Audi A3 1.8 TFSI S tronic - test

Można narzekać, że wygląda jak powiększone Audi A1. Że ma nudne nadwozie bez odrobiny polotu. Ale wystarczy chwila z A3 trzeciej generacji, by o tym zapomnieć.

Niemcy poszli na całość. Nie dość, że zastosowali całkowicie nową płytę podłogową, to jeszcze sięgnęli po elementy wyposażenia znane ze swoich większych i droższych modeli. Przy okazji też obniżyli o 80 kg jego masę własną, a silnikowi 1.8 TFSI dorzucili 20 KM mocy.

Od premiery poprzedniej generacji A3 minęło długie 9 lat, dlatego nowy model stanowi ogromny krok naprzód. Po otwarciu drzwi urzeka wręcz prostota kokpitu, wykonanego z takich materiałów, że nie powstydziłoby się ich nawet Audi A8. Wszystko jest perfekcyjne zmontowane, a pokrętła działają z zaprogramowanym oporem. O dyszach nawiewu, potrafiących "dmuchać" powietrzem skoncentrowanym lub rozproszonym, można by napisać osobny rozdział.

Reklama

Świetne warunki

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, z deski rozdzielczej wysuwa się ekran systemu MMI. Urządzenie najnowszej generacji jest proste w obsłudze i bardzo przejrzyste, jego menu w języku polskim, identyczne z tym, jakie można znaleźć np. w A6, korzysta z czytelnych ikon.

Audi zapewnia kierowcy znakomite warunki do prowadzenia. Sportowe fotele przednie, seryjne w wersji Ambition, są duże, mają wysuwaną podpórkę pod uda i wręcz otulają ciało. Kabina w pierwszym rzędzie jest tak obszerna, że można poczuć się jak w aucie o klasę większym. Nie brakuje schowków i półek. Bardzo wygodne dla pasażera okazuje się pokrętło regulacji głośności sprzętu audio na konsoli środkowej, umieszczone po jego stronie. Przełącza się nim również stację lub utwór na następny albo poprzedni. Do tego samego służą też przyciski na kierownicy. Tyle tylko, że wcześniej należy wejść w odpowiednie menu komputera pokładowego.

Zgrany duet

Jeśli po otwarciu drzwi A3 można się poczuć wyśmienicie, to podczas jazdy nastrój kierowcy tylko się poprawia. Pracują na to niemal po równo silnik, skrzynia biegów i układ jezdny.

1,8-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką to typowy wyznawca współczesnej szkoły. Ma dużo siły w niskim zakresie obrotów, jest dynamiczny i chętnie wkręca się na czerwone pole obrotomierza. Mimo że pierwsze 100 km/h "załatwia" nieco wolniej niż podaje producent, bo w 7,4 s zamiast 7,2 s, to z łatwością radzi sobie z lekką A-trójką, pozwalając na bezstresowe wyprzedzanie nawet powyżej 100 km/h. Przy tym zadowala się naprawdę niedużym zapotrzebowaniem na paliwo, wynoszącym średnio 7,8 lbenzyny na 100 km. Z opcjonalną 7-siopniową przekładnią S tronic silnik stanowi fantastyczne połączenie, cechujące się perfekcyjnymi reakcjami na nagłe wciśnięcie gazu oraz gładką i szybką zmianą biegów. Jest też tryb ręczny, obsługiwany m.in. łopatkami przy kierownicy, ale jeśli kierowca spóźni się ze zmianą, to i tak zadziała za niego elektronika.

Reakcje silnika, przekładni oraz układu kierowniczego można wyostrzyć za pomocą systemu Audi Drive Select - seryjnego wyposażenia wersji Ambition. Do wyboru jest pięć trybów - Efficient, Comfort, Auto, Dynamic oraz Individual.

Z polotem

Niezależnie od trybu jazdy, nowe A3 imponuje jednym. Mianowicie niespotykaną lekkością. Wrażenia zza kierownicy są takie, jakby auto było mniejsze i lżejsze przynajmniej o połowę. Nowy układ kierowniczy daje wyśmienite czucie i w końcu, co nie zawsze było domeną Audi, pracuje liniowo. A3 jest stabilne przy dużych prędkościach i wykazuje się natychmiastowymi reakcjami. To jedno z najlepiej prowadzących się przednionapędowych aut na rynku.

Na drogach o dobrej nawierzchni komfort jazdy jest porządny. Za to, zapewne częściowo z powodu 18-calowych obręczy, pojedyncze nierówności potrafią zburzyć spokój wewnątrz. Nie jakoś drastycznie, ani gwałtownie, ale zawieszeniu auta przydałoby się więcej sprężystości.
Nowe Audi A3 1.8 TFSI kosztuje od 114 470 zł i na razie dostępne jest tylko z przekładnią S tronie. W stosunku do innych kompaktów to dużo, ale niemiecka klasa premium ceni się podobnie.

Podsumowanie

Wyglądem nie różni się mocno od poprzednika i nie wywołuje emocji, jednak siła tego samochodu tkwi w czym innym. Audi A3 prezentuje bardzo wysoką formę, nie pozwalając sobie praktycznie na żadne wpadki. Jakością materiałów i dopracowaniem detali jest na poziomie aut z wyższego segmentu. ma dynamiczny silnik i świetną przekładnię dwusprzęgłową, ale największe wrażenie robi swoim prowadzeniem. W czasie jest jest pełne polotu i tak dynamiczne, że szybko zapomina się o nieco smutnym wyglądzie nadwozia.

Dane techniczne: Audi A3 1.8 TFSI S tronic Ambition

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1798 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna180 KM/5100
Maks. moment obrotowy250 Nm/1250
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Średnica zawracania10,7 m
Masa/ładowność1250/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)365/1100 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Zasięg teoretyczny890 km
Opony205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)424/178/142 cm
Rozstaw osi260 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,0/4,8/5,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s
Przyspieszenie 0-120 km/h10,0 s
Przyspieszenie 0-140 km/h13,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,1/6,5
Rzeczywisty zasięg640 km
Cena wersji podstawowej*114 470 zł
Cena123 270 zł
*z tym samym silnikiem

Maciej Struk

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy