Mini Countryman Cooper SD ALL4 - test
Funkcjonalne nadwozie, obszerny bagażnik, a także mocny diesel. Countryman mini jest tylko z nazwy.
Jeszcze do niedawna marka Mini kojarzona była z produkcją małych, miejskich aut dla indywidualistów. Od pewnego czasu wizerunek ten zaczyna ulegać zmianie - w 2007 roku do salonów trafiło nietypowe kombi, model Clubman, a w 2010 r. do sprzedaży wprowadzono miejskiego crossovera - Countrymana. Auto ma pięciodrzwiowe nadwozie i na tyle obszerną kabinę, że bez trudu zmieszczą się w niej cztery dorosłe osoby. Ma również funkcjonalny bagażnik o pojemności 350 litrów. Jak przystało na model uterenowiony, w mocniejszych wersjach silnikowych dostępny jest także napęd na 4 koła.
Mocny diesel
Pod maskę Contrymana trafił diesel o mocy 143 KM. To aktualnie najmocniejsza wysokoprężna jednostka napędowa w gamie, a wyposażone w nią auto nosi nazwę Cooper SD. W ofercie znajduje się zarówno wersja z napędem na przednią oś, jak i testowany, droższy o 6600 zł model 4x4 (ALL4).
Wydaje się, że napęd na obie osie powinien być obowiązkowym wyposażeniem tego auta. Dlaczego? Silnik dysponuje wysokim momentem obrotowym (305 Nm) - dzięki przenoszeniu napędu przez obie osie, podczas ruszania na mniej przyczepnych nawierzchniach koła nie buksują, a Mini płynnie przyspiesza, bez problemów wykorzystując pełną moc jednostki napędowej. Jest przy tym wystarczająco dynamicznym autem. Od 0 do 100 km/h Cooper SD przyspiesza w 9,5 sekundy. Warto również rozważyć wybór 6-biegowej, automatycznej skrzyni Steptronic. Co prawda jej poszczególne przełożenia załączane są z lekkim szarpnięciem, ale najważniejsze, że zwalnia nas z potrzeby częstego sięgania do lewarka podczas jazdy w miejskich korkach. Nie ma też zbyt dużego wpływu na zużycie paliwa.
Wysoka cena prestiżu
Auta marki Mini nie są tanie. Testowany Countryman - model Cooper SD ALL4 Steptronic - kosztuje minimum 127 085 zł zł. Można oczywiście zaoszczędzić na automatycznej skrzyni biegów (6285 zł) czy napędzie na obie osie, ale przy tak mocnym silniku i mocno wygórowanej cenie wyjściowej chyba nie warto. Jeżeli dla kogoś jest ona zbyt wysoka, a Countryman z dieslem jest w kręgu jego zainteresowań, powinien sięgnąć po tańsze wersje One D (90 KM) lub Cooper D (112 KM).
Mini Countryman Cooper SD ALL4
Mini Countryman Cooper SD ALL4 (czytaj test)
Mini Countryman Cooper SD ALL4: plusy
- przestronne, funkcjonalne nadwozie,
- zapewniający dobre osiągi silnik Diesla,
- płynnie działająca skrzynia biegów.
Mini Countryman Cooper SD ALL4: minusy
- wysoka cena zakupu,
- skromne wyposażenie standardowe,
- mało komfortowy układ jezdny,
- płaskie, słabo wyprofilowane fotele i kanapa.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 143 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 305 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Pojemność bagażnika | 350/1170 l |
Długość/szerokość/wysokość | 410/179/156 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Opony | 205/55 R17 |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 7,7/5,1/6,1 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 8,5/5,9 |
Cena | 127 085 zł |
Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Robert Brykała