Lexus LF-30 Electrified - wizja pierwszego "elektryka"

Lexus prezentuje „Lexus Electrified”, swoją wizję nowej generacji zelektryfikowanych pojazdów. Jej zapowiedzią jest Lexus LF-30 Concept, którego światowa premiera odbyła się podczas 46. Tokyo Motor Show 2019.

Lexus planuje zaprezentować swój pierwszy samochód elektryczny w listopadzie 2019 roku. W ciągu najbliższej dekady producent wprowadzi też swoją pierwszą platformę dedykowaną modelom hybrydowym plug-in PHEV i w pełni elektrycznym. Do 2025 roku zostaną zelektryfikowane wszystkie modele Lexusa, a celem marki jest, aby nisko- i bezemisyjne wersje uzyskiwały wyższe wyniki sprzedaży od konwencjonalnych odmian spalinowych.

Reklama

Zewnętrzna stylistyka jest odzwierciedleniem oczekiwań wobec pojazdów elektrycznych. Mają one łączyć artystyczne, futurystyczne formy nadwozia i wnętrza z autonomiczną jazdą i innymi nowymi technologiami. Nowe zelektryfikowane napędy Lexusa będą wyróżniać się osiągami i najnowszymi technologiami. Precyzyjne sterowanie silnikiem elektrycznym umożliwia natychmiastową korekcję położenia nadwozia, co nie jest możliwe w przypadku konwencjonalnych pojazdów. Ponadto LF-30 Electrified wykorzystuje wiele zaawansowanych technologii, stworzonych z myślą o roku 2030 - takich jak nowa koncepcja kokpitu, oparta na filozofii projektowania skoncentrowanego na człowieku oraz zdalnym kierowaniu.

Wygląd pojazdu ma wizualnie wyrażać energię, wytworzoną przez koła rozmieszczone w narożnikach nadwozia, skierowaną w stronę kabiny i mijającą kierowcę, by wypłynąć bezpośrednio na powierzchnię drogi. Wykorzystując kształt pojazdu pozbawionego maski, którego stworzenie było możliwe dzięki napędowi elektrycznemu, charakterystyczna klepsydra Lexusa została rozwinięta, by objąć całą architekturę samochodu. Szyba rozciągająca się przez całą długość pojazdu, muskularne błotniki i reflektory w kształcie skrzydeł tworzą kontury ikonicznej klepsydry Lexusa. Karoserię zaprojektowano z elegancko "płynącym" przodem, który przechodzi w ostro ukształtowany tył. Oprócz reflektorów w kształcie skrzydeł, ostre kształty tylnych świateł i bocznych wlotów powietrza łączą się, by uzyskać dobrą aerodynamikę i wydajność chłodzenia.

Przejrzystość bocznych okien można dowolnie regulować, zapewniając pasażerom rozległe widoki na otaczający krajobraz i wysoki poziom prywatności. Kolor przedniego pasa i luminescencyjne wzory pomagają określić z zewnątrz, czy samochód działa w standardowym czy autonomicznym trybie jazdy, odzwierciedlając dążenie Lexusa do wysokiego poziomu stylistycznego i funkcjonalnego pojazdów. Lakier Voltaic Sky ma najnowocześniejszą metalizowaną powłokę, zabarwioną odrobiną niebiesko-zielonego koloru.

Wnętrze LF-30 powstało według nowej koncepcji Tazuna. Przełączniki zamontowane na sterowniku układu kierowniczego i wyświetlacz Head-up Display zostały w wysokim stopniu skoordynowane, tworząc przestrzeń umożliwiającą kierowcy skupienie się na prowadzeniu pojazdu podczas sterowania różnymi funkcjami, jak nawigacja i system audio oraz wybór trybu jazdy, bez konieczności zmiany pola widzenia lub obsługi ręcznych przełączników. Jako przykład przyszłego wyglądu kokpitu Tazuna, LF-30 Electrified wykorzystuje interfejsy nowej generacji, takie jak sterowanie gestami i ulepszona prezentacja informacji o pojeździe za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality).

Układ przednich siedzeń przypomina lotnicze fotele pierwszej klasy. We wnętrzu współistnieje poczucie otwartości i przytulności. Wszystkie przełączniki i inne elementy sterowania rozmieszczono wygodnie w zasięgu ręki, a sterowany gestami duży wyświetlacz przy siedzeniu pasażera zwiększa komfort podróży.

Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznych mięśni, by dopasować się do pasażera. Mogą działać w różnych trybach, jak leżanka, relaksacja i funkcje ostrzegania. System audio Mark Levinson® tworzy środowisko dźwiękowe nowej generacji, w którym minutowa kontrola głośników tworzy idealne przestrzenie akustyczne dla przyjemności słuchania muzyki przez kierowcę i każdego z pasażerów. Wbudowane w zagłówkach głośniki zapewniają nie tylko optymalny dźwięk, ale mają też funkcję redukcji hałasu, przyczyniając się do poprawy wyciszenia.

Szklany dach nad tylnymi siedzeniami jest sterowany głosem i gestami. Okno SkyGate wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość do wyświetlania różnego rodzaju informacji i obrazów, takich jak realistyczne niebo pełne gwiazd, ulubione filmy użytkowników, a nawet nawigacja.

Oprócz unikalnego stylu, wnętrze wskazuje również nowy kierunek rozwoju luksusu, dzięki zastosowaniu zrównoważonych materiałów w celu zmniejszenia obciążenia dla środowiska. Yakisugi (opalany cedr), tradycyjny japoński materiał, zastosowano na podłodze oraz sterowniku kierownicy, podczas gdy metal z recyklingu przetworzono na włókna, wykorzystane przy tworzeniu plisowanej tapicerki drzwi. To podejście wyraża odrębność i innowacyjność Lexusa.

Silniki elektryczne zamontowano w każdym z czterech kół pojazdu, a nisko mocowany akumulator (ładowany indukcyjnie) umożliwia lepszą kontrolę bezwładności i wysoki poziom dynamicznej jazdy. Technologie autonomicznego prowadzenia i zaprojektowane z myślą o 2030 roku wspomaganie samochodu dronami będą mogły zaoferować znacznie więcej. Całkowicie niezależne sterowanie przednimi i tylnymi kołami pozwala na odpowiednią dystrybucję napędu na przednie, tylne lub wszystkie koła, zależnie od warunków jazdy.

System steer-by-wire eliminuje mechaniczne połączenie między kołami a kierownicą, aby zapewnić większą elastyczność kontroli skrętu w zależności od warunków jazdy oraz bardziej precyzyjne kierowanie, zgodne z intencjami kierowcy. Przyczynia się również do zwiększenia poczucia przestronności, pozwalając odsunąć kontroler do podczas autonomicznej jazdy.

Pokładowa sztuczna inteligencja rozróżnia głosy pasażerów pojazdu i wykorzystuje spersonalizowane informacje, zapisane w kluczyku kierowcy, by każdemu użytkownikowi służyć indywidualnie dostosowaną pomocą. Rozwiązanie to obejmuje regulację temperatury i głośności, wyznaczanie tras nawigacji i ustalanie miejsc docelowych, jednocześnie przedstawiając propozycje dotyczące aktywności po przyjeździe na miejsce. Rozumie również preferencje kierowcy i pomaga kontrolować ustawienia zawieszenia oraz układu napędowego w czasie rzeczywistym, zgodnie z warunkami jazdy. LF-30 Electrified jest wyposażony również we wspomagającego drona Lexus Airporter. Korzystając z autonomicznej kontroli, Lexus Airporter może wykonywać takie zadania, jak samodzielny transport bagażu od progu domu do bagażnika pojazdu.

LF-30 Electrified udostępnia dwa tryby zautomatyzowanej jazdy - Chauffeur, który zastępuje kierowcę w prowadzeniu, oraz Guardian, który wspiera go w bezpiecznej jeździe. Pasażerowie mogą się cieszyć komfortem i spokojem autonomicznej jazdy z wykorzystaniem zaawansowanej technologii kontroli podwozia. Nowością są także funkcje automatycznego parkowania i odbioru spod drzwi domu, w której LF-30 autonomicznie przejeżdża z podjazdu do samego progu drzwi.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy