Mini Paceman Cooper S ALL4 - test

Paceman wjeżdża w lukę pomiędzy miejskim Mini a crossoverem Countryman. Za sprawą napędu na obie osie i 184-konnego silnika daje dużo radości z jazdy.

Czarne obręcze to tylko próbka możliwości indywidualizacji Mini.
Czarne obręcze to tylko próbka możliwości indywidualizacji Mini.Motor

Brytyjski producent odkrywa kolejne nisze. Jego oferta liczy już siedem aut, choć modele są właściwie tylko dwa - małe Mini w kilku wersjach nadwoziowych oraz 5-drzwiowy Countryman, reprezentujący klasę miejskich crossoverów. I właśnie na nim bazuje nowy Paceman.

Oba samochody różni jednak coś więcej od liczby drzwi. Zwarte proporcje Pacemana podkreśla o 3 cm niżej poprowadzona linia dachu i muskularnie wyrzeźbiony tylny pas. Osłony nadkoli ucieszą amatorów nieutwardzonych szlaków, ale pod względem prześwitu (14 cm) Mini nie odbiega od zwyczajnych kompaktów.

Osobliwa ergonomia

Nie wszystkie materiały przystają do ceny Mini, ale kokpit i tak robi wrażenie. Jego obsługa wymaga chwili przyzwyczajenia – niektóre przełączniki umieszczono za nisko lub w nietypowych miejscach.Motor

W kabinie - widok znany z Countrymana. Nad deską rozdzielczą dominuje prędkościomierz wielkości małej pizzy, przełączniki nawiązują kształtem do tych z samolotów, a nocą wnętrze rozświetla dyskretne podświetlenie w jednym z kilku kolorów do wyboru. Projektanci Mini do perfekcji opanowali sztukę zabawy kształtami i tworzywami. W zamian trzeba jednak przywyknąć do pewnych wyrzeczeń, choćby nisko umieszczonego panelu sterowania wentylacją czy ukrytej przy tunelu środkowym dźwigni regulacji oparcia fotela. Plus za liczne schowki i kieszonki.

Mocno wyprofilowany fotel, poręczna kierownica i pedały o krótkim skoku - Paceman szybko łapie kontakt z kierowcą. Jego układ kierowniczy jest bezpośredni, ale nie męczący, a sprężyste zawieszenie zapewnia akceptowalny komfort jazdy.

Niżej położony środek ciężkości sprawia, że na nierównościach Paceman nie zdradza nerwowych odruchów, znanych z Countrymana. W zakrętach pozostaje przyjemnie podsterowny, jest też stabilny przy wysokich prędkościach autostradowych.

Do kompletu wersja Cooper S ma 184-konny silnik z bardzo subtelną turbodziurą i mocnym ciągiem w szerokim zakresie obrotów. Temperament jednostki potęguje krótkie zestrojenie 6-stopniowej skrzyni z piekielnie precyzyjnym mechanizmem zmiany biegów. Mimo sporej mocy i masy własnej (wersja ALL4 waży 1370 kg, o 65 więcej od przednionapędowej) Paceman zużywa rozsądne ilości paliwa - w granicach 7-11 l/100 km.

Cena stylu

Cooper S bez dodatków kosztuje 121 tys. zł, ale korzystanie z długiej listy dodatków szybko winduje jego cenę do ponad 150 tys. zł. Tyle samo trzeba zapłacić za porównywalne kompakty premium. Pacemanowi trudno znaleźć jednak bezpośrednią konkurencję - to autoz pogranicza kilku klas. Tańsze odmiany celująnp. w Nissana Juke'a i Citroena DS4, a droższe - w Range Rovera Evoque'a.

Mini Paceman Cooper S ALL4

Mini Paceman Cooper S ALL4 (czytaj test)

Tarcza prędkościomierza służy jako ekran. Obsługa jak w BMW.Motor
Bagażnik ma 330 litrów pojemności (o 20 l mniej niż w Countrymanie). Tylne fotele można składać, choć nie da się uzyskać płaskiej powierzchni.Motor
Nie wszystkie materiały przystają do ceny Mini, ale kokpit i tak robi wrażenie. Jego obsługa wymaga chwili przyzwyczajenia – niektóre przełączniki umieszczono za nisko lub w nietypowych miejscach.Motor
Pokrywa silnika sięga aż do nadkoli i zderzaka. Na szczęście nie unosi się już razem z lampami i nie otwiera się uchwytem od strony pasażera, tak jak w pierwszych „nowych” Mini.Motor
Jeden z najlepszych 4-cylindrowych, benzynowych silników turbo: elastyczny, a do tego w miarę oszczędny.Motor
Z tyłu niewiele przestrzeni i dwa osobne fotele – raczej dla pasażerów o wzroście do 175 cm.Motor
Przednie fotele mają dobre trzymanie, ale zbyt krótkie siedziska.Motor
Czarne obręcze to tylko próbka możliwości indywidualizacji Mini.Motor
Mini Paceman Cooper S ALL4Motor
Zadarta linia szyb i muskularne błotniki wyglądają atrakcyjnie, ale widoczność do tyłu jest kiepska.Motor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
184 KM/5500
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1700
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1370/395 kg
Średnica zawracania
11,6 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
330/1080 l
Pojemność zbiornika paliwa
47 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
411/179/152 cm
Rozstaw osi
260 cm
Opony
205/55 R17
Teoretyczny zasięg
700 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,2/5,8/6,7
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
11,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,1 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,4/7,3
Rzeczywisty zasięg
530 km
Cena wersji podstawowej**
121 700 zł
Cena
158 603 zł
*pomiary na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas