Kia Soul 1.6 GDI XL - test
Kia Soul po faceliftingu tylko nieznacznie różni się od poprzedniczki. Nowością jest benzynowy silnik 1,6 l o mocy 140 KM.
Soul to przedstawiciel crossoverów - coraz popularniejszego typu samochodów, mających cechy przynajmniej dwóch segmentów.
W przypadku Kii chodzi o połączenie auta miejskiego z SUV-em. Tę kompilację - pierwszą w wydaniu koreańskiej marki - trzeba uznać za udaną. Miejsca w Soulu jest dużo, także dla pasażerów podróżujących z tyłu. Kia przewyższa pod tym względem rywali: Nissana Juke, Toyoty Urban Cruiser czy Volkswagena Polo Cross.
Soul wyróżnia się na drodze. Zapewnia mu to charakterystyczny kształt nadwozia, które po faceliftingu zyskało na wyrazistości dzięki szerszemu wlotowi powietrza i większym światłom przeciwmgielnym. Nieco inaczej wyglądają też lusterka zewnętrzne, klamki i tylne światła. Zmiany we wnętrzu objęły głównie panel centralny.
140 KM zamiast 124 KMNowością w gamie dostępnych jednostek napędowych jest 140-konny silnik benzynowy 1,6 l, który zastąpił jednostkę mającą 124 KM. Zwiększenie mocy pozytywnie wpłynęło na osiągi Soula - zmierzone przez nas przyspieszenie do 100 km/h wynosi teraz 9,8 s w porównaniu z 11,1 s w poprzedniku. Silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. W opcji dostępna jest 6-biegowa przekładnia automatyczna (5500 zł).
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to niewiele ma ono wspólnego z danymi fabrycznymi. Zarówno w przypadku jazdy miejskiej, jak i podróżowania w trasie okazało się ono większe o ok. 1,5 l/100 km, i to mimo stosowania się do sugestii zmiany przełożeń wyświetlanych przez komputerpokładowy.
Kia Soul 1.6 GDI XL
Kia Soul 1.6 GDI XL (czytaj test)
Bogate wyposażenieUwagę zwraca bogate wyposażenie wersji XL. Obejmuje ono m.in. automatyczną klimatyzację, pakiet LED (światła dzienne i tylne, automatycznie włączające się światła mijania z czujnikiem zmierzchu i przyciemniane tylne szyby) oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Te ostatnie nadają autu atrakcyjny wygląd, ale spory rozmiar obręczy w połączeniu z niskoprofilowymi oponami sprawia, że jazdę Soulem trudno uznać za komfortową. Pokonywanie poprzecznych nierówności z nieco większą prędkością powoduje, że samochód nieprzyjemnie podskakuje na drodze.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 140 KM/6300 |
Maks. moment obrotowy | 166 Nm/4850 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Średnica zawracania | 10,5 m |
Masa/ładowność | 1269/451 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 340/1356 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R18 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 412/179/161 cm |
Rozstaw osi | 255 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,6/7,7/6,4 |
Emisja dwutlenku węgla | 149 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 11,4 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 21,6 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,8 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,5 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 9,2/7,3 |
Cena wersji podstawowej* | 60 990 zł |
Cena | 62 890 zł |
*z tym samym silnikiem |
Maciej Pobocha