"Koncepty" Toyoty w Tokio
Toyota z wielkim impetem wkroczyła na tegoroczny salon samochodowy w Tokio, prezentując na swoim stoisku 17 samochodów koncepcyjnych. My chcemy przybliżyć cztery z nich: pojazd o zerowej emisji szkodliwych substancji zasilany wodorem, nowy rodzaj samochodu kompaktowego, wysokiej użyteczności transporter bagażu i zabawny hatchback rozpoznający i reagujący na ludzki głos. Te pojazdy wraz z wcześniej opisywanymi przez nas modelami FXS i "pod" tworzą fundament tego, co Toyota nazwała samochodami jutra. Zobacz też MINI-GALERIĘ koncepcyjnych pojazdów Toyoty.
Krótka nazwa "ist" określa samochód kompaktowy nowej generacji, który łączy w sobie uczucie swobody pojazdu SUV, użyteczność kombi, styl i ducha coupe oraz komfort limuzyny. Wyraźnie zarysowane, szerokie nadkola nadają autu wrażenie większego i bardziej stabilnego. Natomiast przesunięcie kabiny ku przodowi oraz linia okien zbiegająca się w tyle auta podkreśla solidność konstrukcji.
Ten pojazd został wyposażony w wyjątkowo pojemną i wygodną w użyciu platformę ładunkową. Tylne siedzenia mogą zostać zupełnie złożone, uzyskując w ten sposób płaską podłogę, idealną do przewozu dużego bagażu. Toyota określiła VOLTZ-a jako przedstawiciela nowego segmentu samochodów - "SU Estate", łączącego w sobie cechy SUV i kombi. W oczy rzuca się efektowny grill chłodnicy, sportowe zderzaki w kolorze nadwozia i poszerzone nadkola. Mimo przestronnego wnętrza, z boku pojazd prezentuje się jako bardzo zwinny.
Pojazd oparty na koncepcie WiLL (projekt Toyoty z 1999 r. łączący w sobie prace wielu firm, np. Panasonic, czy Ashii Beer pod wspólną nazwą) jest pięciodrzwiowym hatchbackiem. W jego wnętrzu znajduje się specjalny terminal komunikacyjny, umożliwiający połączenie z internetem, odbieranie wiadomości e-mail oraz korzystanie z systemu nawigacji. Urządzenie pozwala też na dwustronną komunikację drogą ludzkiego głosu. Kierowca może wydawać autu komendy ustne, czy też korzystać z telefonu w systemie głośno-mówiącym. Samochód może natomiast na głos przeczytać otrzymaną wiadomość e-mail, czy inne dokumenty zapisane w pamięci komputera.
Toyota zaprezentowała też wyniki swoich prac w dziedzinie ochrony środowiska. Są nimi dwa pojazdy koncepcyjne zasilane wodorem. Pierwszy z nich (FCHV-4) wykorzystuje wodór przechowywany w ciśnieniowych pojemnikach. Drugi (FCHV-5) dysponuje specjalnym przetwornikiem, który uzyskuje wodór z tradycyjnego paliwa.