Fiat 500L 1.4 16V Pop Star - test

Włosi, bazując na sukcesie swojego malucha, wyczarowali minivana. Nazywa się Fiat 500L i jest drugim przedstawicielem rodziny „pięćsetki”. Na dodatek bardzo wyrośniętym.

500L to jedno z niewielu współczesnych aut, które zapewnia tak dobrą widoczność z wnętrza.
500L to jedno z niewielu współczesnych aut, które zapewnia tak dobrą widoczność z wnętrza.Motor

Dziwna kombinacja. Wygląda niczym napompowany Fiat 500, wykorzystuje płytę podłogową Punto, a wewnątrz dzieli elementy z Pandą. Włoski minivan jest dłuższy, szerszy i wyższy od konkurencyjnych Citroena C3 Picasso oraz Forda B-Maxa i przy tym prezentuje się zdecydowanie normalniej niż sześcioosobowa Multipla. Tyle tylko, że nowy Fiat to jedno z aut, które albo się kocha za wygląd, albo nienawidzi.

Duży Fiat

Deska rozdzielcza z lakierowanym pasem wykonana jest z niezłych materiałów i porządnie spasowana. Wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą wymaga dopłaty 600 zł. Zegary mogłyby być bardziej czytelne.Motor

500L (z ang. large, czyli duży), postawione obok zwyczajnej "pięćsetki", jest rzeczywiście duże. Nie tylko na zewnątrz, ale też w kabinie. Szczególnie w drugim rzędzie, gdzie jest tak obszerne, że nawet pasażerowie w rozmiarze XL mogą siedzieć z nogą założoną na nogę. Pod względem liczby centymetrów na kolana i barki, włoskie auto wyraźnie przebija Citroena C3 Picasso i Forda B-Maxa. Trzem dorosłym osobom z tyłu specjalnie wygodnie nie będzie, ale na pewno poczują się oni tu lepiej niż w autach konkurencji. Jedynie przestrzeń na głowę nie jest rekordowa, ale szuranie czupryną o podsufitkę grozi tylko pasażerom o wzroście powyżej 185 cm. Dziwi brak środkowego zagłówka.

Tylna kanapa, dzielona w stosunku 60/40, jest przesuwana i ma regulowany kąt oparcia. Występują jednak tylko dwa ustawienia - albo normalne,albo na półleżąco.

Dostęp do drugiego rzędu siedzeń ułatwiają szeroko otwierające się drzwi. Z tyłu znajdują się wnęki w przednich fotelach (nieco płytkie), duże kieszenie w drzwiach oraz uchwyt na kubek. Łącznie wewnątrz 500L są 22 półki, półeczki i schowki.

Największy z nich, czyli bagażnik, mieści od 343 l przy kanapie maksymalnie cofniętej do 400 l, jeśli jest ona przesunięta w przód. Co ciekawe, w "Dużym Fiacie" podłoga bagażnika może się znaleźć na jednym z trzech poziomów. Najwyższy tworzy płaską powierzchnię razem ze złożonym oparciem siedzenia. Maksymalnie Fiat może zabrać bagaż o pojemności 1310 l. Dla porównania, Citroen C3 Picasso pomieści 1500 l.

Nieprzekombinowany

Fiat zaskakuje znakomitą widocznością z miejsca kierowcy. Dodatkowa szybka za wąskim przednim słupkiem sprawia, że to jedno z niewielu współczesnych aut, w którym obserwowanie tego, co w przód po przekątnej nie jest utrudnione.

Przednie fotele są stosunkowo małe, a ich oparcie - ustawiane skokowo. Nie przeszkadza to jednak w dobraniu niezłej pozycji do jazdy. Tym bardziej że mięsista kierownica ma wystarczający zakres regulacji.

Obsługa podstawowych funkcji auta jest bezproblemowa. Trzy osobne pokrętła klimatyzacji manualnej są duże i umieszczone tam, gdzie być powinny. Dźwigienki nie zostały przeładowane funkcjami, a do obsługi komputera pokładowego służy przycisk na szczycie tej po prawej stronie. Podobnie jak w Pandzie, "zanurzanie" się w menu funkcji samochodu powierzono przyciskom na konsoli środkowej, tuż poniżej radia. Tym  samym, którymi ustawia się wysokość strumienia świateł przednich.

Radio z 5-calowym ekranem dotykowym (dopłata 2900 zł, ale na razie w promocji za 0 zł) nie tylko prezentuje się ładnie, ale jego obsługa jest prosta, przemyślana i intuicyjna. Kabina 500L jest porządnie poskładana i nie widać w niej specjalnych oszczędności, nawet tam, gdzie wzrok sięga najrzadziej. To dobrze świadczy o nowej serbskiej fabryce, w jakiej powstaje.

Bez szaleństw

Minivan Fiata nie powstał z myślą o kierowcach preferujących dynamiczny styl jazdy. Świadczy o tym choćby moc 1,4-litrowego silnika. Jego 95 KM musi zmagać się z masą auta, wynoszącą 1245 kg. Od 0 do 100 km/h 500L rozpędza się w 13,2 s, osiągając prędkość maksymalną niespełna 180 km/h.

Jednostka napędowa ożywa już przy około 2000 obr./min i ma przyzwoitą elastyczność, na 4. biegu od 60 do 100 km/h przenosząc "pięćsetkę"  w czasie 13,3 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h na "szóstce" trwa już jednak całą wieczność. Czyli aż 33,0 s.

Tak naprawdę ostatnie przełożenie jest typowym nadbiegiem, mającym zmniejszyć obroty silnika. Przy 100 km/h na 6. biegu "kręci" się on z szybkością 2500 obr./min, a hałas wewnątrz auta wynosi 65,8 dB. To dobry wynik, lepszy niż w niektórych kompaktach. Minivan Fiata wykazuje się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, średnio w czasie testu wynoszącym 7,1 l/100 km.

Szybka jazda 500L wiąże się z częstym sięganiem do lewarka zmiany biegów w rozmiarze XXL. To niezły mechanizm, o krótkich drogach między kolejnymi przełożeniami, jednak pracujący nieco zbyt luźno.

Wygodnie i bezpiecznie

Miękkie, sprężyste zawieszenie "Dużego Fiata" pracuje cicho i łagodnie rozprawia się z tym, o czym zapomnieli drogowcy. Komfort resorowania to naprawdę mocna strona włoskiego auta, ale przy okazji nie zapomina ono też o tym, że drogi to nie same proste. W zakrętach przechyla się wprawdzie wyraźnie, jednak pewnie podąża za poleceniami kierowcy. Przy nagłych manewrach nie wpada w kołysanie i ma spokojne reakcje na zmiany obciążenia. Zapędy kierowcy hamuje seryjne ESP, nie dające się wyłączyć. Minivan Fiata, jak na rodzinne auto przystało, jest po prostu wygodny i bezpieczny. Ma też niezły układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Średnica zawracania, wynosząca 11,1 m, jak na  niewielkiego minivana, to za dużo.

Najnowszy Fiat na początku sprzedaży dostępny jest w promocyjnej cenie od 49 990 zł. To sporo mniej niż 58 900 zł, jakie trzeba wydać np. na Forda B-Max z 90-konnym silnikiem 1.4 Duratec.

Fiat 500L 1.4 16V Pop Star

Fiat 500L 1.4 16V Pop Star (czytaj test)

Tylna kanapa jest przesuwana, a oparcie ma regulowany kąt. Ogromna ilość miejsca w każdym kierunku.Motor
Przeciętna pozycja za kierownicą i fotele przednie, którym brakuje podparcia ud.Motor
W trybie eco:Drive auto podpowiada kierowcy, czy jeździ oszczędnie, operując czterema różnymi zmiennymi.Motor
5-calowy ekran ma ładne menu oraz czytelnie opisane funkcje. Jego obsługa nie nastręcza problemów.Motor
Nie „Ustawienia”, tylko „Nastawienia”. Dotykowy ekran służy też m.in. do zmiany ustawień centralnego zamka.Motor
Ogromny drążek zmiany biegów znajduje się tuż pod ręką. Pracuje z niezłą precyzją.Motor
Złącza USB i AUX są na wierzchu, dlatego przy wyjściu z auta trzeba wyjąć nośnik muzyki.Motor
Deska rozdzielcza z lakierowanym pasem wykonana jest z niezłych materiałów i porządnie spasowana. Wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą wymaga dopłaty 600 zł. Zegary mogłyby być bardziej czytelne.Motor
Półka może znaleźć się na jednej z trzech wysokości.Motor
Bagażnik pomieści od 343 po 1310 l po złożeniu tylnej kanapy.Motor
500L to jedno z niewielu współczesnych aut, które zapewnia tak dobrą widoczność z wnętrza.Motor
Nowy Fiat z „pięćsetką” wspólną ma głównie nazwę. Powstał na zmodernizowanej płycie podłogowej Punto, dlatego rozstaw jego osi jest dłuższy aż o 31 cm niż w protoplaście. 500L to zapowiedź całej rodziny, w skład której mają wejść także model 7-osobowy i crossover.Motor
Rodzinne podobieństwo 500L i 500 widać najbardziej z przodu. Wszystko za sprawą charakterystycznego układu świateł.Motor
„Duży Fiat” na drodze ma nieśpieszną naturę, przekonując do siebie dobrym ogólnym komfortem podróżowania. Od tyłu rodzinnego podobieństwa już nie widać.Motor

Podsumowanie

"Pięćsetka" w rozmiarze L, jak na miejskiego minivana, to auto wyrośnięte. Wprawdzie nie daje nieskończonych możliwości aranżacji wnętrza, ale potrzeby rodziny spełnia zdecydowani lepiej niż typowy kompakt. Ma ogromną przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, jest porządnie wykonana i zapewnia naprawdę dobry komfort podróżowania. Nie jest ani mistrzem pokonywania zakrętów, ani też sprintów. To po prostu nowoczesny i bezpieczny samochód rodzinny.

Wersja
1.4 16V
0.9 TwinAir 8V
1.3 MultiJet II 16V
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Moc maksymalna
95 KM
105 KM
85 KM
Prędkość maksymalna
178 km/h
180 km/h
165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,4 s
12,2 s
15,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,0
4,3
3,7
Cena
49 990 zł
70 990 zł
69 990 zł
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1368 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
95 KM/6000
Maks. moment obrotowy
127 Nm/4500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1320/485 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
343/1310 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
415/178/166 cm
Rozstaw osi
261 cm
Teoretyczny zasięg
810 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,3/5,0/6,2
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
13,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
33,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
44,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,4/5,9
Rzeczywisty zasięg
700 km
Cena wersji podstawowej**
49 990 zł
Cena
62 000 zł
*auto testowane na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas