Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design - test

Trzeba dużo jeździć, by opłacało się wybrać Fiata Tipo z dieslem 1.6 zamiast z benzynowym silnikiem 1.4 T-Jet.

fiat tipo
fiat tipoMotor

Można uznać, że w gamie Tipo silnik 1.6 MultiJet pełni rolę flagowej jednostki napędowej. Mocą dorównuje mu 1.4 T-Jet, ale Tipo SW ze 120-konnym turbodieslem jest najdroższe ze wszystkich odmian - kosztuje od 73 800 zł (wersja Pop) do 89 300 zł w testowanej, najbogatszej odmianie S-Design.

Prosta obsługa, czytelne wskaźniki i przeciętne materiały.Motor
Kamera cofania to opcja za 3200 zł (pakiet), ale obraz nie jest najlepszej jakości.Motor

Tipo to w założeniu auto budżetowe, warto więc dokładnie policzyć, czy wybór 1.6 MultiJeta się opłaca.

Auto z tym silnikiem jest o osiem tysięcy droższe od wyposażonego w bardzo udany benzynowy 1.4 T-Jet. Różnica w średnim zużyciu paliwa wynosi dwa litry na korzyść turbodiesla (5,5 do 7,5 l/100 km). Przy obecnych cenach benzyny i oleju napędowego trzeba pokonać blisko 80 tys. km, by zacząć "zarabiać" na zakupie auta, które wyjściowo było sporo droższe.

Osoby, które pokonują rocznie mniej niż 20 tys. km i planują rozstać się z Tipo po 3-4 latach, lepiej zrobią, wybierając silnik benzynowy.

Kierowcom jeżdżącym bardzo dużo i takim, którzy chcą mieć samochód znacznie dłużej, bardziej opłaca się diesel.

Tipo S-Design ma skórzano-materiałową tapicerkę. Fotele są wygodne, ale warto dokupić regulację lędźwiową.Motor

Pozostawiając już sprawy czysto ekonomiczne, trzeba powiedzieć, że 1.6 MultiJet to bardzo udana jednostka.

Potężny moment obrotowy (320 Nm) gwarantuje znakomitą elastyczność (60-100 km/h na 4. biegu w 5,7 s, 80-120 km/h na 6. biegu - 10,9 s), ale jednocześnie sprawia, że odczuwa się na kierownicy wpływy napędu. Nie są one wyjątkowo dokuczliwe, ale w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet (215 Nm) w zasadzie nie występują.

Turbodiesel 1.6 jest dynamiczny i zużywa niewiele paliwa.Motor

Drugą najważniejszą zaletą jest skromny "apetyt". Podczas spokojnej jazdy w trasie z baku ubywa 4,4 l/100 km, a przy 140 km/h - 5,9 l. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem - w zależności od natężenia ruchu - od 5,5 do 7,5 l/100 km. Realny zasięg przekracza 900 kilometrów.

Bagażnik ma podwójną podłogę, a po bokach spore schowki.Motor
 
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/3750
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
457/179/151 cm
Rozstaw osi
264 cm
Masa/ładowność
1320/500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
550/1650 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
4,4/3,3/3,7
Zużycie paliwa w teście*
6,5/4,4/5,5
Cena
89 300 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

FIAT TIPO SW 1.6 MULTIJET S-DESIGN: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze+ pojemny bagażnik+ skuteczne tłumienie nierówności+ wygodne siedzenia+ dynamiczny silnik+ niskie spalanie

- wpływy napędu na układ kierowniczy- niektóre plastiki nie najlepszej jakości- brak najnowszych systemów bezpieczeństwa

FIAT TIPO SW 1.6 MULTIJET S-DESIGN: PODSUMOWANIE

Seryjne 17-calowe koła poprawiają precyzję prowadzenia.Motor

Porządne auto z dobrym silnikiem. Mimo wszystko Tipo ma najwięcej sensu w tańszych odmianach.

Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design

Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignMotor

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 35/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas