupełnie nieczytelny.Motor
W tylnej przegrodzie pozostawiono spory otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów – wbrew pozorom Coupe jest bardzo praktyczną wersją Mini.Motor
Spoiler wysuwa się automatycznie powyżej 80 km/h (można też sterować nim ręcznie).Motor
Tylko dwa fotele , ale miejsca na nich jest tyle samo, co w hatchbacku. W wersji coupe siedzi się bardzo nisko, co dobrze pasuje do sportowego wizerunku auta, ale odczuwalnie utrudnia wsiadanie.Motor
Zielona lampka – oznaka aktywacji trybu „Sport”. Świetnie wpływa na efekty dźwiękowe.Motor
Panel sterowania nawigacji ma bardzo małe przyciski i jest umieszczony nisko, co utrudnia jego obsługę.Motor
Kokpit dobrze znany z innych wersji Mini. Na plus trzeba zapisać niepowtarzalny styl i świetne materiały, na minus – ergonomiczne wpadki.Motor
Wielka pokrywa kryje aż 280-litrowy bagażnik.Motor
Mini Coupe Cooper SMotor
Dach w Mini Coupe bez dopłaty może być srebrny, czarny lub w kolorze nadwozia.Motor

Mały, ale wariat

Cooper S napędzany jest turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 184 KM. Dzięki niemu Mini zachowuje się, jakby miało ADHD. Jeśli pod kołami jest trochę wilgoci - buksują nawet po wciśnięciu gazu na trzecim biegu. Silnika nie trzeba nawet zbyt wysoko "kręcić", odpowiednia moc generowana jest już w średnim zakresie obrotów.

Osobna sprawa to odgłos pracy, zwłaszcza po przełączeniu auta w tryb "Sport". Odjęciu gazu towarzyszą wtedy głośne strzały z tłumika. Prawie jak w rajdówce.

Żywiołem Mini Coupe są kręte drogi, samochód błyskawicznie reaguje na ruch kierownicy. Zawieszenie zestrojone jest jednak dosyć twardo, co w połączeniu z małym rozstawem osi powoduje nerwowość w zachowaniu auta na nierównościach drogi. Coupe podskakuje jak piłeczka, zmuszając kierowcę do zachowania koncentracji. Ale to dobrze pasuje do całości. Tu nie ma miejsca na nudę, samochód gwarantuje mnóstwo wrażeń.

Okrążenie toru testowego

Mini Coupe pokonało nasz tor tylko o 0,45 s szybciej od hatchbacka. Nowość zaskoczyła nas nieco większą niż w standardowej wersji podsterownością, która przy następujących po sobie manewrach potrafi przejść w gwałtowną nadsterowność (przy wyłączonym ESP, w normalnej sytuacji układ gasi takie zapędy "miniaka"). Oto zmierzone na torze wartości:

  • czas okrążenia toru: 1:25,62 min
  • maksymalne przeciążenie boczne: 1,03 g
  • maksymalne przeciążenie wzdłużne (przy hamowaniu): 1,00 g
Motor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
184 KM/5500
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1600
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1165/290 kg
Średnica zawracania
10,7 m
Pojemność bagażnika
280 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
373/168/138 cm
Rozstaw osi
247 cm
Opony
195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,3/5,0/5,8
Emisja dwutlenku węgla
136 g/km
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
0-400 m
15,0 s
0-1000 m
27,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,2/6,4 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
7,1/8,2 s (5./6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
71,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
11,5/7,5
Cena wersji podstawowej**
107 600 zł
Cena
107 600 zł
*opony zimowe, temp. 6°C, nawierzchnia wilgotna; **z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas