Abarth 595 Turismo - test

Być może „500” z logo Abartha tylko udaje auto sportowe, ale w 160-konnej wersji 595 Turismo robi to bardzo skutecznie.

Tak wygląda bazowe wydanie 595 Turismo. Na życzenie Abarth dostępny jest z dwukolorowym nadwoziem, naklejkami na dach i maskę oraz szarymi obudowami lusterek.
Tak wygląda bazowe wydanie 595 Turismo. Na życzenie Abarth dostępny jest z dwukolorowym nadwoziem, naklejkami na dach i maskę oraz szarymi obudowami lusterek.Motor

Liczba 595 w nazwie Abartha nawiązuje do jego duchowego przodka z lat 60., z silnikiem o pojemności 595 cm³. Współczesne wcielenie modelu jest na rynku od 2008 r., ale czas obchodzi się z nim wyjątkowo łagodnie - na tyle łagodnie, że przy ostatniej modernizacji Włosi ograniczyli się jedynie do wprowadzenia nowych kolorów karoserii oraz ekranu zamiast mało przejrzystych, analogowych zegarów.

Gra słów

Kokpit Abartha jest przyzwoicie zmontowany i nadal wygląda atrakcyjnie. Irytują małe klawisze radia i wentylacji.Motor

I jak na Włochów przystało, wszystko podano w wysmakowanej oprawie. Wystarczy zacytować nazwy niektórych odcieni lakieru - szary Trofeo, niebieski Leggenda czy czerwony Cordolo, i spojrzeć na dopracowaną grafikę 7-calowego ekranu. Pojawiają się tam wszystkie ważne informacje, w tym temperatura chłodziwa oraz aktualne przeciążenia. Co prawda obrotomierz nadal nie grzeszy czytelnością, a kierownica zasłania wskaźnik ciśnienia doładowania, ale... taka cena stylu.

Efektowny design sprawia, że kierowca wybacza Abarthowi i inne ergonomiczne słabości, jak choćby niewielkie przyciski zamiast pokręteł na konsoli środkowej czy grube słupki. Teoretycznie jego miejskie walory - na czele z wysoko zamocowanym fotelem i mierzącym prawie 150 cm wzrostu nadwoziem - niespecjalnie pokrywają się zresztą z typowymi cechami sportowych aut. Usztywnione zawieszenie, wydajniejsze hamulce i moc 160 KM skutecznie niwelują jednak wrodzone niedostatki.

Uwaga, mam ADHD

Silnik Abartha ma niedużą turbodziurę i mnóstwo siły w średnim zakresie obrotów.Zużywa sensowne ilości benzyny – od 6,5 do 9,5 l/100 km.Motor

Na "suchym" Abarth wystrzela jak z procy, a tchu nie traci również na autostradzie. 1,4-litrowy silnik zabiera się do roboty już od 1600 obr./min i dobija do 6500, choć najlepiej czuje się w średnim zakresie obrotów. Temperamentu nie odbierają mu nawet dość długie przełożenia 5-stopniowej skrzyni. Jej drążek niemal sam wpada w dłoń, a biegi wchodzą z wystarczającą precyzją.

Na łukach "595" jest bardzo stabilna i pozwala sobie jedynie na umiarkowane przechyły. Do szczęścia brakuje bardziej bezpośredniego układu kierowniczego z lepszym wyczuciem - wspomaganie pracuje z przyjemnym, ale sztucznym oporem. Zawieszenie z dwutłokowymi amortyzatorami dość zręcznie i cicho pochłania mniejsze nierówności. Te większe, jak przystało na krótkie auto o sportowych ambicjach, skutecznie wstrząsają podróżującymi.

Niestety, Abarth ma też drugą twarz - nadmiar siły napędowej na przedniej osi sprawia, że podczas jazdy w deszczu kierowca musi walczyć z silną podsterownością. Na niewiele zdaje się wówczas system TTC, który przy pomocy hamulców imituje działanie "szpery". To jedyna sytuacja, gdy warto wyłączyć tryb Sport, generujący dodatkowe 30 Nm momentu obrotowego.

Aby zainwestować w zakup Abartha, trzeba mieć do niego wyjątkowo emocjonalny stosunek. Za 88,5 tys. zł można już swobodnie wybierać spośród mocniejszych GTI z segmentu aut miejskich. Pod względem frajdy z jazdy 595 Turismo nie ma się jednak czego wstydzić, a w kwestii personalizacji dorównuje mu jedynie Mini.

Abarth 595

Abarth 595 - test

Mimo 17-calowych obręczy z oponami o profilu 40 Abarth nieźle tłumi krótkie nierówności.Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Kubełkowe, obszyte skórą fotele Sabelt (opcja za 9500 zł) są twarde, świetnie trzymają ciało i „zapamiętują” położenie po odchyleniu. Służy do tego stylowe cięgno.Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Lekcja stylu: zamszowy dywanik z metalizowanymi mocowaniami i metką „595”.Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Tryb Sport usztywnia pracę układu kierowniczego i wyostrza reakcję na gaz. Nie wyłącza się po ponownym uruchomieniu silnika.Motor
Abarth 595Motor
7-calowy ekran jest nieco czytelniejszy od stosowanych wcześniej, tradycyjnych zegarów z monochromatycznym wyświetlaczem.Motor
Abarth 595Motor
Abarth 595Motor
Silnik Abartha ma niedużą turbodziurę i mnóstwo siły w średnim zakresie obrotów. Zużywa sensowne ilości benzyny – od 6,5 do 9,5 l/100 km.Motor

Abarth 595: podsumowanie

Wysoki, krótki, twardo zawieszony, z mało bezpośrednim układem kierowniczym - Abarth ma swoje lata i swoje ograniczenia, ale i tak dostarcza mnóstwo radości.

Abarth 595: plusy

  • ciekawe wzornictwo i możliwości personalizacji;
  • świetne osiągi;
  • stabilne prowadzenie.

Abarth 595: minusy

  • ergonomia wymaga przyzwyczajenia;
  • problemy z trakcją;
  • niski komfort jazdy;
  • duża średnica zawracania;
  • wysoka cena.
 
Abarth 595
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1368 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
160 KM/5750
Maks. moment obrotowy
230 Nm/3000
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
przedni
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys.
366/163/149 cm
Rozstaw osi
230 cm
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
1110/390 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
185/625 l
Poj. zbiornika paliwa
35 l (Pb 95)
Opony
205/40 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
8,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,5 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,5 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
8,5/5,4/6,5
Teoretyczny zasięg
540 km
Dane testowe*
9,5/6,5/8,0
Rzeczywisty zasięg
440 km
Cena wersji podstawowej**
88 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
**z tym samym silnikiem
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 8/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas