Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive – test
Dwulitrowy diesel o mocy 150 KM i 6-biegowa przekładnia manualna to zespół napędowy, który jak ulał pasuje do minivana Citroena.
Gama jednostek napędowych Citroena Grand C4 Picasso składa się z dwóch silników benzynowych (1.2 130 KM, 1.6 165 KM) oraz trzech diesli (1.6 100/120 KM, 2.0 150 KM).
Do tego sporego, ważącego ponad 1,4 tony samochodu najlepiej pasuje największy silnik wysokoprężny. Jest oferowany w połączeniu z 6-biegowym "automatem" lub skrzynią manualną o takiej samej liczbie przełożeń.
Tym razem testujemy francuskiego minivana z tą drugą przekładnią.
Łagodny charakter
150 KM to akurat tyle, by z Grand C4 Picasso uczynić samochód wystarczająco dynamiczny nawet podczas jazdy z kilkoma pasażerami i bagażem na pokładzie.
Podczas pomiarów przyspieszenia auto rozpędziło się od 0 do 100 km/h w identycznym czasie, jak podaje producent w danych technicznych. Wprawdzie 11,1 s do "setki" nie jest wynikiem imponującym, ale szczególnie w przypadku takiego samochodu jak minivan zdecydowanie bardziej liczy się elastyczność. A w tej dziedzinie Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi - mimo, że nie jest najszybszy wśród minivanów w tej klasie mocy - nie ma się czego wstydzić. Turbodiesel ma dość siły, by nawet podczas szybkiej jazdy autostradą płynnie przyspieszać bez konieczności redukcji. Do tego pracuje bardzo spokojnie i cicho.
Sześciobiegowa skrzynia ma dobrze dobrane przełożenia, a biegi zmienia się płynnie i precyzyjnie - dopóki nie chce się tego robić za szybko lub brutalnie.
Dużym plusem jednostki 2.0 BlueHDi jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie spalanie wynosi poniżej 5 l/100 km, a na autostradzie, przy prędkości ok. 140 km/h, i w ruchu miejskim - nieco ponad 7 l/100 km.
Średnio podczas całego testu zużycie paliwa wyniosło 6,1 l/100 km, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 55 l daje realny zasięg 900 km.
Wygodny i przestronny
W równym stopniu jak układ napędowy, na pochwały zasługuje wnętrze Grand C4 Picasso. Kabina jest bardzo przestronna i funkcjonalna. W drugim rzędzie dzięki identycznym siedzeniom, które można przesuwać i regulować ich oparcia oraz płaskiej podłodze całkiem wygodną podróż mogą odbyć nawet trzy dorosłe, niezbyt tęgie osoby.
Bagażnik jest pojemny, ustawny, a w razie potrzeby bardzo łatwo go powiększyć, bo fotele składają się idealnie na płasko.
Komfort jazdy jest więcej niż dobry, zawieszenie sprawnie tłumi nierówności i jedynie na tych większych daje się odczuć wyraźne wstrząsy.
+ przestronna i funkcjonalna kabina
+ pojemny bagażnik
+ dobry komfort jazdy
+ wystarczająco dynamiczny silnik
+ niskie zużycie paliwa
- wyraźne wstrząsy na większych nierównościach
- sterowanie klimatyzacją tylko na ekranie systemu multimedialnego
Dobry układ napędowy w bardzo udanym samochodzie, za który nie trzeba zapłacić fortuny.
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 14/2016
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech – TEST
Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic – TESTY I PORÓWNANIA