Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test
Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2.
Segment miejskich crossoverów rośnie w siłę. Napędza go przede wszystkim moda na auta "do wszystkiego". Czyli takie, które świetnie sprawują się w mieście, są funkcjonalne i potrafią zjechać z utwardzonej drogi.
Prawdziwe Audi
Do tej pory wśród modeli tego typu brakowało samochodu premium z prawdziwego zdarzenia. Owszem, w ofercie są Jeep Renegade czy Mazda CX-3, będące w połowie drogi do aut "lepiej urodzonych", ale nie dają one poczucia obcowania z produktem najwyższej jakości.
Z Q2 jest inaczej. Wystarczy zajrzeć do jego kabiny, która imponuje wykończeniem niespotykanym do tej pory w klasie miejskich crossoverów. Deska rozdzielcza, niemal bez zmian przejęta z modelu A3, robi wrażenie materiałami, spasowaniem oraz precyzją pracy wszelkich przełączników.
Q2 może być wyposażone w oświetlenie nastrojowe - jego elementy są "świecące", a nie podświetlane z góry - oraz systemy multimedialno-informacyjne o funkcjonalności choćby jak z luksusowego SUV-a Q7. Przykład? Cyfrowe wskaźniki czy nawigacja satelitarna przekazująca na bieżąco informacje o korkach i utrudnieniach w ruchu. Niestety, oba te elementy są bardzo drogie.
Zresztą w Q2 nawet komputer pokładowy wymaga dopłaty. Nie dość, że w wersji z czarno-białym wyświetlaczem kosztuje 930 zł, to jeszcze jest tzw. opcją wiązaną. Aby go nabyć, w konfiguratorze auta trzeba zaznaczyć dodatkowo MMI radio Plus w cenie 2140 zł.
Sztywno, bardzo sztywno
Jak na crossovera prześwit Q2 jest mały. 14,5 cm to o 1,5 cm mniej niż w Maździe CX-3 oraz o 2,5 cm mniej niż w Jeepie Renegade. Dlatego Q2 jest autem głównie na asfalt. I to najlepiej na równy. Szczególnie jeśli zostało zaopatrzone w sportowe zawieszenie (opcja za 1070 zł), wyraźnie obniżające komfort. Jest ono tak sztywne, że przenosi na nadwozie nawet delikatne pofałdowania jezdni. Ale trzeba mu oddać jedno - nieźle radzi sobie np. z progami zwalniającymi.
Pozytywne wrażenie robi za to wyciszenie kabiny. Silnik słychać dopiero na wysokich obrotach, zawieszenie nie hałasuje, a przy 100 km/h jest tak cicho (65,0 dB) jak w niektórych modelach klasy średniej.
Każde Q2 korzysta z progresywnego układu kierowniczego. Jak to działa? Im dalej od położenia środkowego, tym staje się on bardziej bezpośredni. To rozwiązanie pomaga nie tylko w manewrach, ale też sprawia, że Audi szybko przekazuje ruchy kierownicy do kół. Na dodatek układ kierowniczy crossovera pozwala na bezproblemowe wyczucie tego, co się z nimi dzieje.
Q2 prowadzi się bardzo posłusznie i prawie nie wykazuje śladów podsterowności. W porównaniu do innych modeli ze swojego segmentu na drodze zachowuje się jak auto sportowe. Na granicy przyczepności daje się łatwo kontrolować i absolutnie nie zaskakuje gwałtownymi reakcjami.
Hamulce są wydajne i odporne na przegrzanie, a ESP zostało dobrze dostrojone. Co ważne, możne je "uśpić" (tryb Sport) lub całkowicie dezaktywować. Na wilgotnej nawierzchni irytuje jednak słaba trakcja przy próbie ostrego zrywu.
Dobra dynamika
Na razie po stronie benzynowej w Q2 dostępny jest tylko silnik 1.4 TFSI. To jedna z najlepszych jednostek w swojej klasie pojemnościowej. Także w crossoverze Audi ma mnóstwo plusów, jak wysoka kultura pracy, przyjemne brzmienie i łatwość wchodzenia na obroty. Zapewnia bardzo dobre osiągi - do 100 km/h rozpędza auto w 8,4 s - i ma do pary znakomitą, 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową S tronic (opcja w cenie 9100 zł). Jest ona bardzo sprawna - zmienia biegi płynnie i bez szarpnięć. Można jej tylko zarzucić, że na kickdown odpowiada z pewną zwłoką. Ale i na to jest sposób. Przed manewrem wyprzedzania wystarczy zmienić tryb na S, aby redukcja biegów (np. z 5. na 2.) odbyła się naprawdę szybko. W ustawieniu S przekładnia nie trzyma bezsensownie długo danego biegu i przy braku zmiany położenia pedału gazu po chwili wrzuca wyższe przełożenie. Tryb ręczny działa bardzo szybko, nie daje jednak kierowcy pełnej niezależności i ingeruje w jego poczynania.
Mały crossover Audi to auto modne, oryginalne i bardzo dopracowane. Niestety, w Polsce zapewne nie będzie często gościł na ulicach, ponieważ przy okazji jest drogi i słabo wyposażony. Ale bycie modnym nigdy nie było tanie...
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna/7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 419/179/151 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1280/560 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 405/1050 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Zużycie paliwa* | 6,3/4,6/5,2 |
Zasięg | 960 km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,4 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,7 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB ↑ |
Zużycie paliwa* | 9,6/5,7/7,7 |
Rzeczywisty zasięg | 640 km |
Cena | 122 200 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: CENA NA TLE KONKURENTÓW
Jeep Renegade 1.4 Tmair aut. Limited140 KM, 0-100: 11,0 s98 600 zł
Mazda CX-3 2.0 6AT SkyPassion150 KM, 0-100: 9,6 s100 900 zł
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic150 KM, 0-100: 8,5 s104 100 zł
AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: PLUSY I MINUSY
+ świetna jakość+ bardzo pewne prowadzenie+ dynamiczny silnik+ całkiem obszerna kabina+ dobre wyciszenie nadwozia
- bardzo wysoka cena- sztywne zawieszenie
AUDI Q2 1.4 TFSI S TRONIC SPORT: PODSUMOWANIE
Q2 ma mnóstwo zalet, należą do nich m.in. wysoka jakość i świetne prowadzenie, ale kosztuje bardzo dużo.
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 47/2016