Audi A3 2.0 TDI Ambiente - test

Pod wieloma względami, np. jakości czy prowadzenia, A3 może być wzorem do naśladowania w klasie kompaktowej. Ale kupno tego Audi to droga przyjemność.

Trzeba uczciwie powiedzieć że wyłożenie grubo ponad 100 tys. zł na trzydrzwiowy samochód kompaktowy z dwulitrowym turbodieslem wydaje się grubą przesadą. Wypada też jednak przyznać, że w przypadku Audi A3 ma się wrażenie, że to jednak dobrze zainwestowane pieniądze.

Zacząć trzeba od fantastycznej jakości wnętrza: materiały i ich spasowanie nie mają sobie równych wśród aut kompaktowych. Deska rozdzielcza jest niemal ascetyczna, ale w tym właśnie tkwi największy urok A3 - jest nienachalne i nie epatuje luksusem, a mimo to od razu czuje się, że to samochód klasy premium. Ciekawie rozwiązano sterowanie m.in. systemem multimedialnym. Przyciski i pokrętło znajduje się na konsoli obok dźwigni biegów. Okazuje się, że to bardzo wygodne, a po menu (w języku polskim), mimo dużej ilości funkcji, nawiguje się sprawnie.

Reklama

Za kierownicą bardzo łatwo znaleźć odpowiednią pozycję do jazdy. Fotele są wygodne nawet podczas wyjątkowo długiej podróży, m.in. dzięki doskonałej, ale niestety opcjonalnej, regulacji lędźwiowej. Jedyny mankament to zbyt krótkie siedziska. Tego problemu nie ma w dostępnych za dopłatą siedzeniach sportowych.

Przestronność z przodu jest znakomita, a z tyłu najlepiej poczują się osoby o wzroście poniżej 175 cm.

Audi A3 ma dopracowane zawieszenie, które gwarantuje zarówno wysoki komfort resorowania, jak i doskonałe właściwości jezdne. Auto prowadzi się lekko i pewnie, a układ kierowniczy daje bardzo dobre wyczucie drogi.
Wszystko to wręcz zachęca do dynamicznej jazdy.

Do charakteru A3 pasuje silnik 2.0 TDI. Został skutecznie wyciszony i zapewnia więcej niż dobre osiągi. Płynnie rozpędza auto już od bardzo niskich obrotów, ale nie protestuje także gdy chce się pojeździć ostrzej, blisko czerwonej skali na obrotomierzu. Do sześciobiegowej przekładni manualnej nie mamy zastrzeżeń - pracuje lekko i bardzo precyzyjnie.

Sprawdziliśmy, jak Audi A3 wypada na tle swojego "brata" z koncernu VW (patrz tabelka poniżej). Audi A3 dostępne jest z silnikiem 2.0 TDI w trzech wersjach wyposażenia, a VW Golf tylko w najdroższej Highline, dlatego do porównania wybraliśmy te najbogatsze. Bez wątpienia rozsądek przemawia za Golfem, który też jest autem fenomenalnie dopracowanym a dużo od A3 tańszym. Są jednak takie przymioty - jak choćby prestiż marki - za które ludzie majętni mogą bez problemu zapłacić. I w przypadku zakupu A3 na pewno nie zostaną nabici w butelkę.

Dane techniczne: Audi A3 2.0 TDI Ambiente

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniecommon rail
Moc maksymalna150 KM/3500
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1355/485 kg
Średnica zawracania10,7 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)365/1100 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)424/178/142 cm
Rozstaw osi260 cm
Opony225/45 R17
Teoretyczny zasięg1220 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)4,9/3,6/4,1
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s
Elastyczność 60-100 km/h9,6 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h63,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)6,4/4,7
Rzeczywisty zasięg910 km
*opony letnie, temperatura dodatnia, sucho

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Porównanie: Audi A3, BMW 116i, Mercedes A 180 - TESTY SAMOCHODÓW

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy