Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design - test
Trzeba dużo jeździć, by opłacało się wybrać Fiata Tipo z dieslem 1.6 zamiast z benzynowym silnikiem 1.4 T-Jet.
Można uznać, że w gamie Tipo silnik 1.6 MultiJet pełni rolę flagowej jednostki napędowej. Mocą dorównuje mu 1.4 T-Jet, ale Tipo SW ze 120-konnym turbodieslem jest najdroższe ze wszystkich odmian - kosztuje od 73 800 zł (wersja Pop) do 89 300 zł w testowanej, najbogatszej odmianie S-Design.
Tipo to w założeniu auto budżetowe, warto więc dokładnie policzyć, czy wybór 1.6 MultiJeta się opłaca.
Auto z tym silnikiem jest o osiem tysięcy droższe od wyposażonego w bardzo udany benzynowy 1.4 T-Jet. Różnica w średnim zużyciu paliwa wynosi dwa litry na korzyść turbodiesla (5,5 do 7,5 l/100 km). Przy obecnych cenach benzyny i oleju napędowego trzeba pokonać blisko 80 tys. km, by zacząć "zarabiać" na zakupie auta, które wyjściowo było sporo droższe.
Osoby, które pokonują rocznie mniej niż 20 tys. km i planują rozstać się z Tipo po 3-4 latach, lepiej zrobią, wybierając silnik benzynowy.
Kierowcom jeżdżącym bardzo dużo i takim, którzy chcą mieć samochód znacznie dłużej, bardziej opłaca się diesel.
Pozostawiając już sprawy czysto ekonomiczne, trzeba powiedzieć, że 1.6 MultiJet to bardzo udana jednostka.
Potężny moment obrotowy (320 Nm) gwarantuje znakomitą elastyczność (60-100 km/h na 4. biegu w 5,7 s, 80-120 km/h na 6. biegu - 10,9 s), ale jednocześnie sprawia, że odczuwa się na kierownicy wpływy napędu. Nie są one wyjątkowo dokuczliwe, ale w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet (215 Nm) w zasadzie nie występują.
Drugą najważniejszą zaletą jest skromny "apetyt". Podczas spokojnej jazdy w trasie z baku ubywa 4,4 l/100 km, a przy 140 km/h - 5,9 l. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem - w zależności od natężenia ruchu - od 5,5 do 7,5 l/100 km. Realny zasięg przekracza 900 kilometrów.
+ przestronne wnętrze
+ pojemny bagażnik
+ skuteczne tłumienie nierówności
+ wygodne siedzenia
+ dynamiczny silnik
+ niskie spalanie
- wpływy napędu na układ kierowniczy
- niektóre plastiki nie najlepszej jakości
- brak najnowszych systemów bezpieczeństwa
Porządne auto z dobrym silnikiem. Mimo wszystko Tipo ma najwięcej sensu w tańszych odmianach.
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 35/2018
Fiat Tipo 1.4 Lounge - test – TESTY I PORÓWNANIA
Używany Fiat Tipo (1988-1996) - typ przeciętniaka – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI