Mini Paceman Cooper S ALL4 - test
Paceman wjeżdża w lukę pomiędzy miejskim Mini a crossoverem Countryman. Za sprawą napędu na obie osie i 184-konnego silnika daje dużo radości z jazdy.
Brytyjski producent odkrywa kolejne nisze. Jego oferta liczy już siedem aut, choć modele są właściwie tylko dwa - małe Mini w kilku wersjach nadwoziowych oraz 5-drzwiowy Countryman, reprezentujący klasę miejskich crossoverów. I właśnie na nim bazuje nowy Paceman.
Oba samochody różni jednak coś więcej od liczby drzwi. Zwarte proporcje Pacemana podkreśla o 3 cm niżej poprowadzona linia dachu i muskularnie wyrzeźbiony tylny pas. Osłony nadkoli ucieszą amatorów nieutwardzonych szlaków, ale pod względem prześwitu (14 cm) Mini nie odbiega od zwyczajnych kompaktów.
Osobliwa ergonomia
W kabinie - widok znany z Countrymana. Nad deską rozdzielczą dominuje prędkościomierz wielkości małej pizzy, przełączniki nawiązują kształtem do tych z samolotów, a nocą wnętrze rozświetla dyskretne podświetlenie w jednym z kilku kolorów do wyboru. Projektanci Mini do perfekcji opanowali sztukę zabawy kształtami i tworzywami. W zamian trzeba jednak przywyknąć do pewnych wyrzeczeń, choćby nisko umieszczonego panelu sterowania wentylacją czy ukrytej przy tunelu środkowym dźwigni regulacji oparcia fotela. Plus za liczne schowki i kieszonki.
Mocno wyprofilowany fotel, poręczna kierownica i pedały o krótkim skoku - Paceman szybko łapie kontakt z kierowcą. Jego układ kierowniczy jest bezpośredni, ale nie męczący, a sprężyste zawieszenie zapewnia akceptowalny komfort jazdy.
Niżej położony środek ciężkości sprawia, że na nierównościach Paceman nie zdradza nerwowych odruchów, znanych z Countrymana. W zakrętach pozostaje przyjemnie podsterowny, jest też stabilny przy wysokich prędkościach autostradowych.
Do kompletu wersja Cooper S ma 184-konny silnik z bardzo subtelną turbodziurą i mocnym ciągiem w szerokim zakresie obrotów. Temperament jednostki potęguje krótkie zestrojenie 6-stopniowej skrzyni z piekielnie precyzyjnym mechanizmem zmiany biegów. Mimo sporej mocy i masy własnej (wersja ALL4 waży 1370 kg, o 65 więcej od przednionapędowej) Paceman zużywa rozsądne ilości paliwa - w granicach 7-11 l/100 km.
Cena stylu
Cooper S bez dodatków kosztuje 121 tys. zł, ale korzystanie z długiej listy dodatków szybko winduje jego cenę do ponad 150 tys. zł. Tyle samo trzeba zapłacić za porównywalne kompakty premium. Pacemanowi trudno znaleźć jednak bezpośrednią konkurencję - to autoz pogranicza kilku klas. Tańsze odmiany celująnp. w Nissana Juke'a i Citroena DS4, a droższe - w Range Rovera Evoque'a.
Mini Paceman Cooper S ALL4
Mini Paceman Cooper S ALL4 (czytaj test)
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 184 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm/1700 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Masa/ładowność | 1370/395 kg |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 330/1080 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 47 l (Pb 95) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 411/179/152 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Opony | 205/55 R17 |
Teoretyczny zasięg | 700 km |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 8,2/5,8/6,7 |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,7 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 11,2 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,9 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,5 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,1 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 10,4/7,3 |
Rzeczywisty zasięg | 530 km |
Cena wersji podstawowej** | 121 700 zł |
Cena | 158 603 zł |
*pomiary na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała