Przełomowa ibiza
Nowy seat, którego prasowa premiera odbyła się kilka dni temu na Mazurach jest o 77 milimetrów dłuższy od poprzednika. Jest też od niego szerszy (+ 58 mm), wyższy (+ 19 mm) oraz znacznie lepiej wyposażony. W ibizie a.d. 2002 standardowo znajdują się dwie poduszki powietrzne, ABS i elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Zaprezentowana właśnie ibiza ma za zadanie podniesienie prestiżu marki na nieco wyższy poziom. W ramach grupy Volkswagena seat ma być autem solidnym, bardzo komfortowym, ale o silnych cechach sportowych. W segmencie B Hiszpanie mierzą w pozycję lidera. Czy nowy produkt seata pokona konkurencję? Tutaj foto-galeria nowego seata ibizy!
Specjaliści zajmujący się analizowaniem polskiego rynku motoryzacyjnego pytani o bieżący rok, nieśmiało przebąkują o utrzymaniu sprzedaży na ubiegłorocznym poziomie. Wtedy to na nowe samochody zdecydowało się prawie 330 tysięcy Polaków, z czego 32 procenty przypadły na segment B. Przy prognozach mówiących o kilkuprocentowym wzroście udziału tej grupy pojazdów w ogólnej sprzedaży jasnym jest, że gra jest warta świeczki. To w prosty sposób przekłada się na tysiące sprzedanych aut, zaś nowej ibizy Iberia Motor Company planuje ulokować na rynku co najmniej 4000 sztuk. Czyniąc takie założenia trzeba mieć kilka asów w rękawie.
Masywne błotniki, przetłoczenia na masce silnika, szersza krata wlotu powietrza i podwójne reflektory skryte pod jednym kloszem to nawiązanie do zaprezentowanego w ubiegłym roku studyjnego pojazdu o nazwie salsa. Ibiza drugiej generacji wydaje się być teraz autem o bardziej sportowej i dynamicznej linii, a przede wszystkim o bardziej wyrazistej osobowości. Wszelkie zabiegi modernizacyjne pozwoliły obniżyć współczynnik oporu powietrza CX do poziomu 0,31.
Opuszczając bramy fabryki nowa ibiza wyposażona może być w 14- lub 15-calowe koła. Za dodatkową opłatą seata segmentu B wzbogacić można jednak nawet w szesnastki, z oponami o profilu 45.
Dwukolorowa deska rozdzielcza trochę jakby przypomina wozy WRC. Górna część wykonana z czarnego, matowego tworzywa, łudząco podobnego do kokpitu z cordoby Janusza Kuliga sprawia, że chociaż przez chwilę poczujemy się jak w rasowym aucie rajdowym. Jasne szarości dominują w dolnym fragmencie tablicy oraz środkowej konsoli. Takie połączenie występuje jedynie w wersjach Signo. W pozostałych - Sport i Stella - deska ma kolor ciemnoszary.
Umieszczone w cylindrycznych oprawach zegary znajdują się z trójramiennej, regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy. W odmianach Sport standardowy zestaw zawierający prędkościomierz, obrotomierz, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej silnik, dodatkowo zawiera informacje na temat temperatury oleju oraz stanu naładowania akumulatora.
Na konsoli środkowej, skierowanej ku kierowcy, umieszczono pokrętła do regulacji wentylacji lub klimatyzacji ręcznej. Nowością w tej klasie samochodów jest układ Climatronic, występujący dotychczas jedynie w droższych modelach Seata. Kolorowy monitor (wymagający jednak dość dużej dopłaty) służyć może zarówno do sterowania opcjonalnym zestawem audio (z sześcioma lub ośmioma głośnikami), jak i do sterowania nawigacji satelitarnej.
Przyciski obsługujące elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka umieszczono na drzwiach, lecz nie jak zazwyczaj w podłokietniku, lecz pionowo tuz obok klamki. Nie wydaje się to rozwiązaniem najszczęśliwszym, albowiem korzystanie z nich może być utrudnione, zwłaszcza na naszych wyboistych drogach.
Większe wymiary zewnętrzne to również więcej miejsca dla pasażerów, a także na bagaż. Objętość bagażnika wzrosła o 17 litrów w porównaniu do poprzednika, a w miejscu dojazdowego koła zapasowego znalazło się pełnowartościowe.
Z sześciu jednostek stosowanych w nowej ibizie, trzy napędzane są benzyną bezołowiową, trzy ropą. Nowością u seata jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1200 cm sześciennych i mocy 64 koni mechanicznych. Dzięki wałkom wyrównoważającym zostały znacznie zredukowane drgania, do czego przyczyniła się również niska masa silnika, osiągnięta dzięki między innymi szerokiemu zastosowaniu aluminium. Jednostka 1,4 litra występuje w ofercie w dwóch zakresach mocy. Szesnastozaworowy nieznacznie zmodyfikowany silnik produkuje 75 lub 100 koni mechanicznych. Mocniejsze wersje jednostek benzynowych planowane są dopiero w przyszłym roku, zaś wróble na dachu ćwierkają, że pod maskę nowej ibizy trafi nawet 180-konny silnik.
Olejem napędowym zasilane są z kolei trzy jednostki dieslowskie. Wszystkie mają tą samą pojemnośc - 1896 cm sześciennych - lecz w zależności od zastosowanych rozwiązań gwarantują od 64 do 130 koni mechanicznych. Najsłabsza w tym zestawie jest odmiana SDI (64 KM), w której wykorzystano dobrodziejstwa układu bezpośredniego wtrysku paliwa. W pozostałych dwóch silnikach pracują pompowtryskiwacze, zaś w zależności od zastosowanego oprogramowania, rodzaju turbiny oraz ilości intercoolerów wersje TDI mogą występować jako 100 i 130-konne. Silniki w tej drugiej odmianie to największe diesle dostępne w tej klasie samochodów.
130-konny diesel seryjnie łączony jest z sześciobiegową skrzynią. Pozostałe jednostki posiadają przekładnie o pięciu biegach, zaś z silnikiem 1,4 75 KM występuje również czterobiegowy automat.
Zgodnie z nową filozofią zawieszenie opracowywali specjaliści ze sportowego działu seata. W przednim zastosowali oni ramę pomocniczą, w tylnym zaś półzależną, hydroformowaną belkę w kształcie litery U. Na nieco nierównych mazurskich drogach zwieszenie spisywało się znakomicie, dając pewne prowadzenie, przy zachowaniu jednak wysokiego komfortu.
W tym ostatnim pomocne będzie na pewno elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego siła regulowana jest w zależności od prędkości jazdy, a także od szybkości kręcenia kierownicą. To drugie docenimy podczas parkowania w zatłoczonych miastach.
W tym temacie nie ma żadnych kompromisów. Każda ibiza wyposażona jest w dwie poduszki powietrzne oraz system ABS. Za dodatkową opłatą można wzbogacić ibizę o boczne poduszki, zaś listę elektronicznych systemów powiększyć o ESP (stabilizujący pojazd na łukach), HBA (wspomagający podczas nagłego hamowania) oraz TCS (kontroli trakcji). Ciekawostką jest fakt, że czujniki ABS-u zamontowane są nie na tarczy hamulcowej, lecz w piaście koła, dzięki czemu znacznie zredukowano możliwość powstawania fałszywych impulsów w układzie.
Najtańsza ibiza dostępna będzie w cenie 36 990 złotcyh. Tyle trzeba będzie zapłacić za trzydrzwiowe auto z silnikiem 1,2, w wersji wyposażeniowej Stella i jest to właśnie o 700 złotych więcej, niż w przypadku poprzedniego modelu. Najdroższymi będą pojazdy z silnikami 1,9 TDI (130 KM), których ceny skalkulowano między 60 a 70 tysięcy złotych. wam
Podstawowe dane techniczne
Model 1,2 12V-1,4 16V-1,4 16V-1,9 SDI-1,9 TDI-1,9 TDI
Pojemność [cm3] 1198-1390-1390-1896-1896-1896
Moc [KM] 54-75-100-64-100-130
Przyspieszenie [sek.] 14,9-13,2-11,2-17,00-10,8-9,4
Prędkość [km/h] 165-174-191-163-180-207
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]
Cykl miejski 7,6-8,8-9,4-6,2-6,4-6,6
Poza miastem 5,1-5,2-5,5-3,9-4,0-4,1
Średnio 5,9-6,4-6,9-4,7-4,9-5,0
Masa (3d/5d) [kg] 1015/1038-1034/1057-1049/1073-1090/1125-1142/1165-1192/1218
Wymiary długość/szerokość/wysokość [mm] 3953/1698/1441
Rozstaw osi [mm] 2460
Pojemność bagażnika [L] 267 - 960
Pojemność zbiornika paliwa [L] 45