Audi RS 6 Avant - test

Ponad dwie tony masy, przestronne wnętrze, ogromny bagażnik, a osiągi jak w Audi R8. Czyżby dla RS 6 Avant prawa fizyki nie stanowiły żadnej przeszkody?

Dla miłośników dynamicznej jazdy Audi ma supersportowy model R8, który oferuje fenomenalne osiągi, ale nadaje się co najwyżej na drugie auto w garażu. Żeby móc czasem przewieźć więcej pasażerów albo bagażu, trzeba obok niego trzymać inny, większy samochód. Ale czy na pewno?

Niekoniecznie. Dla szukających bardziej uniwersalnego rozwiązania Audi ma w swojej ofercie model RS 6 Avant - wielkie kombi o osiągach "R-ósemki". Właśnie zadebiutowała jego najnowsza odsłona.

Mniej znaczy więcej

Analizując dane techniczne, można dojść do wniosku, że w porównaniu z poprzednikiem nowe Audi RS 6 nieco zmiękło. Zamiast wielkiego, 5-litrowego V10 ma silnik V8 o pojemności 4 l. Nie ma już 580 KM mocy, a "ledwie" 560 KM. A do tego system Start/Stop i układ odłączający cztery cylindry podczas spokojnej jazdy. Czyżby jego twórców bardziej niż emocje interesowały normy emisji spalin?

Reklama

Nic z tych rzeczy. Wystarczy porównać osiągi obu generacji, by zrozumieć, że zmiany poszły w dobrą stronę. Poprzednie RS6 Avant (symbol tego modelu pisało się bez odstępu) osiągało 100 km/h w 4,6 s, nowe w 3,9 s. Jednak według naszych pomiarów oba są lepsze niż obiecuje Audi - starszemu wystarcza 4,4 s, a nowemu zaledwie 3,7 s!

Ciężka dieta

Poprawę osiągów częściowo tłumaczy większy moment obrotowy nowego silnika - 700 Nm to o 50 więcej niż dotychczas. Duży wpływ ma też zmniejszona masa własna.

Wagę RS 6 udało się ograniczyć nie tylko dzięki mniejszej jednostce napędowej, ale także za sprawą szerokiego użycia lekkich materiałów - aż 20 procent konstrukcji auta jest z aluminium (m.in. poszycie drzwi i maski czy elementy zawieszenia). Ale to nie wszystko - tu nawet szkielet wieńca kierownicy wykonano z magnezu.

Dzięki tym zabiegom, choć nadwozie tego modelu urosło i jest lepiej wyposażone, nowe RS 6 waży 1935 kg, czyli aż o 90 kg mniej od poprzednika.

Dotyczy to jednak tylko bazowej wersji - testowane Audi waży o wiele więcej. Nic dziwnego, w końcu ma dużo dodatkowych elementów, m.in. większe koła, ogromny szklany dach, rozbudowane audio ze wzmacniaczem i 15 głośnikami, układ domykający drzwi oraz mnóstwo dodatkowej skóry. Wszystko to sporo waży, dlatego rzeczywisty ciężar testowanego RS 6 to aż 2080 kg. Tym samym jego osiągi robią jeszcze większe wrażenie - strach pomyśleć, jaki wynik dałyby pomiary, gdyby testowane RS 6 nie miało tyle "balastu"...

Przeczy prawom fizyki

Znaczną masę czuć także podczas dynamicznej jazdy krętą drogą - w szybkich zakrętach Audi ma skłonność do wyjeżdżania przodem na zewnątrz łuku. Owa podsterowność pojawia się jednak bardzo późno (u poprzednika przeszkadzała dużo bardziej) i wystarczy delikatnie ująć gazu przy wejściu w łuk, by ją wyeliminować.

Za to potem można mocno wdusić prawy pedał i pozwolić autu samemu poradzić sobie z resztą zakrętu. Napęd quattro wraz z opcjonalnym sportowym mechanizmem różnicowym dają taką trakcję, że gdyby nie popiskiwanie opon i siła odśrodkowa działająca na kierowcę, ten mógłby uznać, że zepsuł się prędkościomierz. W wielu zakrętach to strach ogranicza prowadzącego bardziej niż masa auta - w większości sytuacji Audi zachowuje się jak przyklejone do jezdni.

Gdy przesadzi się z gazem, Audi nabiera ochoty na wyjeżdżanie tyłem z zakrętów, ale nawet przy wyłączonym ESP wystarczy lekka kontra kierownicą, by mu to wyperswadować.

Z ceramicznymi tarczami (opcja) i na zimowych oponach RS 6 Avant staje ze 100 km/h po ok. 39 m. Jak na dwutonowe auto na "zimówkach" - to wręcz rekordowy wynik.

Co ciekawe, podczas szybkiej jazdy najlepiej spisuje się automatyczny tryb pneumatycznego zawieszenia. Program Dynamic usztywnia auto tak bardzo, że sprawdza się tylko na torze - w tym trybie Audi ma zdolność znajdowania pofałdowań nawet na nowo oddanej i teoretycznie gładkiej jak stół drodze. I nie waha się dobitnie poinformować o nich podróżnych.

Druga natura

Gdy kierowca nie ma ochoty wykorzystywać pełni możliwości auta, może włączyć tryb Comfort - wtedy RS 6 zmienia się w luksusowego pożeracza autostrad. Zawieszenie skutecznie tłumi nawet spore wyboje i tylko pojedyncze wyrwy w drodze lub wystające studzienki przekładają się na odczuwalne wstrząsy (pewnie niemała w tym "zasługa" opcjonalnych opon o profilu zaledwie 30 w testowanym aucie).

Komfort jazdy podnosi też wyśmienite wyciszenie - przy prędkości 130 km/h w Audi jest ciszej niż w większości aut przy "setce" (66 dB). Dbają o to dźwiękoszczelne szyby oraz układ Active Noise Control, który bada hałas w kabinie przy pomocy mikrofonów w suficie i zmniejsza go, emitując z głośników dźwięki w tzw. antyfazie.

Kosztowna oszczędność

Jedną z największych wad poprzedniej generacji było ogromne zapotrzebowanie na paliwo - podczas naszego testu w 2009 r. zużycie RS6 Avant wynosiło średnio ponad 22 l na 100 km (26,5 l w mieście i 18 l w trasie). To bardzo dużo.

Nowe RS 6 zużywa takie ilości paliwa tylko podczas agresywnej, dynamicznej jazdy. Zazwyczaj potrzebuje o ok. 4 l mniej, a gdy jedzie się spokojnie, silnik często wyłącza połowę cylindrów i autu wystarcza 18 l na 100 km w mieście oraz niecałe 11 l/100 km poza nim.

Za seryjne RS 6 Avant trzeba zapłacić nieco ponad pół miliona złotych. Dużo. A to dopiero początek wydatków, bo lista opcji zdaje się nie mieć końca. Auto na zdjęciach jest doposażone za ok. 300 tys. zł! To już kwota pozwalająca na zakup kolejnego auta. I to nie byle jakiego - np. Audi S5 Cabrio!

Audi RS 6 Avant - podsumowanie

Mało jest na świecie aut tak doskonale łączących sprzeczności. RS 6 Avant to duże kombi z przestronną kabiną i wielkim bagażnikiem, które zapewnia mnóstwo luksusu. A przy tym niesamowicie przyspiesza, skręca i hamuje - jak o połowę lżejsze auta sportowe. A że jest drogie? Owszem - jest, ale każda wydana na nie złotówka ma swoje uzasadnienie.

Audi RS 6 Avant: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna kabina,
  • wielki bagażnik,
  • perfekcyjne wykonanie,
  • wykończenie wnętrza najlepszymi materiałami


Minusy:

  • niektórym może się wydać zbyt podobne do zwykłego A6 Avant


Audi RS 6 Avant: układ napędowy

Plusy:

  • niesamowite osiągi,
  • świetne przeniesienie napędu,
  • bardzo szybki automat ZF,
  • piękny dźwięk silnika i układu wydechowego


Minusy

  • zdecydowanie za mały zbiornik paliwa


Audi RS 6 Avant: właściwości jezdne

Plusy:

  • zachowanie w zakrętach godne niedużego auta sportowego,
  • doskonała trakcja,
  • duży komfort mimo kół 21'',
  • fenomenalne hamulce


Minusy:

  • trochę zbyt twardy tryb sportowy


Audi RS 6 Avant: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie standardowe,
  • wielki wybór dodatków,
  • sporo opcji podnoszących dynamikę auta


Minusy:

  • bardzo wysoka cena,
  • duży koszt niektórych dodatków

Dodatkowe pomiary testowe

Pomiar masy własnej



RS 6, które według producenta powinno ważyć (bez kierowcy) 1935 kg, ma nadwagę. Dodatkowe 145 kg masy wynika z bogactwa dodatków w testowanym Audi (szklany dach, wielkie koła czy mnóstwo dodatkowej skóry i elektroniki).




Pomiar mocy silnika

Na hamowni podwoziowej porównaliśmy dane fabryczne z rzeczywistą zmierzoną mocą i momentem obrotowym. Różnice są minimalne: testowane Audi RS 6 może się pochwalić mocą 568 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 697 Nm.

Dane techniczne: Audi RS 6 Avant

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa3993 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna560 KM/5700
Maks. moment obrotowy700 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość498/194/146 cm
Rozstaw osi292 cm
Średnica zawracania11,9 m
Masa/ładowność1935/630 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)565/1680 l
Poj. zbiornika paliwa75 l (Pb 95)
Opony275/35 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h3,9 s
Dane testowe**
Przyspieszenie 0-100 km/h3,7 s
Przyspieszenie 0-150 km/h7,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h13,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h63,4 dB
Rzeczywista prędkość***98 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)13,9/7,5/9,8
Teoretyczny zasięg770 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)18,0/10,8/14,4
Rzeczywisty zasięg520 km
Cena508 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*seryjna blokada przy 250 km/h, pakiet RS Dynamic podnosi prędkość maksymalną do 280 km/h, a pakiet RS Dynamic Plus – do 305 km/h;
**pomiar na zimowych oponach, przy temperaturze 1ºC
***przy wskazaniu 100 km/h

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Artur Perzanowski

Audi RS 5 - TEST

Audi RS 7 - TEST

Audi RS Q3 - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy