Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - test

Nowa Mazda 3 w odmianie sedan bardzo przypomina większy model 6. Czy w bogato wyposażonej wersji z automatem jest w stanie go zastąpić?

Japoński producent powiększył gamę modelu 3 o wersję sedan. Jak wszystkie nowe Mazdy, wygląda nowocześnie i dynamicznie. Jest przy tym podobna do większego modelu 6. Nabywcom, którym zależy na wizerunku taki zabieg powinien się spodobać.

Dopiero gdy mniejsza i większa Mazda staną obok siebie, widać 28-centymetrową różnicę w długości. Czterodrzwiowa "trójka" jest bowiem tylko o 2 cm dłuższa od hatchbacka. Stąd nieduży bagażnik - wśród kompaktowych sedanów pojemność 419 l nie imponuje.

Kabina też nie zachwyca wielkością. Z przodu na brak miejsca narzekają dopiero wysokie osoby, ale na tylnych siedzeniach po prostu brakuje przestrzeni, zwłaszcza na nogi.

Reklama

Dobry zestaw

Testowane auto napędza silnik 2.0 o mocy 120 KM we współpracy z 6-biegowym automatem. Oba powstały w dbającej o wydajność technologii SkyActiv.

Mazda 3 hatchback z ręczną skrzynią (więcej informacji w ramce z prawej) zużywa w mieście 8,8 l, a poza nim 5,4 l na 100 km. Co ciekawe, z automatyczną nie staje się bardziej paliwożerna. W ruchu miejskim na 100 km potrzebuje raptem o 0,2 l więcej benzyny, w trasie o dokładnie tyle samo mniej (co może być zasługą nieco bardziej aerodynamicznej sylwetki). Nieźle jak na dwulitrowy silnik z automatem.

Osiągi też są świetne - Mazda rozpędza się do 100 km/h w 9,7 s, czyli aż o 0,6 s szybciej niż twierdzi producent. Kiedy trzeba, skrzynia działa szybko, ale podczas spokojnej jazdy płynnie zmienia przełożenia.

Sprężyste zawieszenie jest zestrojone tak jak w hatchbacku. Zapewnia pewne zachowanie w zakrętach, gdzie Mazda zaskakuje zwinnością i neutralnym zachowaniem. A przy tym nieźle tłumi wyboje, pracując cicho i harmonijnie. Tylko na krótkich poprzecznych nierównościach zdarza mu się mocniej wstrząsnąć pasażerami.

W cenie hatchbacka

Nieźle wyposażoną Mazdę 3 z automatem można mieć za 79 900 zł (sedan kosztuje tyle samo co hatchback). Warto jednak dopłacić 3500 zł do testowanej odmiany SkyEnergy. Jest bogatsza m.in. o asystenta martwego pola, podgrzewane fotele czy czujniki cofania. I dopiero do niej można - za rozsądne 2400 zł - dokupić ksenony w zestawie ze światłami LED.

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - podsumowanie

"Trójka" nie zastąpi Mazdy 6, ale w testowanej konfiguracji to świetne auto, choć trochę ciasne.

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: plusy

  • atrakcyjny wygląd,
  • pewne prowadzenie,
  • niezły komfort jazdy,
  • sprawny automat,
  • dobre osiągi,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie


Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: minusy

  • ciasna tylna część kabiny,
  • przeciętnie duży bagażnik,
  • hałas przy wyższych obrotach,
  • niezbyt intuicyjna obsługa multimediów

Dane techniczne: Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna120 KM/6000
Maks. moment obrotowy210 Nm/4000
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość459/180/145 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania11,4 m
Masa/ładowność1230/605 kg
Pojemność bagażnika419 l
Poj. zbiornika paliwa51 l (Pb 95)
Opony205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,6 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,0 dB →
Rzeczywista prędkość**94 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,0/4,8/5,6
Teoretyczny zasięg910 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,0/5,2/7,1
Rzeczywisty zasięg720 km
Cena83 400 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, przy temp. 3°C, na suchej nawierzchni;
**przy wskazaniu 100 km/h

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Ford Focus, Mazda 3 - PORÓWNANIE

Hybrydowa Mazda Axela/3 - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy