Kia Soul 1.6 GDI XL - test

Kia Soul po faceliftingu tylko nieznacznie różni się od poprzedniczki. Nowością jest benzynowy silnik 1,6 l o mocy 140 KM.

Wysokie nadwozie sprawia, że podróżnym o wzrośnie nawet 190 cm nie brakuje miejsca nad głową.
Wysokie nadwozie sprawia, że podróżnym o wzrośnie nawet 190 cm nie brakuje miejsca nad głową.Motor

Soul to przedstawiciel crossoverów - coraz popularniejszego typu samochodów, mających cechy przynajmniej dwóch segmentów.

Do jakości wykończenia wnętrza i łatwości obsługi urządzeń pokładowych trudno mieć zastrzeżenia. Wreszcie dostępna jest automatyczna klimatyzacja.Motor

W przypadku Kii chodzi o połączenie auta miejskiego z SUV-em. Tę kompilację - pierwszą w wydaniu koreańskiej marki - trzeba uznać za udaną. Miejsca w Soulu jest dużo, także dla pasażerów podróżujących z tyłu. Kia przewyższa pod tym względem rywali: Nissana Juke, Toyoty Urban Cruiser czy Volkswagena Polo Cross.

Soul wyróżnia się na drodze. Zapewnia mu to charakterystyczny kształt nadwozia, które po faceliftingu zyskało na wyrazistości dzięki szerszemu wlotowi powietrza i większym światłom przeciwmgielnym. Nieco inaczej wyglądają też lusterka zewnętrzne, klamki i tylne światła. Zmiany we wnętrzu objęły głównie panel centralny.

140 KM zamiast 124 KMNowością w gamie dostępnych jednostek napędowych jest 140-konny silnik benzynowy 1,6 l, który zastąpił jednostkę mającą 124 KM. Zwiększenie mocy pozytywnie wpłynęło na osiągi Soula - zmierzone przez nas przyspieszenie do 100 km/h wynosi teraz 9,8 s w porównaniu z 11,1 s w poprzedniku. Silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. W opcji dostępna jest 6-biegowa przekładnia automatyczna (5500 zł).

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to niewiele ma ono wspólnego z danymi fabrycznymi. Zarówno w przypadku jazdy miejskiej, jak i podróżowania w trasie okazało się ono większe o ok. 1,5 l/100 km, i to mimo stosowania się do sugestii zmiany przełożeń wyświetlanych przez komputerpokładowy.

Kia Soul 1.6 GDI XL

Kia Soul 1.6 GDI XL (czytaj test)

Poprzednik miał inny wlot powietrza. Powiększono też światła przeciwmgielne.Motor
Na tylnej kanapie jest zaskakująco dużo miejsca, tyle, co w samochodach kompaktowych.Motor
Silnik benzynowy 1,6 l o mocy 140 KM zastąpił wersję 124-konną. Zapewnia niezłą dynamikę, ale zużywa za dużo paliwa w trasie.Motor
Zegary są czytelne. Plus za wskaźnik temperatury silnika.Motor
W wersji po faceliftingu przeprojektowano panel centralny.Motor
Do jakości wykończenia wnętrza i łatwości obsługi urządzeń pokładowych trudno mieć zastrzeżenia. Wreszcie dostępna jest automatyczna klimatyzacja.Motor
18-calowe felgi wyglądają atrakcyjnie, ale negatywnie wpływają na komfort podróżowania Soulem.Motor
Wysokie nadwozie sprawia, że podróżnym o wzrośnie nawet 190 cm nie brakuje miejsca nad głową.Motor

Bogate wyposażenieUwagę zwraca bogate wyposażenie wersji XL. Obejmuje ono m.in. automatyczną klimatyzację, pakiet LED (światła dzienne i tylne, automatycznie włączające się światła mijania z czujnikiem zmierzchu i przyciemniane tylne szyby) oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Te ostatnie nadają autu atrakcyjny wygląd, ale spory rozmiar obręczy w połączeniu z niskoprofilowymi oponami sprawia, że jazdę Soulem trudno uznać za komfortową. Pokonywanie poprzecznych nierówności z nieco większą prędkością powoduje, że samochód nieprzyjemnie podskakuje na drodze.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
140 KM/6300
Maks. moment obrotowy
166 Nm/4850
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Średnica zawracania
10,5 m
Masa/ładowność
1269/451 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
340/1356 l
Pojemność zbiornika paliwa
48 l (Pb 95)
Opony
225/45 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
412/179/161 cm
Rozstaw osi
255 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,6/7,7/6,4
Emisja dwutlenku węgla
149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
11,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
21,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,2/7,3
Cena wersji podstawowej*
60 990 zł
Cena
62 890 zł
*z tym samym silnikiem

Maciej Pobocha

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas